معاون سازمان حفاظت محیط زیست:

به راه‌های پایدار برای افزایش پوشش جنگلی نیاز داریم

معاون محیط زیست طبیعی وتنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نیاز فوری به یافتن راه‌های پایدار جهت افزایش پوشش جنگلی و حفاظت هر چه بهتر از ذخایر موجود داریم.

 حسن اکبری روز پنجشنبه پیامی به مناسبت روز جهانی جنگل (٢١ مارس - ٢ فروردین) گفت: زیست بوم‌های جنگلی به عنوان یکی از مهمترین ارکان زیستی و پناهگاه هزاران گونه جانوری مهره‌دار و بی مهره، منبع زیستی و حیات انسانی و ریه تنفسی زمین، نقش فوق‌العاده‌ای در ادامه حیات این کره خاکی بر عهده دارد. سطح فعلی جنگل‌های دنیا را در حدود ۴ میلیارد هکتار برآورد کرده‌اند که در حدود ۳۰ درصد سطح کل اراضی دنیا است. با این حال با توجه به تنوع شرایط اقلیمی و جغرافیائی توزیع جنگل‌ها در کشور‌ها بسیار نامتناسب بوده و بر این اساس ایران نیز در زمره کشور‌های با پوشش کم (حدود ۸.۵ درصد پوشش) است که میزان آن از سطح متوسط دنیا نیز کمتر است.

وی گفت:تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی فراهم کننده طیف گسترده‌ای از خدمات اکوسیستمی است و مزایای ارزشمندی برای مردم هر کشور مهیا و تامین می‌کند. تولید اکسیژن مورد نیاز موجودات زنده، کاهش اثرات منفی تغییرات اقلیمی، تعدیل و تنظیم درجه حرارت کره زمین، تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی، حفاظت خاک و جلوگیری از فرسایش آن، جذب گاز‌های آلاینده محیط زیست، پناهگاه و زیستگاه طیف بسیار وسیعی از گونه‌های حیات وحش جانوری، ترسیب کربن و کاهش گاز‌های گلخانه‌ای، جلوگیری از سیلاب و افزایش نفوذپذیری خاک، تولید چوب بعنوان ماده اصلی بسیاری از صنایع، سوخت و غیره، تولید محصولات فرعی جنگلی و گیاهان داروئی، اکوتوریسم و صنعت گردشگری از جمله خدمات اکوسیستمی و کارکرد‌های جنگل بوده که متاسفانه به دلایل سودجویانه و منفعت اختصاصی و یا گا‌ها فقر جوامع محلی ساکن یا داخل جنگل، این زیست بوم حیاتی از نظر مساحت و کیفیت حفاظت از تنوع زیستی رو به کاهش است.

وی ادامه داد: به گواه مطالعات انجام شده و گزارش‌های مراجع علمی معتبر جهانی، بهره‌برداری ناپایدار، از هم گسیختگی و تکه تکه شدن زیستگاه‌های جنگلی منتج به کاهش جمعیت بسیاری از زیست‌مندان و حیات وحش جانوری و گیاهی آن شده و در طولانی مدت حاصل این اقدام کاهش تاب آوری و عدم تعادل در جهان خواهد بود؛ لذا با توجه به وضعیت شکننده اکوسیستم‌های جنگلی کشور به ویژه جنگل‌های هیرکانی شمال و زاگرسی که به عنوان یک منبع ژنتیکی و تولید آب در پایداری زیستی کشور ایفاء می‌کند، ضرورت دارد نظام جامع و پایدار بهره‌برداری پایدار و خردمندانه از خدمات این نعمت الهی گام جدی و اقدامی عملی و کارا برداشت.

اکبری خاطر نشان کرد: ما نیاز فوری به یافتن راه‌های پایدار برای افزایش پوشش جنگلی و در عین حال حفاظت هر چه بهتر از ذخائر موجود داریم. ما به نوآوری‌هایی نیاز داریم که سلامت جنگل‌ها را تضمین و استفاده پایدار از منابع جنگلی را از طریق یک رویه جامعه محور و حفاظت از تنوع زیستی را امکان پذیر کند؛ لذا همانطور که فناوری‌های دیجیتال جهان را متحول کرده و با سرعت درحال تغییر رفتار‌ها و الگو‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جوامع است، این ابزار‌ها در حوزه‌های نرم افزاری و سخت افزاری و هوشمند سازی داده‌ها و استفاده از هوش مصنوعی در شناسائی ویژگی‌های جنگلی از قبیل میزان ترسیب کربن و ... امکان مدیریت و نظارت پایدار جنگل را مهیا و برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری استراتژیک بهتری را ممکن می‌سازند و جمهوری اسلامی ایران نیز بایستی خود را به این امکانات مجهز کند تا بتواند ضمن حفاظت از تنوع زیستی و منابع طبیعی کشور، رفاه و عدالت را نیز گسترش دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار