اشتغالزایی ۳ هزار نفری در میادین سپهر و جفیر

میادین نفتی سپهر و جفیر از جمله میادین مستقل کشور هستند که در منطقه غرب کارون استان خوزستان و در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب غرب شهر اهواز واقع شده و یکی از مهمترین ره‌آورد‌های آن ایجاد سه هزار فرصت شغلی مستقیم در دولت سیزدهم است.

 در راستای سیاست‌ها و برنامه‌های دولت سیزدهم و وزارت نفت، برای توسعه میادین نفتی و افزایش تولید نفت، برنامه جامع توسعه و تولید از میادین نفتی سپهر و جفیر طرح ریزی و مسولیت آن به شرکت مهندسی و توسعه نفت از شرکتهای فرعی شرکت ملی نفت ایران واگذار شد.

در همین راستا و با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و پشتوانه تجارب پیشین توسعه میادین نفت و گاز کشور، قراردادی در قالب قراردادهای جدید بالادستی نفت و گاز موسوم به IPC بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت ایرانی گسترش انرژی پاسارگاد منعقد و عملیات اجرایی توسعه این میدان پس از اخذ مجوزهای لازم آغاز شروع شد.

میزان سرمایه گذاری این پروژه ۲ هزار و ۸۰۰ میلیون دلار برآورد و میزان نفت قابل استحصال تا پایان قرارداد ۵۴۰ میلیون بشکه پیش بینی شده است.

بر اساس این گزارش، تعداد چاه‌ها تا انتهای مدت قرارداد (۲۰ سال) ۱۳۰ حلقه چاه و میزان تولید بیشینه ۱۱۰ هزار بشکه نفت در روز تعیین شده است.

در حال حاضر ظرفیت تولید در این میدان ها ۵۰ هزار بشکه نفت در روز است که با پشتوانه بومی سازی تجهیزات "تکمیل چاه" با فشار ۱۰ هزار پام برای نخستین بار محقق شد.

باتوجه به فعالیت همزمان هفت دکل، نرخ حفاری ماهانه به میزان ۶ هزار و ۱۰۰متر در این پروژه را شاهد هستیم. همچنین در این پروژه تاکنون ۵۱ کیلومتر خط لوله جریانی نفت نصب، اجرا و تکمیل شده است. علاوه بر این نیز تاکنون ۳۲ کیلومتر جاده دسترسی در این پروژه احداث شده است.

از مهمترین اهداف دولت سیزدهم در اجرای این طرح، ایجاد سه هزار فرصت شغلی اشتغال به صورت مستقیم در مراحل توسعه و تولید است. بومی‌سازی فن آوری های شکافت هیدرولیکی و حفاری افقی با دستگاه RSS در طول دوره توسعه این میادین نیز هدف گذاری شده است.

انتظار می رود با شروع فرایند تولید از این میادین جدید(Green) و ادامه سرمایه گذاری شبکه بانکی و شرکت های اکتشاف و تولید(E&P) در فعالیت‌های توسعه میادین گام مهمی در جهت افزایش تولید نفت خام در کشور برداشته شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.