شیراز؛ شهری که زبانزد مردم ایران و جهان است + فیلم

شیرازی‌ها از حافظ و سعدی گرفته تا شیخ ابواسحاق اطعمه و سیبویه از جمله بزرگانی هستند که شیراز را جاودانه و زبانزد عام و خاص کرده اند.

میرعظیمی، شیراز پژوه با بیان اینکه شیرازی ها شیراز را جاودانه کرده اند، اظهار کرد: امانتداری، به هوش بودن و کار را به نتیجه رساندن، ۳ ویژگی برجسته مردم شیراز است و این ویژگی‌ها سبب شهرت شیراز در جهان شده است.

او با بیان این که ویژگی‌های مردم شیراز علاوه بر بزرگداشت علما و ادبای این شهر، سبب جذب بزرگان علم و دانش از شهر‌های دیگر ایران زمین شده است، گفت: شیرازی‌ها به خوبی دریافته اند که حضور بزرگان، سبب افزایش علم و معرفت مردم شهر می‌شود، بنابراین همواره از حضور عرفا و علما استقبال کرده اند.

میرعظیمی ادامه داد: مردم شیراز، فرهنگ ایران زمین را به خوبی حفظ کرده اند و در کتب خود نشر داده اند، به همین دلیل همه مردم ایران، به این شهر عشق و علاقه دارند.

ندیم، شیراز پژوه نیز بیان کرد: آب و هوای جلگه‌ای شیراز، روحیه مردم این شهر را مداراجویانه کرده و در پی آن، سبب تلطیف روحیه حکام شده است.

او معتقد است: حکام شیراز، تحت تاثیر روحیه مردم این شهر، با همگان به ویژه علما و ادبا، مهربانی می‌کردند و خود نیز همچون آن ها، در پی علم و دانش می‌رفتند.

این شیراز پژوه با اشاره به این که در کتاب شیخ جنید، نام ۸۰۰ شاعر شیرازی آورده شده است، گفت: شاعر و بزرگانی زیادی در شیراز زیسته اند که به دلیل وجود نامدارانی، چون حافظ، سعدی و ملاصدرا، نامشان آنچنان که باید در اذهان نپیچیده است.

ندیم ادامه داد: فیلسوفان زیادی همچون قطب الدین شیرازی در این شهر زیسته اند و فلسفه در شیراز با حضور افرادی، چون صدرالمتالهین، ملاصدرا، به اوج خود رسید.

او تاکید کرد: شیراز در زمان‌های مختلف از جمله زمان قاجار، مهد اطبای بزرگ بوده است و مردم از راه‌های دور و نزدیک برای درمان به این شهر می‌آمده اند.

 این شیرازپژوه، شیراز افزود: شیراز، شهر گنبد‌های برافراشته شده‌ای است که صاحبانش در راه آرمان و ایمان جان داده اند و امروز ملجع امن همگان شده اند.

بر اساس آثار باستانی کشف شده، شیراز قدمتی ۷ هزار ساله دارد و در دوره‌های مختلف از جمله زندیه، پایتخت ایران بوده است.

برچسب ها: شیراز ، جهان ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار