تیراندازی در عروسی؛ رسم تحریف شده در طوایف و قومیت‌ها

معاون فرهنگی اجتماعی بوشهر گفت: تیراندازی در برخی از مراسم‌ها اگر چه در فرهنگ طوایفی و قومی در گذشته رایج بوده اما گاهی بر اثر بی‌احتیاطی، ممکن است یک عروسی به عزا تبدیل شود.

سرهنگ جهانبخش طهماسبی بیان کرد: در کشور ما آن قدر سنت‌های پسندیده و خردمندانه‌ای وجود دارد که با ترویج و تبلیغ آن می‌توان بدعت‌هایی نظیر تیراندازی در مراسمات را به حاشیه برد و یا به طور کلی منسوخ کرد؛ از همین رو انتظار می‌رود رسانه‌ها، افراد بانفوذ، معتمدین و فعالان فرهنگی و اجتماعی بیش از پیش آداب و رسوم نیکو و پسندیده محلی و بومی را تبلیغ کنند تا مجالی برای بروز رفتار‌های غلط و نادرست نماند.

معاون فرهنگی و اجتماعی استان بوشهر با طرح سوال اینکه "برای اصلاح رسوم نادرست چه باید کرد؟ " افزود: برای اصلاح این رفتار غیرمنطقی باید رفتار جایگزین و در عین حال عقلایی برای آن ارائه داد و باید عرصه‌ای فراهم کرد تا جوانان و نوجوانان هیجانات خود را در فضای مناسبی تخلیه کنند و به جای استفاده از اسلحه، با جایگزین کردن بازی‌های مفرح هیجانات خود را تخلیه کنند. 

این مقام انتظامی آموزش و فرهنگ سازی را مهمترین راهکار اصلاح این رفتار اعلام کرد و گفت: آموزش‌های خانوادگی و استفاده از ریش‌سفیدان و بزرگان طوایف و اقوام در این رابطه بسیار مهم است. 

وی در پایان گفت: هیچ راهکاری موثرتر از فرهنگسازی برای اصلاح رسم و رسومات غلط نیست. فرهنگسازی و هم‌افزایی همه دستگاه‌های فرهنگی، رسانه‌ها و همچنین همراهی مردم عامل مهمی در حذف این رسم غلط است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۰ فروردين ۱۴۰۳
در کنار کار فرهنگی،میتوان در مناطقی که تیراندازی در مراسم رواج دارد،فشنگهای مشقی(بدون مرمی)،در اختیار این افراد قرار داد تا از بروز فجایع جلوگیری شود...خواهشمندم رسانه ای بفرمایید شاید در جلوگیری از حوادث موثر باشد