تالاب‌های جنوب آذربایجان‌غربی استراحتگاه دُرنای طناز در ایران

دبیر مرجع دانش سنتی کنوانسیون تنوع زیستی سازمان محیط زیست گفت: تالاب‌های جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی تنها استراحتگاه دُرنای طناز در ایران است.

صیاد شیخی دبیر مرجع دانش سنتی کنوانسیون تنوع زیستی سازمان محیط زیست در مهاباد گفت: یکی از ویژگی‌های مهم تالاب‌های جنوب پارک ملی دریاچه ارومیه این است که این تالاب‌ها در کُریدور مهاجرت پرندگان از سیبری به افریقا قرار دارد و برخی گونه‌های مهم از جمله دُرنای طناز تنها در مسیر کوچ خود در این تالاب‌ها توقف و استراحت می‌کنند.

وی اضافه کرد: دُرنا‌های طناز در مسیر کوچ خود هر سال حدود ۱۰ روز در تالاب‌های جنوب دریاچه ارومیه در شهرستان‌های نقده و مهاباد به منظور تغذیه و استراحت فرود می‌آیند و سپس دوباره کوچ خود را ادامه می‌دهند.

دبیر مرجع دانش سنتی کنواسیون تنوع زیستی سازمان محیط زیست گفت: زمان ورود دُرنا‌های طناز به این منطقه هر سال توسط کارشناسان محیط زیست ثبت می‌شود و در این ایام محققان و عکاسان زیادی برای ثبت و پایش این گونه‌ها به این مناطق سفر می‌کنند.

وی افزود: این پرنده در زمره پرندگان حمایت شده بوده و علاوه بر بررسی جمعیت و پراکندگی آن، اقدامات ویژه برای جلوگیری از شکار و تخریب زیستگاه‌هایشان به منظور حفاظت از آن انجام می‌شود.

گونه درنای طناز (درنای کوچک) از راسته درناسانان، خانواده درناییان با نام علمی Grus virgo و نام انگلیسی Demoiselle Crane است که زیستگاه آن مناطق آبی، دشت‌های بوته زار، کشتزار‌ها و حاشیه دریاچه بوده و در ایران مهاجر بوده و به ندرت دیده می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.