تامین مستمر داروهای بیماران خاص/ تولید داخلی تمام داروهای تالاسمی

رییس سازمان غذا و دارو درباره روند تامین داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج توضیح داد.

سید حیدر محمدی درخصوص تامین داروی بیماران تالاسمی اظهار کرد: چند سالی است که با مشارکت انجمن تلاسمی و متخصصین خون و آنکولوژی روند تامین داروی این بیماران با استفاده از داروهای تولید داخل بهبود یافته است.

وی افزود: بخش عمده داروی آنها از محل تولید داخل تامین می‌شود با اشاره به اینکه تمامی داروهای بیماران تلاسمی در کشور تولید می‌شود گفت: با توجه به تقاضای برخی بیماران و تفاوت اثربخشی روی آنها، بخشی از سهمیه تامین داروی این بیماران از مسیر واردات صورت می گیرد.

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ میزان داروهای وارداتی بیماران تلاسمی افزایش چشمگیری داشت که با تلاش بانک مرکزی و تامین ارز تامین دارو نیز انجام شد؛ امسال نیز امیدواریم که با کمک بانک مرکزی و تامین ارز مورد نیاز داروی این بیماران را تامین کنیم.

وی با اشاره به اینکه میزان تولید و واردات داروی بیماران تالاسمی رشد خوبی داشته است، گفت: بخشی از هزینه‌های داروی این بیماران توسط بیمه سلامت و صندوق بیماران صعب‌العلاج تقبل می‌شود تا بیماران دغدغه‌ای برای تامین دارو نداشته باشند.

محمدی با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای تامین داروی بیماران خاص اعمال نمی شود، گفت: برخی از شرکت‌های خارجی به بهانه تحریم از فروش دارو به ایران ممانعت می کنند، که دلیل برخی کمبودهای مقطعی همین محدودیت های بین المللی است. 

به  گفته وی در سازمان غذا و دارو به صورت مستمر هر مسیری را برای تامین داروی بیماران سپری می کنیم و تلاش می‌کنیم در حد نیاز عزیزانی که نسبت به داروی داخلی حساسیت دارند به داروی وارداتی نیز دسترسی داشته باشند.

سیدحیدر محمدی در خصوص تامین داروی بیماران خاص اظهار کرد: داروی بیماران خاص به صورت مستمر تامین می‌شود اما داروی بیماران نادر داروهایی هستند که بعضاً هزینه اثربخشی آنها به اثبات نرسیده است و ممکن است خود کشور تولیدکننده نیز در حال بررسی هزینه اثربخشی آن باشد؛ بنابراین هزینه اثربخشی دارو قبل از ورود به کشور باید بررسی شود.

وی افزود: عمده داروی بیماران خاص در کشور تولید می‌شود اما ممکن است درمورد برخی کمبودها بحث تولید داخل و نمونه خارجی باشد که طبیعتاً مکلف هستیم داروهایی که دارای مشابه تولید داخل هستند و اثربخشی آنها به اثبات رسیده را مورد حمایت قرار دهیم، اما در صورتی که اثبات شود نمونه داخلی روی بیمار اثرگذار نیست سهم کمی از بازار از طریق واردات تامین می‌شود.

برچسب ها: بیماری خاص ، تالاسمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
وای به روزی که بگندد نمک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۴ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کپسول هیدروکسی اوره هم ایرانیش هست که رسماً جوکه قرنه هم هندیش هست که باعث التهاب و کهیر میشه تو بدن بیماران ولی نمونه المانیش هست که مصرف میکنن بیماران و بدنشون واکنش منفی نشون نمی ده که هرگز وجود ندارد و با مکافات گیر میاد حتی تو دارو خونه هوایی که باید داروهای خاص باشه هم نیست البته این داروی خاص محسوب نمیشه ولی چون هندیان دارن تولید میکنن و ما تو ایران مافیای دارو تو بدنه دولت و حکومت داریم میرن با رانت از هند میارن با ارز دولتی شاید باور نکنید حتی آنقدر وقیح شدن که جعبه هندی رو برمیدارند و توش داروی ایرانی میزارن و به اسم وارداتی ارز میگیرن اینا یعنی کار کیا می‌تونه باشه؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۴۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
امثال سلطانخواه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۰ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
نبود دارو امری غیرقابل قبول است وبه بی تدبیری،بی مسولیتی مربوط است
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۹:۵۵ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
حمل داروهای بیماران خاص را به درب منازل به بسیج بسپارید .با کارت مخصوص و اپلیکیشنی مثل تاکسیرانی که عکس روز و نام فرد حامل را ذکر کنید و هنگام تحویل بدون زدن زنگ خانه با پیامک این اپ پلاک خودرو ،چهره و اسم شخص فرستاده شود
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۹:۵۲ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
لطفاً ترتیبی دهید تا داروها توسط افراد مطمین به منزل این افراد برسد مثلاً توسط بسیج با خودروی هیبرید یا ون برقی ،هم آلودگی و ترافیک کم میشه هم بسیاری از خطرات را از عزیزانی که باید از ۶ صبح تا مثلاً ۸ شب در صف دارو بایستند و دارو را که تحویل گرفتند دزد کیفشان را بزند چون دزد میداند داروها گران قیمت هستند و این افراد توان دنبال کردن آنها را ندارند ،خودمان تجربه این مورد را داشته ایم .
آخرین اخبار