حکایت آمریکایی که دیگر «آمریکا» نیست

نشریه «فارن افرز» نوشت: تمامی عواملی که روزی باعث قدرت جهانی آمریکا شده بودند، امروز در حال دگرگونی است.

تاریخ پر است از سرگذشت ابرقدرت‌هایی که دیگر قدرتی برایشان باقی نمانده و سرزمین‌هایی که از شوکت و ثروتشان تلی از خاک به یادگار مانده است و این حکایتی است که به نظر میرسد این روز‌ها نیز در حال تکرار شدن است.

فروپاشی ابرقدرتی آمریکا سخت است؟

پیش از جنگ سرد آمریکا و شوروی به عنوان رهبران دو بلوک غرب و شرق قدرت و یا همان هژمونی جهان را در دست داشتند؛ با شروع جنگ سرد، اما یکی از این قدرت‌ها از بین رفت و جهان به عنوان جهانی تک قطبی به راه خود ادامه داد.

نشریه «فارن افرز» سال ۹۹ در زمان هیاهوی برجام نوشت  تمامی عواملی که روزی باعث قدرت جهانی آمریکا شده بودند، امروز در حال دگرگونی است و به سویی می‌رود که به هژمونی آمریکا پایان دهد. فروپاشی ابرقدرتی آمریکا سخت است، اما با تحولات جهانی استحکام گذشته خود را از دست داده است.

 سال ۲۰۲۲ هم راشا تودی گزارش داد:  سال ۲۰۲۲ رو به پایان است. این سال، سالی بود که پیامد‌های مهمی برای آینده ژئوپلیتیک جهانی داشت و در کتاب‌های تاریخ از آن یاد خواهد شد. به طور خاص، این سال نشانگر پایان سه دهه تک قطبی آمریکا بود که با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ آغاز و سبب ایجاد جهان چند قطبی جدید متشکل از قدرت‌های بزرگ رقیب متعدد  شد. ۱۲ ماه گذشته اگرچه مدت‌ها قبل در حال شکل گیری بود، اما تثبیت نهایی دوره ژئوپلیتیکی جدید را رقم زد. عملیات نظامی روسیه در اوکراین نقطه عطف تعیین کننده بود، که نمایانگر گسست نهایی از جهانی بود که با سقوط اتحاد جماهیر شوروی ایجاد شد. کاتالیزور اصلی این تغییر، خود آمریکا بود، که دیگر از  جهانی شدن که زمانی از آن حمایت می‌کرد، خوشش نمی‌آمد. کاهش هژمونی آمریکا از طریق احیای مجدد دولت‌های رقیب که به میل آمریکا اصلاحات انجام نمی‌دهند (روسیه و چین) انجام شده است.

حمید صالحی کارشناس مسائل منطقه در این زمینه معتقد است: شکی نیست که قدرت و نفوذ آمریکا در طی این چند سال اخیر رو به افول است به این معنی که هیمنه و هژمونی آمریکا در دستگاه‌ها و نهاد‌های بین المللی کمتر شده است. کاهش قدرت آمریکا در نهاد‌های بین المللی دلایل متعددی دارد که بخشی از آن قدرت گرفتن چین و همچنین روسیه است و بخش دیگر مربوط به تحولاتی است که در منطقه رخ می‌دهد و نیز اتفاقات درون ایالات متحده از جمله عواملی است که بر کاهش قدرت آمریکا تاثیر گذاشته است. براساس قرارداد بین المللی ۱۹۲۵ ژنو که استفاده، تولید و انباشت سلاح شیمیایی ممنوع است، اما آمریکایی‌ها در لائوس و... استفاده کردند، این مساله نشان می‌دهد آمریکایی‌ها هر چه به نفع‌شان باشد حمایت و ضمانت کرده و آن را دنبال می‌کنند.

صالحی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در دو سه موضوع دارای قدرت هستند از جمله دلار،   اما در شرایط کنونی و تحولات اخیر این قدرت آنان رو به افول است. تحولات منطقه‌ای و جهانی هم در این مساله تاثیر گذار است؛ بنابراین عوامل مختلفی دست به دست هم داده تا شاهد روند کاهش قدرت آمریکا باشیم که نتایج مثبتی در به نتیجه رسیدن معاهدات بین المللی و رأی دادگاه لاهه دارد، البته یکسری تحولات بین المللی مانند جنگ روسیه و اوکراین هم در این موضوع موثر هستند.

مقاومتی که باعث شکست آمریکا شد

اما یکی از عواملی که بسیاری معتقدند روند سقوط این هژمون سابق را تسریع کرده محور مقاومت است.

