کشت قراردادی گندم و جو در خراسان جنوبی گسترش می‌یابد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از گسترش کشت قراردادی گندم و جو در استان خبر داد.

 اکبری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت‌های شاخص مدیریت زراعت استان درباره مقابله با شوری و کم‌آبی امسال گفت: تهیه و تولید و توزیع ۲ هزار و ۲۵۶ تن بذور اصلاح شده مقاوم به شوری و خشکی (گندم، جو، پنبه، محصولات علوفه‌ای و ...) و تغییر در آرایش و شیوه کشت ۲۲ هزار و ۵۳۰ هکتار با هدف افزایش بهره‌وری در مصرف آب و کاهش تنش‌های محیطی از جمله این اقدامات است.

وی افزود: توسعه و کشت و جایگزین کشت نباتات علوفه‌ای مقاوم به شوری و تنش‌های محیطی با پتانسیل و عملکرد بالا در ۶ هزار و ۷۳۵ هکتار، توسعه کشاورزی حفاظتی با پروژه‌های کم خاکورزی و کشت مستقیم در ۳۷ هزار و ۶۱۹ هکتار از دیگر اقدامات است.

اکبری اظهار کرد: شهرستان بشرویه در بحث خاکورزی حفاظتی موفق به تولید ۶ تن پنبه در هکتار شده است. اجرای طرح‌های پایلوت تغذیه، مقایسه ارقام و تراکم در تمامی محصولات زراعی و توسعه کشت‌های نشایی و زیر پلاستیک در یک هزار و ۸۵۰ هکتار از دیگر این اقدامات است.

کشت قرارداری گندم و جو در خراسان جنوبی در دستور کار است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: کشت‌های قرارداری در سطح کشور آغاز شده و این موضوع در استان خراسان جنوبی نیز به صورت ویژه برای دو محصول گندم و جو در دستور کار است.

وی عنوان کرد: توسعه محصولات دانه‌های روغنی، افزایش ماده آلی خاک و توجه به بهسازی خاک، اجرای طرح سه ساله خودکفایی پنبه، توسعه و معرفی محصولات کم آب بر و تغییر در آرایش و شیوه کشت با هدف افزایش بهره وری در مصرف آب و کاهش تنش‌های محیطی نیز در دستور کار قرار دارد.

اکبری  اظهار کرد: در بحث دانه‌های روغنی شهرستان سربیشه با تولید گلرنگ در ۷۵ هکتار و شهرستان‌های بشرویه و طبس در تولید کنجد در یک هزار هکتار پیشرو هستند.

برگزاری ۲۰ دوره آموزشی برای زرشک‌کاران خراسان جنوبی

وحید ضیائیان احمدی نیز گفت: ۲۰ دوره آموزشی ترویجی و عملی اصول تغذیه، مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی و اصول هرس درختان زرشک از ابتدای سال تاکنون برای کشاورزان خراسان جنوبی برگزار شده است.

وی افزود: این کلاس‌های آموزشی با هدف پیشگیری از آفات برای محصول زرشک برگزار شده است. همچنین روز گذشته این دوره برای کشاورزان روستای هدف گردشگری افین برگزار شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بهترین زمان مبارزه با آفت شته اسفندماه است، عنوان کرد: کشاورزان برای مقابله با آفت شته زرشک سم‌پاشی را در کنار روغن‌پاشی انجام دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.