رونمایی از چهار محصول کاتالیستی مشترک دانشگاه علم و صنعت با دانش بنیان‌ها

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: چهار محصول مشترک دانشگاه علم و صنعت و شرکت نفت و گاز رونمایی شد. یکی از این محصولات در زمینه توسعه کاتالیست‌های تبدیل دی اکسید کربن به متانول است.

مهران رضایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در جمع خبرنگاران گفت: سعی کردیم برخی پروژه‌های مشتری محور که اِسکِیل آنها مشخص و در توان دانشگاه و همخوان با امکانات دانشگاه است را در دانشگاه انجام دهیم. در این راستا با برخی پتروشیمی‌ها در قالب پروژه پژوهشی قرارداد‌هایی را منعقد کردیم که این فعالیت‌ها به صورت مشترک بین دانشگاه علم و صنعت، شرکت دانش بنیان نفت و گاز خصوصی و شرکت سفارش دهنده محصول اجرا می‌شود.

رضایی افزود: دو محصول تجاری پتروشیمی و دو محصول تجاری برای فولاد خوزستان دِوِلوپ کردیم. یکی از این دو محصول تجاری فولاد خوزستان در مقیاس حدود ۱۱۰ تن در شرکت فولاد میانه لود شد. همچنین یک الی دو محصول دیگر نیز به قرارداد منجر شدند که تدابیر دانشی و فنی همگی این موارد در دانشگاه علم و صنعت انجام شد. 

طبق اظهارات عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، اقدامات مشترک بین دانشگاه علم و صنعت و این شرکت دانش بنیان دارای دو نکته حائز اهمیت است؛ اول آنکه اجرای تمامی این پروژه‌های مشترک توسط نیرو‌های داخل دانشگاه مذکور انجام شده است و این به معنای به کارگیری دانشجویان و ورود دانشجویان به عرصه صنعت است و دیگر آنکه عموم دانشجویانی که در پروژه‌های مذکور با شرکت نفت و گاز سرو همکاری داشتند، پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه علم و صنعت جذب این شرکت شده و مشغول اشتغال در شرکت نفت و گاز سرو هستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت معتقد است از جمله حسن‌های همکاری مشترک دانشگاه علم و صنفت با شرکت نفت و گاز سرو این است که دانشجویان این دانشگاه از نزدیک شاهد ورود مستقیم اقدامات و فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود به عرصه صنعت هستند و اینگونه فعالیت‌های علمی دانشگاهی را با سرمایه گذاری به عرصه تولید و تجاری سازی برده و از مقاله نویسی و کار پژوهشی صرف فاصله گرفته می‌شود.

او با اشاره به اینکه همکاری مشترک دانشگاه علم و صنفت با یک شرکت خصوصی نفت و گاز باعث شده این دانشگاه به عنوان برندی در حوزه کاتالیست ایران شناخته شود، اظهار کرد: امروز و در نخستین روز از بیست و هشتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران ۱۴۰۳ از چهار محصول مشترک دانشگاه علم و صنعت و شرکت نفت و گاز رونمایی شد. یکی از این محصولات در زمینه توسعه کاتالیست‌های تبدیل دی اکسید کربن به متانول است.

رضایی گفت: دانش فنی این محصول مربوط به دانشگاه علم و صنعت است و قرارداد تجاری سازی آن بین پتروشیمی فناوران و شرکت دانش بنیان نفت و گاز به امضا رسید. محصول اکسید روی فعال را در دانشگاه دِوِلوپ کردیم و در حال حاضر در این شرکت دانش بنیان تولید تجاری می‌شود.

رضایی بیان کرد: یکی از محصولاتی که قرار است در نمایشگاه رونمایی شود، "کاتالیست شیفت دما متوسط" مورد استفاده در صنایع پالایشگاهی واحد هیدروژن است. این کاتالیست توسط دو پرسنل پژوهشگر خوب شرکت یعنی خانم دکتر برزگری و آقای مهندس وفایی توسعه پیدا کرده است. دو کاتالیست دیگر "کاتالیست هیدوتریتینگ نفتا" و "کاتالیست هیدروتریتینگ کروسین" است که با تلاش دو تن دیگر از محققان شرکت یعنی آقای دکتر پیمانی و خانم دکتر خدیر دِوِلوپ شده است.

او تصریح کرد: محصول آخر نیز "کاتالیست تبدیل co۲ به متانول" است که با همکاری شرکت پتروشیمی فناوران این امر توسعه تجاری شده است و دانش فنی آن توسط آقای دکتر نعمت اللهی و دکتر صادقی نیا در مقیاس تجاری به توسعه می‌رسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار