یک میلیون هکتار از مراتع آذربایجان‌غربی ییلاقی است

معاون فنی اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: یک میلیون هکتار از مجموع ۲.۷ میلیون هکتار مراتع استان ییلاقی است که با صدور مجوز دامداران سالانه از این مراتع بهره‌برداری می‌کنند.

مسعود شفیعی معاون فنی اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: مراتع استان یا روستایی و یا ییلاقی هستند در مراتع روستایی شروع فصل بهره‌برداری از ۱۵ اردیبهشت و مراتع ییلاقی از ابتدای تیرماه است که قبل از فرا رسیدن فصل بهره‌برداری مجوز‌ها تمدید و دام‌ها در عرصه‌ها مستقر می‌شوند.

وی اظهار کرد: مراتع روستایی استان از وضعیت بهتری برخوردار هستند چرا که دور از دسترس دامداران و روستاییان هستند و شرایط آب‌و‌هوایی اجازه چرای‌دام زودتر از زمان مقرر را نمی‌دهد.

شفیعی افزود: اغلب مراتع ییلاقی استان در نوار مرزی واقع شده اند و کنترل براین مراتع توسط نیرو‌های‌انتظامی و مرزبانی نیز انجام می‌شود و این موجب شده تا ییلاقات فرصت برای بازسازی داشته باشند.

وی اضافه کرد: سعی می‌شود تا ظرفیت مراتع به روزرسانی شود و مجوز‌های صادر شده به نسبت تولید علوفه مدیریت می‌شود.

معاون فنی اداره‌کل منابع‌طبیعی آذربایجان‌غربی گفت: از بهره‌برداران درخواست می‌شود از چرای زود‌هنگام در مراتع خودداری کنند چرا که در چرای دام قبل از زمان مقرر مراتع خیس است و باعث می‌شود تا پوشش‌گیاهی از ریشه خارج شده و آسیب جدی هم به خاک و هم به پوشش‌گیاهی وارد شود.

وی اضافه کرد: تعیین حدود مراتع برای دامداران نیز انجام می‌شود چرا که جمعیت بهره‌بردار نسبت به سطح مراتع بیشتر است و ۱۲۰ هزار نفر بهره‌بردار دارای مجوز در این زمینه وجود دارد.

آذربایجان‌غربی در تولید علوفه در کشور رتبه اول را دارا است و در تنوع پوشش‌گیاهی نیز گونه‌های مختلف در مراتع مستقر هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.