برداشت ۱۵۰۰ کیلوگرم گلبرگ گل محمدی در استان قزوین

مسئول امور باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قزوین گفت: هزار و ۵۰۰ کیلوگرم گلبرگ گل محمدی در سطح ۱۴۰ هکتار از مزارع استان برداشت شد.

نفیسه ابراهیمی مسئول امور باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قزوین گفت: سطح زیر کشت گل محمدی در استان از ۲ هزار متر تا چندین هکتار مساحت را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: گل محمدی از دیرباز در باغستان سنتی قزوین به صورت تفننی و به اندازه چند بوته برای مصرف باغدار کشت می‌شد، اما از پنج سال گذشته تاکنون این قلمه و نهال وارد استان ما شده و به علت سازگاری با اقیلم دشت قزوین مورد استقبال بی نظیر کشاورزان و بهره برداران قرار گرفته است.

ابراهیمی با بیان اینکه گلاب حاصل از این مزارع نیز به دلیل اقلیم مناسب کیفیت بالایی دارد، اضافه کرد: هم اکنون جشنواره گل محمدی برای نخستین مرتبه در مجموعه سه هکتاری گلستان گل محمدی در مجاورت تالار شهر برگزار شده و همزمان با اجرای مراسم گلابگیری، مراسم آیینی موزونی موسیقی سنتی، رقص محلی و حضور غرفه‌های زنان روستایی همراه است.

وی در خصوص گلاب تولید شده از این مزارع نیز بیان کرد: برای گلاب گیری به هر یک کیلوگرم گلبرگ یک لیتر آب اضافه می‌شود، اما اگر گلاب ۲ آتشه و ممتاز بخواهیم تولید کنیم، این عدد به نصف کاهش پیدا می‌کند و باید ۲ کیلو گلبرگ برای یک لیتر آب در نظر گرفته شود.

ابراهیمی میزان گلاب ممتاز ۲ آتشه تولیدی از ۱.۵ تن گلبرگ‌تر را ۷۵۰ لیتر عنوان کرد و یادآور شد: گل محمدی به دلیل اینکه گیاهی کم آب و مقاومت خوبی در شرایط اقلیمی دارد، در قزوین سازگار بوده و با توجه به بازار خوب فروش این محصول، کشت آن گسترش پیدا کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.