ثبت راه آهن تاریخی گیلان در دستور کار میراث فرهنگی

شناسایی، حفظ، احیا و ثبت راه آهن تاریخی گیلان در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی این استان قرار گرفت.

طی نشستی با حضور مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، مدیرکل فنی و مهندسی راه آهن کشور، مدیرکل راه آهن شمال و تنی چند از کارشناسان، مباحث مختلف مرتبط با راه آهن استان از گذشته تا به امروز مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با اشاره به بازدید از مجتمع بنا‌های تاریخی ثبتی ماهیان خاویاری بندر کیاشهر گفت: در گذشته و برای صادرات ماهیان خاویاری راه آهنی به طول ۳ کیلومتر تا ساحل ایجاد شده بود که مسیر آن مورد شناسایی قرار گرفت.

او مسیر‌های پیربازار و پونل را از دیگر راه‌های آهن استان برشمرد و ضمن اشاره به لزوم شناسایی و احیاء آنها از طریق پژوهش‌های باستان شناسی بر تعامل سازنده دستگاه‌های ذیربط مرتبط از جمله راه آهن، بنادر و کشتیرانی، شرکت مادر تخصصی ماهیان خاویاری و شیلات تأکید کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان برقراری تور‌های گردشگری و نصب تابلو‌های راهنمای ایستگاه‌های راه آهن را از دیگر برنامه‌ها و اقدامات مشترک دانست و افزود: تهیه گزارش و مستندات متقن از راه آهن گیلان، مستحدثات، مسیر‌ها و سازه‌های احتمالی جانبی آن به منظور ارائه جهت ثبت در فهرست میراث‌جهانی یونسکو از دیگر برنامه‌های مهم این اداره کل است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.