هشدار زنگ زرد برای گندمزارهای لرستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: شیوع زنگ زرد در مزارع استان نگران کننده نیست اما در صورت وجود بسترهای لازم برای گسترش بیماری و همکاری نکردن کشاورزان، شرایط مساعد نمی ماند.

جهانبخش دولتشاه گفت:مبارزه با زنگ زرد گندم در سطح ۵۰۰ هکتار از اراضی مناطقی مانند کوهدشت، پلدختر و چگنی انجام شده که با توجه به سرعت بالای انتشار بیماری، همه ی گندم کاران استان باید هوشیار باشند.

وی گفت: علائم بیماری زنگ زرد به‌صورت بروز جوش‌ها و تاول هایی زرد و نارنجی کم‌رنگ و نواری در امتداد رگ‌برگ‌های گندم و جو مشاهده می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی افزود: دمای بین ۱۲ تا ۱۸ درجه سانتیگراد، رطوبت بالا و گرمای هوا موجب بروز زنگ زرد می شود که هرچه دما به ۱۲ درجه نزدیکتر شود احتمال شیوع نیز بیشتر می شود.

دولتشاه گفت: همه ی کشاورزان باید نسبت به سم پاشی مزارع خود با روش درست اقدام کنند تا مبارزه به صورت اصولی و پایدار انجام شود و از خسارت جدی به مزارع و گندم زارها جلوگیری شود.

وی با اعلان اینکه رطوبت یکی از عوامل اصلی ایجاد زنگ زرد است، افزود: کاهش دفعات آبیاری و مدیریت مناسب رطوبت و مدیریت دقیق علف‌های هرز داخل مزرعه و حاشیه آن می‌تواند به کنترل بیماری زنگ زرد گندم کمک کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.