لایحه حمایت از ایرانیان خارج از کشور در کمیسیون تخصصی مجلس نهایی شد

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری، گفت که تمام مواد باقی‌مانده لایحه جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور در کمیسیون امنیت ملی مجلس بررسی شده و اکنون لایحه در مرحله ویراستاری نگارشی است تا تحویل صحن علنی مجلس شود.

لایحه جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور با ۲۷ ماده توسط وزارت دادگستری تنظیم و تحویل هیئت دولت شد؛ هیئت دولت در کمیسیون تخصصی خود این لایحه را بررسی کرد و در نهایت ۱۶ ماده از آن وارد صحن علنی دولت شد؛ ۱۶ ماده یاد شده در خرداد ۱۴۰۲ در صحن علنی دولت نهایی و در تیر ۱۴۰۲ با نامه رسمی رئیس‌جمهور تحویل مجلس شورای اسلامی شد تا روند خود را طی کند.

در همین رابطه عسکر جلالیان، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری درباره آخرین وضعیت لایحه جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور، گفت: پیرو جلسه‌ای که دبیر‌ان کارگروه‌های هشتگانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور با رئیس قوه قضاییه در دی ماه سال جاری برگزار و رهنمود‌هایی که حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای در آن جلسه ارائه کرد، پیگیری بسیار جدی صورت گرفت تا لایحه جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور در مجلس حاضر و فعلی نهایی و تصویب شود.

معاون حقوق بشر وزارت دادگستری با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی بلافاصله پس از فراغت از موضوع انتخابات ۱۴۰۲ این موضوع را در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در روز ۲۱ اسفند جلسه سه‌ساعته‌ای را برگزار کرد و تمام مواد باقی‌مانده این لایحه مورد بحث، تبادل نظر و بررسی قرار گرفت و کار رسیدگی به همه مواد در کمیسیون به پایان رسید و اکنون لایحه در مرحله ویراستاری نگارشی است تا تحویل صحن علنی مجلس شود.

وی با بیان اینکه اتفاق‌های خوبی در این لایحه رخ داده است، اضافه کرد: موضوع ایرانیان خارج از کشور مورد توجه مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضاییه است و بار‌ها تاکید کرده‌اند که ایرانیان خارج از کشور یک فرصت هستند و ایرانی در هر جای این کره خاکی تحت حمایت قوانین جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و هرجایی که نیاز باشد، ما در کنار آنها هستیم؛ اینها در تاکیدات و تصریحات مقام‌های عالی کشور بار‌ها مطرح شده است و ما هم در وزارت دادگستری تمام توان خود را گذاشته‌ایم تا آنچه تردد ایرانیان خارج از کشور را به داخل کشور تسهیل می‌کند، انجام دهیم.

معاون حقوق بشر وزارت دادگستری، افزود: ما نگاهمان این است که ایرانیان در هر جای دنیا باشند متعلق به ایران هستند و ایران متعلق به آنها است و ما باید تدبیری کنیم که ارتباط ایرانیان خارج از کشور با سرزمین مادری خود قطع نشود؛ ما تمام تلاشمان بر این است که امکان تردد ایرانیان خارج از کشور به سرزمین مادری را تسهیل و تسریع کنیم.

وی در ادامه با اشاره به مفاد لایحه حمایت از ایرانیان خارج از کشور، عنوان کرد: در این لایحه سامانه‌ای تصویب شده است که وزارت امور خارجه باید آن را برای تسهیل و تسریع تردد ایرانیان خارج از کشور طراحی و راه‌اندازی کند؛ در این لایحه ماده‌ای پیش‌بینی شده که براساس آن وزارت امور خارجه سازوکار استفاده از نظر‌های مشورتی ایرانیان خارج از کشور را تعریف کند؛ همچنین تخفیف‌هایی برای تسهیل در تردد در این لایحه مصوب شده است.

جلالیان با بیان اینکه اجرای مواد ۳۴ و ۳۵ قانون گذرنامه که مجازات‌هایی برای مباحثی مانند خروج غیرمجاز تعریف کرده است، از زمان ابلاغ این قانون متوقف می‌شود و شامل این افراد نمی‌شود، افزود: نکته دیگری که در این لایحه نهایی شده و ان‎شاءلله در صحن علنی مجلس هم رای خواهد آورد، این است که برای اولین بار شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور، قانونمند شده و محل استقرار آن در وزارت امور خارجه تبدیل به قانون خواهد شد؛ قانون مربوط به تعیین رئیس و دبیر شورای عالی امور ایرانیان با تعیین رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس این شورا و وزیر امور خارجه به‌عنوان دبیر آن تصویب می‌شود تا این شورا ثبات یابد.

به گفته معاون وزارت دادگستری، با مذاکراتی که هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی انجام شده، انتظار داریم که در همین مجلس لایحه جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور نهایی خواهد شد.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری در بخشی دیگر درباره وضعیت برخی چهره‌ها که برای ورود به کشور اعلام آمادگی کرده‌اند، پس از تصویب لایحه جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور، گفت: افرادی که مشکلات جدی ندارند، مطمئن باشند که حاکمیت از آنها حمایت و با آنها برای حل مشکلات مربوط به ورود به کشور همراهی می‌کند؛ برای آنهایی که در حوزه حقوق خصوصی مشکلاتی دارند، نمی‌توان گفت که این لایحه قادر به منصرف کردن طرف مشکل شخصی از حقوق خود است؛ مسائل شخصی افراد از مسائل حاکمیتی جدا است و حاکمیت می‌خواهد تا جای ممکن نگاه پدرانه به ایرانیان خارج از کشور داشته باشد و به بازگشت و تردد هموطنانمان به داخل کشور کمک کند.

منبع : فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
یه لایحه هم بدید که از ایرانیان داخل کشور حمایت بشه...
Germany
ناشناس
۲۳:۲۳ ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
چه حمايتي, همش كشك است و پوچ و توخالي.
خيلي عرضه داريد و بها ميدهيد حداقل اجازه ورود يك دستگاه خودرو جهت استفاده شخصي را به همه ايرانيان مقيم خارج كشور بدهيد. فقط شعار.
آخرین اخبار