حسین کنعانی مقدم کارشناس سیاست خارجی در این باره گفته است: آمریکا در ماجرای طوفان الاقصی به طور تمام قد درکنار رژیم صهیونیستی قرار رفت و این جمله معروف بایدن که ما درحمایت از رژیم صهیونیستی ایستاده ایم عملا شراکت در جنایات نسل کشی، کودک کشی و اقدامات دد منشانه رژیم صهیوینستی در برابر ملت فلسطین و علیه صلح و امنیت جهانی شد. تصور آمریکا هم این بود که رژیم صهیونیستی در میدان با نبرد میتواند بر مردم فلسطین غلبه کند. همچنین با توج به اینکه خود رژیم صهیونیستی مولود نامشروع پیوند آمریکا و انگلیس بود خیلی تلاش داشتند تا این طفل نامشروع را حفظ کنند، اما در طوفان الاقصی اراده ملت فلسطین پیروز شد و عملا آمریکا نتوانست در میدان و صحنه بین المللی و حتی در موضوع رسانه‌ای اقدامی را در جهت بقای صهیونیست‌ها انجام دهد تا حدی که خودش هم اکنون در گیر یک جبش اجتماعی و دانشجویی است که در حال جهانی شدن است.

مقاومت معادلات قدرت را در دنیا برهم زده است

وی ادامه داد:  باتوجه به گذشته جنبش دانشجویی در آمریکا در سال ۱۹۶۰ که در مقابله با بحث مداخلات آمریکا در ویتنام بود و باعث شد که آمریکا عقب نشینی کند و تسلیم اراده دانشجویان شود میتوان الان هم گفت که آمریکا در درون خود هم دچار شکست شده است. زیرا الان به جای اینکه یک آمریکایی بگوید که من در کنار اسرائیل ایستاده ام شاهد این است که حتی مردم و نخبگان خود را هم از دست داده است؛ بنابراین شکست خورده قطعی میدان و دیپلماسی رژیم صهیونیستی است با توجه به اینکه الان هم در صحنه بین المللی شاهد قطعنامه ۲۷۲۸ برعلیه رژیم صهیونیستی بودیم تا حدی که خود آمریکا هم رای ممتنع داد و نتوانست این قطعنامه را وتو کند. در حال حاضر هم بسیاری از کشور‌ها در پی این هستند که روابط سیاسی و دیپلماتیک و اقتصادی خود را با صهیونیست‌ها قطع کنند و در هیچ یک از حنه‌هایی که برایشان متصور بود پیروز نشدند و محور مقاومت از همیشه پیروزتر است و در معادلات بین المللی و منطقه‌ای هم بعد از عملیات وعده صادق حرف اول را در مناسبات میزند.

