آیا خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس به‌درستی انجام شد؟

همه ما امیدواریم مشکل تاریخی و همیشگی استقلال و پرسپولیس با تغییر مالکیت یک بار برای همیشه حل شود.

خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس کاری بود که با تاخیری حداقل ۱۵ساله انجام شد. این تاخیر طولانی و غیرقابل توجیه آسیب‌های زیادی به این دو باشگاه زد. یکی از سنگین‌ترین صدماتی که در سال‌های اخیر بابت فقدان خصوصی‌سازی به پیکره استقلال وارد آمد حذف از آسیا بود. پرسپولیس نیز بار‌ها در معرض این کابوس قرار گرفت. در حالی که رقبای غرب آسیا تا دندان مسلح و با حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن گام به آوردگاه آسیایی می‌گذاشتند، سرخابی‌ها اندرخم یک کوچه بودند و فقط بالا و پایین می‌پریدند. اما سال ۱۴۰۳ به معنای تحقق رویای دیرینه استقلال و پرسپولیس بود. ظاهرا همه کار‌ها انجام شده، اما بررسی‌های زیادی لازم است تا مشخص شود فرآیند خصوصی‌سازی این دو تیم به شکلی کامل و بی‌نقص انجام شده است یا خیر. اکنون ترس از تحقق اشتباهی یک رویا وجود دارد. ممکن است این رویا از بیخ و بن اشتباه باشد.
 
نام «خلیج‌فارس»
«افزودن نام خلیج‌فارس به نام استقلال می‌تواند باعث تعلیق دوباره استقلال از آسیا شود». این یکی از نخستین اظهارنظر‌های به ظاهر کارشناسانه در رابطه با واگذاری استقلال به هولدینگ خلیج‌فارس است. گفته می‌شود افزودن هرگونه نامی به یک باشگاه از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا غیرقانونی است مگر این‌که نام تیم به طور کل تغییر کند. هنوز در این رابطه چیزی مشخص نشده است و این مسأله در همین ابتدای راه نشان می‌دهد واگذاری استقلال به بخش خصوصی آنچنان هم برای این تیم بی‌دردسر نیست. استقلال به هر حال اکنون یک مالک جدید دارد و هواداران از این پس حامی و طرفدار یک تیم خصوصی هستند نه تیمی که همچنان زیر لوای دولت است. در رابطه با هیات مدیره استقلال نیز هولدینگ خلیج‌فارس بیشترین میزان تاثیرگذاری را خواهد داشت. شاید برکناری علی خطیر بخشی از پس لرزه‌های خصوصی شدن استقلال باشد.
 
چالش جدید با حامی جدید
ورود پرسپولیس به کنسرسیوم بانکی نیز حواشی متعددی داشت. به هرحال سرخ‌ها هم اکنون یک باشگاه خصوصی به شمار می‌روند. نخستین حاشیه مربوط به واکنش هواداران استقلال بود، هوادارانی که معتقد بودند باید تمامی حساب‌های خود را در بانک‌های اسپانسر پرسپولیس ببندند که البته اقدامی غیرموثر است. اما جدی‌ترین اتفاقی که باشگاه سرخ با آن روبه‌رو خواهد شد به چارت مدیریتی برمی‌گردد. هیات مدیره پرسپولیس نیز قرار است با تغییر و تحولات متعددی روبه‌رو شود. البته بر اساس آنچه که عنوان شده این تغییرات مدیریتی تا پایان فصل انجام نخواهد شد هر چند تا پایان این فصل از رقابت‌های لیگ برتر یا همان لیگ بیست‌وسوم چیزی باقی نمانده است. از سویی مشکل دیگری که وجود دارد به تحریم بانک‌های ایرانی برمی گردد. پیش‌بینی می‌شود که پرسپولیس بابت این موضوع در آینده بابت برخی مراودات مالی و قراردادی با چالش‌های متعددی روبه‌رو شود.

منبع: روزنامه جام جم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
خصوصی نشدن ... مالکیت شون عوض شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
قبلاها در واگذاری شرکتها و کارخانجات به بخش خصوصی تخلفات خیلی گسترده روی داده که تا حالا رسیدگی نشده. طوری که یک کارخانه فعال را با قیمت یک بیستم قیمت واقعی واگذار کردند. و صدها مورد دیگر.
آخرین اخبار