بارزترین مشکل محیط زیستی، اصولی نبودن مدیریت پسماند‌ها در کشور است

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند گفت: در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلات محیط زیستی کشور موضوع عدم مدیریت اصولی پسماند‌هاست.

مهدی خادم ثامنی مدیرکل دفتر مدیریت پسماند در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: بخش مهمی از کار ما نظارت بر حسن اجرای قانون مدیریت پسماند‌ها و ضوابط و دستورالعمل‌های مرتبط با آن است که از طریق اخذ گزارش از دستگاه‌های اجرایی و ارزیابی عملکرد آنها در خصوص وظایف محوله در قانون مدیریت پسماندها، اخذ گزارش از ادارات کل حفاظت محیط زیست در خصوص تشکیل کارگروه‌های استانی مدیریت پسماندها، تشکیل منظم و ماهانه جلسات کارگروه ملی مدیریت پسماند‌ها (۹ جلسه کارگروه ملی در سال ۱۴۰۲) و بازدید‌های استانی و میدانی این مهم را به انجام رساندیم. 

او ادامه داد: نظارت بر صادرات، واردات و ترانزیت پسماند‌ها بر اساس کنوانسیون بازل در بستر سامانه جامع محیط زیست، نظارت بر نقل و انتقالات داخلی پسماند‌ها در بستر سامانه جامع محیط زیست همچنین تکمیل و به‌روزرسانی سامانه جامع محیط زیست در بخش مدیریت پسماند‌ها نیز طبق قوانین در دست اقدام است. 

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست  گفت: بررسی و تدوین ضوابط زیست‌محیطی مدیریت پسماند‌های مراکز علوم آزمایشگاهی و تحقیقاتی، ظرفیت‌سازی برای اجرای موثر کنوانسیون میناماتا با تمرکز بر فهرست‌برداری انتشار جیوه، تدوین استاندارد تولید بایوچار به منظور مدیریت اصولی پسماند‌های کشاورزی، مدیریت صحیح محیط زیستی پسماند لجن اسیدی و تدوین استاندارد ملی برای محصولات حاصل از بازیافت محیط زیستی آنها، دستورالعمل امحای پسماند‌های آلوده به آفلاتوکسین و مطالعات مکان‌یابی محل دفع پسماند‌های صنعتی و ویژه در استان‌های خراسان جنوبی، کردستان و ایلام در راستای این هدف انجام شد. 

خادم ثامنی بیان کرد: در سال ۱۴۰۲، ۳۲ جلسه کمیته تخصصی ذیل کارگروه ملی مدیریت پسماند‌ها تشکیل شد. همچنین اتمام اصلاحیه ضوابط اجرایی مدیریت پسماند‌های پزشکی و پسماند‌های وابسته، مشارکت تخصصی در تدوین دستورالعمل تعیین تعرفه مدیریت پسماند‌های صنعتی و معدنی، مشارکت تخصصی در تدوین استاندارد پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر و مشارکت در تدوین احکام برنامه هفتم توسعه در خصوص مدیریت پسماند‌ها از اقدامات مهم این دفتر بود. 

او تصریح کرد: در بحث بین‌المللی نیز شرکت در اجلاسیه‌های بین‌المللی کنوانسیون‌ها (COP) و میناماتا و ارائه نظرات و پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران در خصوص اصلاحیه‌های کنوانسیون‌های بازل، میناماتا و استکهلم صورت پذیرفت. 

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند با اشاره به طرح مسیر سبز- ایران پاک در استان‌های کشور گفت: متاسفانه در حال حاضر، یکی از مهمترین مشکلات محیط زیستی کشور، موضوع عدم مدیریت اصولی پسماند‌ها به‌ویژه درحاشیه محور‌های مواصلاتی، مناطق ساحلی، دریایی و طبیعی و پراکنش انواع پسماند‌ها بویژه پلاستیک، ضایعات و نخاله‌های ساختمانی و... است که علاوه بر زشت و نازیبا کردن سیمای طبیعت، موجب ایجاد آلودگی و تخریب منابع زیستی (آب، خاک و ...) و بروز اثرات سوء بهداشتی و محیط زیستی می‌شود و این موضوع با توجه به حضور گسترده مسافران و گردشگران در ایام تعطیلات نوروز و از طرفی نبود زیرساخت‌های گردشگری و برنامه‌ریزی مطلوب به منظور بهره‌گیری معقول از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود تشدید خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار