رئیس جمهور جدید اندونزی و سوالاتی درباره آینده دموکراسی در این کشور

روی کار آمدن پرابوو سوبیانتو رئیس جمهور جدید اندونزی که از سوی غرب به نقض حقوق بشر متهم می‌شود، تردید‌هایی در مورد صحت انتخابات و آینده دموکراسی در این کشور ایجاد کرده است.

نشریه تایم در گزارشی در مورد پیروز انتخابات اندونزی نوشت: پرابوو سوبیانتو، ژنرال سابق که زمانی به دلیل نقض حقوق بشر از ورود به ایالات متحده منع شده بود، طبق نتایج اولیه انتخابات روز چهارشنبه اندونزی به نظر رئیس جمهور بعدی خواهد شد. پرابوو به عنوان یک فرمانده نظامی در دوران حکومت پدر همسرش، محمد سوهارتو رئیس جمهور اسبق اندونزی به شهرت رسید. در زمان حکومت سوهارتو، پرابوو به عنوان یکی از مجریان اصلی دخیل در ربودن و شکنجه‌های ادعایی فعالان دگراندیش شناخته می‌شد.

پرابوو پس از برکناری در سال ۱۹۹۸، به تجارت روی آورد و پیش از بازگشت به سیاست، ثروت قابل توجهی به دست آورد. در سال ۲۰۰۸، او حزب ملی گرای راست «گریندرا» را که در حال حاضر رهبری آن را بر عهده دارد، تأسیس کرد. او همچنین در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹ برای ریاست‌جمهوری نامزد شد، اما هر دو بار در برابر رئیس‌جمهور فعلی جوکو ویدودو (معروف به جوکووی) شکست خورد و پس از آن به عنوان وزیر دفاع به دولت جوکووی پیوست.

اما موفقیت جدید این مرد ۷۲ ساله با بحث و جدل همراه است. یکی از چالش‌ها، جبران راکابومینگ راکا، معاون ۳۶ ساله او و پسر جوکووی است، که نامزدی او تنها پس از حکم بحث برانگیز توسط دادگاه قانون اساسی کشور تایید شد. این حکم محدودیت حداقل سن ۴۰ سالگی برای نامزدی در انتخابات را نادیده گرفت.

چند روز گذشته مستندی با عنوان رأی کثیف در یوتیوب منتشر شد که به تقلب ادعایی در انتخابات توسط دولت جوکووی پرداخت. این ویدئو در عرض یک روز میلیون‌ها بازدید به دست آورد و تبدیل به موضوع اصلی در شبکه اجتماعی ایکس شد. اتهام‌های موجود در این ویدئو توسط کارزار پرابوو رد شد، اما جوسُف کالا معاون سابق جوکووی، به رسانه‌ها گفت که بیشتر قسمت‌های آن حقیقت است.

با شمارش آرا در روز چهارشنبه، مخالفان پرابوو به نگرانی‌های مشابهی در مورد صداقت در انتخابات اشاره کردند. مگاواتی سوکارنوپوتری، رئیس جمهور سابق و رئیس حزب دموکراتیک مبارزه اندونزی (PDI-P) از مردم خواست تا بر تقلب احتمالی نظارت کنند، در حالی که انیس باسودان یکی از نامزد‌های انتخابات ریاست جمهور روز چهارشنبه پس از پایان رای‌گیری به شبکه الجزیره گفت که او هنوز نمی‌تواند بگوید که آیا انتخابات آزاد و عادلانه بوده است یا نه، هرچند تیم او بعدا اعلام کرد که آن‌ها «تخلفات بسیاری» مانند دستکاری در آرا را متوجه شدند.

کمیسیون انتخابات عمومی چهارشنبه شب در یک نشست خبری اعلام کرد که رای‌گیری مجدد در ۶۶۸ شعبه رای‌گیری در سراسر کشور انجام شده یا انجام خواهد شد که برخی به دلیل «اختلالات امنیتی» و برخی دیگر به دلیل کمبود برگه رای صورت می‌گیرد.

تایم در ادامه گزارش خود آورد: همه چشم‌ها در کشور اندونزی، اکنون نظاره‌گر خواهند بود تا ببینند آیا پرابوو، رقیب سابق جوکووی، به وعده‌های کارزار تبلیغاتی خود برای ادامه سیاست‌های پوپولیستی سلف خود عمل می‌کند یا به تمایلات استبدادی خود روی می‌آورد.

کارشناسان به مجله تایم گفتند در حالی که انتخاب جوکووی ۱۰ سال پیش به عنوان پیروزی دموکراسی در چهارمین کشور پرجمعیت جهان مورد ستایش قرار گرفت، ظهور پرابوو همزمان با سقوط خطرناک اعتماد عمومی به نظام سیاسی این کشور است.

ایان ویلسون، مدرس ارشد متخصص در سیاست اندونزی در دانشگاه مرداک استرالیا، به تایم گفت: رویه برگزاری انتخابات [در اندونزی]همیشه بسیار خوب بوده است و همیشه اعتماد عمومی بالایی به آن وجود داشته است. اما این بار، بسیاری از مردم از همه طرف به این روند بسیار مشکوک هستند.

در کشوری که به ندرت پیش می‌آید که رئیس‌جمهور‌ها به طور فعالانه برای جانشین خود تبلیغ کنند، نزدیکی جوکووی با پرابوو تعجب‌ها را برانگیخت و مهم‌تر از آن، به قیمت از بین رفتن متحدان و حامیان اصلی او تمام شد. در بحبوحه ادعا‌های کارزار‌های رقیب مبنی بر آزار و اذیت شدن توسط نیرو‌های امنیتی دولتی، شایعاتی مبنی بر ایجاد شکاف در کابینه و گمانه زنی‌ها مبنی بر استعفای مقامات عالی وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
امکان ندارد کشوری با حاکمیت دموکراسی چندین ساله مرتجعانه به عقب برگردد مگر اینکه مردم اون کشور بی عقل و گوسفند باشند همیشه آدمهای گوسفند فکر دنبال حکومت مادام العمری و موروثی هستند.
آخرین اخبار