این کارشناس معتقد است: همه میدانند که مقاومت معادلات قدرت را در دنیا برهم زده است و الان میتوان گفت که یکی از محور‌های شکل گرفته در جهان چند قطبی محور مقاومت و از جمله جمهوری اسلامی است که این محور را حمایت میکند. ایران در بریکس و شانگهای و در معاملات منطقه‌ای در مناسبات قفقاز و سایر کشور‌ها اثر موثری داشته است چه از نظر سیاسی چه امنیتی و چه اقتصادی بنابراین قطب سوم جهان در حال شکل گیری با بازیگران مطرح است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ای بابا چه دور و زمونه ای شده:
ایران که دیگه ایران نیست
آمریکا هم دیگه آمریکا نیست
آدمها هم دیگه اون آدمها نیستن.
معلوم نیست شاید اون دنیا هم دیگه اون دنیا نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
آمریکاباتکنولوژیش آمریکاس با سازمان ناساوخیلی موارد دیگه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاخ سفید قرار بود حسینیه بشه
امروز یک کلیپ دیدم مسجد شده بود
جمعیت انبوهی از معترضین داشتن نماز میخوندن
خدا وعده داده اسلام دنیا رو فرا میگیره
و خداوند خلف وعده نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
خخخخخخ جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
اولا که لعنت به آمریکا دوما لعنت بر اول و آخر آمریکا و طرفدارای آمریکا فقط یه تناقضی هست اگر این امریکا اینقدر بد و نکبته چرا به گفته نماینده محترم مجلس بیش از 4000 فرزندان مسئولین همین سیستم توی امریکا زندگی میکنن؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
شتر در خواب بیند پنبه دانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
این حرفها رو واقعا میزنید یا خبر برای خنده میزارید امریکا یک حکومت نبست یک دولت این حکومتهای تک قطبی هستند که مشروییت میتوانند داشته باشن یا نداشته باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
آمریکایی که آمریکا نباشد آمریکا نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
یکم واقع بین باشید ، آمریکا از اولش هم همینطوری بود فقط رخ نشان نداده بود چرا که با سیاه پوستان و سرخپوستان مگه چیکار میکنه ومیکرد ویا با رنگین پوستان دیگه چه میکنه ، حالا با کشور هایی دیگه بماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
اشتباه نکنید ایران هم دیگه ایران نیست . افغانی میاد برای زنان ایران لباس رزم میپوشه تف تو ذاتتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
تا تو ذات شماها مزدوران غربگدا و شرقگدا و حزب باد
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۱۱:۱۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
تا امثال تو که این نظر مفت را میدهی در این کشور هست جوجه هم برای ما عقاب خواهد شد ناشناس ۹:۴۹
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ناشناس
۱۱:۱۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
داداش گلم شما که داری به این بنده خدا بد و بیراه میگی احتمالا چین و روسیه رو شرق حساب نمیکنی؟!!! حداقل قسمت اول حرفش که درسته مملکتی که ده درصدش شده افغانی مجاز و غیر مجاز مگه دیگه اسمش ایرانه؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۰۹:۰۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
نتیجه علاف شدن امریکا در برجام و خاورمیانه امری که ارزوی دیرینه پوتین شی و محمد بن سلمان است پوتین فروپاشی شوروی را از چشم امریکا می داند و در پی انتقام شی هم که اینک بعد از چند قرن سر براورده و طبق یک روایات تاریخی که بترسید از ان روزی که اژدهای زرد از خواب بیدار شود امروز ان روز است و انان دز پی تسلط بر دنیا محمد بن سلمان هم که صد ماشا الله امروزه امریکا گروگان اوست و هر گاه اراده کند می توانند با کشیدن دارایی هایش از بانک های امریکا سیاستمداران امریکایی از خاندان بوش گرفته تا ترامپ و بایدن را به گدایی در خیابان های ریاض بکشاند و امریکا هم با سرگرم کردن خود در اینور فرصت طلایی را دو دستی تقدیم انان کرده و انان باید احمق تشریف داشته باشند که نخواهند از این فرصت طلایی که امریکا نصیب انان کرده استفاده بهینه نکنند
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۰۸:۴۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
تولید و واردات خودرو را به دهها میلیون در سال برسانید و در تولید خودروهای برقی هیچ سد و مانع و محدودیتی برای خود نگذاریم و بگذارید تولید به دهها ملیون در سال برسد و بگذارید هر ایرانی امتیاز واردات یک خودرو پاک تمام برقی را دارا باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
چسم عباس اقا بعد این ده ها میلیون خودرو احتمالا خیابون و پارکینگ و سوخت و .... لازم ندارن برای حرکت؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ابرقدرت شدن چندان هم سخت نیست تنها یک اراده است که مدیران و مسولان خوب موتور و پیشران هستند و در صورتی که مدیران و مسولان ناشایست و بی فکر باشند هیچگاه روی ابرقدرتی را نخواهیم دید مخصوصا برای تصمیمات کلان و بزرگ
Iran (Islamic Republic of)
امید
۰۸:۴۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
استفاده از هوش مصنوعی و رباتیک عامل مهمی در پیشرفت سریع اقتصاد کشورهاست مخصوصا کشورهایی که از جمعیت میلیاردی همچون چین و هند برخوردار نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
چین غول بی شاخ و دمی است که سلطه و سیطره خود را در این قرن بر جهان تثبیت میکند
اژدهایی هفت سر و مهار نشدنی با جمعیتی برابر یک‌چهارم جهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ما هم ابرقدرت خواهیم شد اگر جانانه تفکر و اندیشه کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاش اقتصاددان‌ها هم همچون نظامیان ایران سربلند و سرافراز را به اوج قله های جهانی در صنعت و تولید و تولیدات دانش بالا و دانش بنیان برسانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
دو رشته جدا غیر قابل مقایسه که سیستم برای یکی دلار خرج میکند وبرای حرف وراهنمائیهای یکی دیگر تره هم خرد نمیکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
تفاوت در این دو میدان(نظامی و اقتصادی) ریشه در تفاوت دو نوع مدیریت در کشور دارد.یکی فقط به فکر منافع و پر کردن جیب خودش از فرصت های بدست آمده است و دیگری بیشتر به فکر کشور و ارتقای رتبه آن بین دیگر کشورهاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
تمام خطهای پرچمش جوی خون هایی است که درکشورهای مختلف دنیا راه انداخته وستاره هاش هم سوراخ های گلوله بربدن انسانهای ستنمدیده
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۰۸:۳۲ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
در صورتی که مدیران و مسولان باهوش و هوشمندی داشته باشیم صد کشور همچون آمریکا هم جلودار ما نخواهد بود
ما بیشتر تحریم خودی های نادان و مدیران و مسولان بی‌فکر هستیم
Iran (Islamic Republic of)
پبدنی/pebdeni
۰۸:۳۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
زمانی که جهان سوم بودیم و ابرقدرت یکه تازی تک جهان بود او را به هیچ حساب نمی‌کردیم حالا که ایران دوست داشتنی و عزیز ما جزو سران و بزرگان جهان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
این بزرگ جهان شما فعلا بی ارزش ترین واحد پولی دنیا رو داره جهت اطلاعت یه دود کمتر بگیر داداش سالم تر زندگی کن
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۰۸:۲۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
فقط باید منتظر جهانی چند قطبی و یا برتری و سروری خودمان و کشور خودمان باشیم هیچ معلوم نیست در صورت ابرقدرت شدن چین جهان جای بهتری شود
در هنگام ابرقدرتی آمریکا شامل همه نوع تبعیض و نقض حقوق بشر ،فتل و کشتار و خونریزی و تجاوز به کشورها و... بودیم ،گویا بشر اصلا اهمیتی در جهان سرمایه داری و رقابت ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ZAGROSIAN
۰۸:۲۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جهان به سرعت و شتاب هر چه بیشتر بسمت چند قطبی میرود و بیاری خدا ایران ما از ابرقدرتهای نوظهور جهان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
من از اینکه کشورم پیشرفت کنه خوشحال میشم و حاضرم از جونم مایه بزارم ولی وقتی ۴۵ سال فقط پسرفت کردیم واقعا برام سخته قبول اینکه ما قوی میشیم. فقط تو چنتا جنبه پیشرفتهای خوبی کردیم که خیلی جای پیشرفت داره اما در زمینه های دیگر نه تنها پیشرفت نبوده نه تنها درجا نبوده که پسرفت کردیم.
پسرفت به معنای عقب موندن از کشورهایی مثل خودمون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
گرانی وتورم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
چراوسط یه بحثی که دم‌ازفلسطین‌وازادگی وشرافت‌مردم‌ غیرمسلمان امریکا میزنه که حرفش دفاع ازحقه یه سری میای تورم وگرانی میکنیدمگه بحث گرانی وتورم شد‌هرحرفی جایی داره اینا نمیفهمی شما یاواقعاعقلی نداری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
گرانی وتورم یعنی ول کن این حرفها رو بچسب بکار مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ناشناس
۰۸:۴۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
احتمالا تو عقل نداری که نمیفهمی اون طی همون دو کلمه چیزی رو گفت که داره بنیاد خانواده های مسلمون ایرانی رو از رگ و ریشه نابود میکنه و باعث تباهی اخلاق و شرافت و انسانیت و عقلانیت و معنویت شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جالب اینجاست که خود امریکاها بارها اعتراف کردند که هژمونی شون بسر رسیده و دنیا چند قطبی شده ولی غرب زدگان و غرب گدایان داخلی بدجوری در توهم ایند که برایشان سخته که قبول کنند و واقعیت دنیا کنونی را قبول کنند چونکه از این طریق به اقامت. ... درامد .پروژه بگیری جایزه صلح و جوایز بین المللی رسیدند چطور میتوانند ...قبول کنند .خودشان را به خواب عمیق زده اند و اصلا بیدار نمیشوند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کشوری ابر قدرت هست هم نظامی وهم اقتصادی وهم آب هوایی خوبی داشته باشه نه اینکه سلاحهای پیشرفت نظامی خوبی داشته باشیم اما خود نظامی ها دغدغه آسایش و آرامش زندگی داشته باشند با حقوق بخور نمیر زندگی کنند کشوری موفق هست که مردمش خوب کار کنند و خوب پول در بیارند برای رفاه خودوخانواده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سفر ها باید کرد
تا پخته شود .خامی
این مستند را ببین تا شاید هوشیار شوی
Poverty in the USA: being poor in the richest country in the world

مستند بعدی
invisible people
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
نظرت در مورد شرق گدایان و شرق زدگان چیه؟ سالهاست که ما از ترس غربزدگی افتادیم به دامان شرق زدگی! توی این جهان چند قطبی تو ما کجای کاریم؟ قطب صنعیتم؟ قطب نظامی هستیم؟ قطب صادراتیم؟ قطب فن آوری های روز و تکنولوژی هستیم؟ قطب صنعیت گردشگری هستیم؟ قطب حساب میشیم یا آویزون اژدهای خفته خاور دور و پس مونده ی اتحاد جماهیر شوروی هستیم؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
آمریکا هر روز بهتر از دیروز همش حرفه این خبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
خخخخخخ
فعلا که هر روز گهتر از دیروز بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
همش چرنده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
45 ساال آمریکاستیزی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۴۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
آره بابا امریکا رو نباید بستیزیم.. آخه آدم درست امریکا کشوریه که کشورهای ضعیف رو اشغال کرد و منابعشون رو غارت.در کل سیاست همینه دیگه باید قوی باشی
آخرین اخبار