لایروبی ۳۹۱ رشته قنات در چهارمحال و بختیاری نیازمند تخصیص اعتبار

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: شش هزار میلیارد ریال اعتبار برای لایروبی و مرمت ۳۹۱ رشته قنات در استان نیاز است.

غلامرضا ذاکری با بیان اینکه ۱۷ درصد از ۱۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان از طریق قنات‌ها آبیاری می‌شود، اظهار داشت: شش هزار میلیارد ریال اعتبار برای لایروبی و مرمت ۳۹۱ رشته قنات این استان نیاز است. 

وی افزود: تلاش می‌شود اعتبار لازم برای لایروبی قنات‌های باقی‌مانده و مشکل‌دار چهارمحال و بختیاری از محل کمک‌های فنی و اعتباری، استانی و سفر رییس‌جمهور به استان تامین و در قالب قراردادی که با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) منعقد شده در سال‌های آتی لایروبی شود.

ذاکری اضافه کرد: پارسال، ۱۳۰ رشته قنات استان با ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتباراتی استانی، ملی، کمک‌های فنی، اعتباری و تملک دارایی لایروبی، مرمت و بازسازی شدند.

وی گفت: این تعداد رشته قنات به انضمام ۳۲۰ رشته قنات لایروبی شده طی ۱۰ سال اخیر سرجمع ۴۵۰ رشته قنات چهارمحال و بختیاری لایروبی، مرمت و بازسازی شده است.


بیشتر بخوانید


ذاکری بیان داشت: هرچند تعدادی از قنات‌ها به دلیل بارش‌های موثر سال ۱۴۰۱ (برف) احیا شدند با این وجود بررسی‌ها نشان می‌دهد ۳۰ تا ۳۵ درصد از قنات‌های چهارمحال و بختیاری به دلیل خشکسالی‌های پیاپی به طور کامل خشک شده و همچنین ۲۰ تا ۴۰ درصد از حجم آب‌دهی قنات‌های باقی‌مانده استان نیز کاهش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه قنات‌ها جزو میراث فرهنگی ایرانیان به شمار می‌رود، گفت: قنات‌ها سازه‌های مدرن و پیشرفته‌ای هستند که برخلاف چاه‌های کشاوزری آب را بدون مصرف انرژی از منابع زیرزمینی وارد زمین‌های کشاورزی می‌کنند.

ذاکری یادآور شد: بلندترین قنات چهارمحال و بختیاری قنات اسدآباد سفید دشت به طول هفت کیلومتر و قدیمی‌ترین قنات این استان قنات وردنبه سامان با قدمتی ۵۰۰ تا ۶۰۰ سال است.

وی ادامه داد: یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است. از مجموع اراضی این استان ۲۵۰ هزار هکتار معادل ۱۵ درصد سطح زیرکشت اراضی کشاورزی استان است و در حال حاضر ۷۷ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۹۵۹ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این استان فعال هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار