نوسازی بافتهای فرسوده خراسان رضوی از مرز ۲۴ هزار واحد گذشت

رییس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: نوسازی واحدهای مسکونی در بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری به همت مردم این استان از مرز ۲۴ هزار واحد گذشته است که یک رکورد محسوب می شود.

سمانه نصراللهی گفت: با احتساب این آمار تحقق میزان برنامه نوسازی در بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری خراسان رضوی در محلات هدف بازآفرینی به بیش از ۸۵ درصد رسیده، این بدان معناست که تولید و نوسازی مسکن در ۲ سال و نیم گذشته از دولت سیزدهم نسبت به مدت زمان همه دولتهای قبل در برنامه نوسازی، پیشی گرفته که این یکی از افتخارات خراسان رضوی است.

وی بیان کرد: با توجه به نامگذاری امسال مبنی بر "جهش تولید با مشارکت مردم" شرکت بازآفرینی شهری ایران در حوزه جلب مشارکت مردمی پیشرو و پیشقدم بوده که نمونه آن مردمی سازی در نوسازی بافتهای فرسوده است و دارای سه رکن مالکان یا ساکنان، سازنده ها و تسهیل گران بوده که مردمی سازی در محلات هدف را تشکیل می دهد.

رییس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: با رویکرد و راهبری معاونت امور عمرانی استانداری و وزارت راه و شهرسازی مبنی بر شناسایی همه محلات هدف بازآفرینی شهرهای استان از سال ۱۴۰۰ تاکنون ۱۰۰ درصد محلات هدف بازآفرینی شهرهای استان شامل بافت فرسوده، بافت تاریخی و سکونتگاه های غیررسمی شناسایی شده است.

وی اظهار کرد: تا انتهای سال ۱۴۰۰ محلات هدف بازآفرینی ۳۵ شهر خراسان رضوی شناسایی شده بود، از شهریور ماه سال ۱۴۰۱ تا پایان سال گذشته شناسایی محلات هدف بازآفرینی ۱۷ شهر دیگر انجام گرفت یا بروزرسانی شد و به تصویب کمیسیون ماده ۵ استان رسید، در سال ۱۴۰۲ شناسایی محلات هدف بازآفرینی ۴۵ شهر دیگر انجام گرفت و به تصویب کمیسیون ماده ۵ و شورای برنامه ریزی و توسعه استان رسید.

نصراللهی گفت: هم اینک محدوده محلات هدف بازآفرینی ۹۶ شهر استان به اضافه شهر جدید بینالود مشخص و در سامانه "ستاد ملی بازآفرینی" بارگذاری شده که امکان ساخت و ساز و استفاده از تسهیلات بازآفرینی برای همه ساکنین و سازنده ها و مالکین بافتهای فروسده و ناکارآمد شهری را مهیا کرده است.

وی بیان کرد: این ظرفیت برای مردم به منظور استفاده از تسهیلاتی است که دولت برای بازآفرینی محلات هدف اعم از مشوق های مالی، اداری و کالبدی و حتی عوارضی که در بافتهای فرسوده وجود دارد در نظر گرفته است، این اتفاق بی نظیری بود که با هدایت مردم موفق به تحقق ۱۰۰ درصدی شناسایی محلات هدف در بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری شدیم.

رییس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی تاکید کرد: اتفاق دیگری که افتاد این بود که شرکت بازآفرینی شهری ایران و وزارت راه و شهرسازی سیاست گذاریها و برنامه ریزیهایی را در محلات هدف بازآفرینی پیش بینی کرد که اقدام شایسته ای در چهار حوزه رخ داد که شامل بسته های جامع تشویقی، اعطای تسهیلات مالی ارزان قیمت و تخفیفات شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان، زمین معاوض و کاهش صدور پروانه ها و پایان کارها و معافیت از هزینه های مالیاتی و بیمه ای برای تسهیل در روند نوسازی بافتهای فرسوده بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه بسته های تشویقی کالبدی ۱۹ بندی در شورای عالی معماری و شهرسازی ایران در تاریخ ۲۶ مهر ماه سال ۱۴۰۰ مصوب شد و در قالب طرحهای توسعه و عمران شهری استان مورد بررسی قرار گرفت که نمونه اش طرحهای تفصیلی شهر مشهد بود که در چهار دسته "بازآفرینی یکپارچه در بلوک شهری، نوسازی در مقیاس محور اصلی محله، نوسازی در عمق بافت فرسوده و نوسازی قطعات غیرقابل تجمیع" تقسیم بندی می شود.

تخفیفات شهرداری و نظام مهندسی ساختمان در صدور پروانه های ساختمانی

رییس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: با توجه به قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و همچنین قانون حمایت از احیا و بازسازی و نوسازی بافتهای فرسوده، شهرداریها موظف هستند حداقل ۵۰ درصد تخفیف در هزینه های صدور پروانه در محلات هدف اعمال کنند و در کنار آن تفاهم نامه ای بین معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی کشور به امضا رسید.

وی بیان کرد: بر اساس این تفاهم نامه همه هزینه های مربوط به خدمات نظام مهندسی در محدوده های مورد نظر هدف بازآفرینی با ۵۰ درصد تخفیف همراه بوده و برای دهکهای یک تا سه رایگان است، برای دریافت بسته های مالی هم می توان با مراجعه به سایت facility.udrc.ir یا سامانه طرحهای حمایتی وزارت راه و شهرسازی ثبت نام مربوط به دریافت تسهیلات بازآفرینی را انجام دهند تا از تسهیلات ارزان قیمت نهضت ملی مسکن و بافت فرسوده برخوردار شوند.

نصراللهی اضافه کرد: در صورت مراجعه به سایتهای مذکور، نرخ سود تسهیلات هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی برای متقاضیان صفر بوده و تسهیلات سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریالی براساس مصوبه شورای پول و اعتبار برای متقاضیان تقسیط می شود، در کنار آنها تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن نیز می تواند یاریگر متقاضیان در نوسازی بافت فرسوده باشد.

وی ادامه داد: اگر فردی بخواهد از تسهیلات بانکی مذکور بهره گرفته و اقدام به نوسازی مسکن خود در بافت فرسوده نماید، نیاز به اسکان موقت خواهد داشت که در این صورت می تواند از تسهیلات ودیعه مسکن با نرخ چهار درصد سود و دوره بازگشت سه تا پنج ساله به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال در محلات هدف بازآفرینی بهره گیرد.

برچسب ها: بافت فرسوده ، نوسازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار