گاردین: اقلیت‌های نژادی در اروپا دشوارتر از دیگران خانه پیدا می‌کنند

تحقیقات نشان می‌دهند افراد رنگین پوست در اروپا شانس کمتری برای اجاره مسکن دارند و در مواردی حتی اجازه بازدید از خانه را هم پیدا نمی‌کنند.

روزنامه گاردین در گزارشی می‌نویسد اقلیت‌های نژادی در اروپا مدت‌هاست که با رفتار‌های نژادپرستانه به ویژه در بازار مسکن مواجه بوده‌اند و در سال‌های اخیر با شدت گرفتن بحران مسکن و کمبود خانه با قیمت مناسب، افرادی که رنگین‌پوست هستند به طور ویژه تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. این بدان معناست که افراد به دلیل نژاد خود دشوارتر می‌توانند خانه پیدا کنند و در ادامه، چون به طور معمول درآمد کمتری هم دارند، مشکل آنان جدی‌تر شده و بعضا مجبور می‌شوند در مناطق نامطلوب شهر مستقر شوند.

یک نظرسنجی که سال ۲۰۱۷ در سراسر اتحادیه اروپا انجام شد نشان می‌داد تقریبا یک چهارم پاسخ‌دهندگان در ۵ سال گذشته هنگام خانه پیدا کردن با تبعیض مواجه شده و پس از مشخص شدن هویت آنها، حتی فرصت بازدید از خانه را هم از دست داده‌اند. 

یکی از این افراد به نام «دیپاما» که اصالتا اهل بورکینافاسو است، به روزنامه گاردین گفت که آپارتمانی ۴۰ متری با مشخصات دلخواه را در جنوب آلمان پیدا کرده است؛ اما وقتی تماس گرفت تا برای بازدید زمانی را مشخص کند، صاحبخانه مدام اصرار داشت که او اصالتا اهل کجاست. دیپاما گفت: «این واقعا عجیب بود. من به او گفتم که نمی‌دانم این مسئله چه ربطی به اجاره خانه‌اش دارد، و او تلفن را روی من قطع کرد». 

این فرد اهل بورکینافاسو می‌گوید بعدا متوجه شده در آگهی نوشته شده بود که خانه «فقط به آلمانی‌ها» اجاره داده می‌شود.

در سال ۲۰۱۶، محققان علوم اجتماعی آزمایشی را انجام داده و نمایه‌ای ایجاد کردند که به نظر می‌آمد متعلق به فردی آفریقایی است. در ادامه هنگام ارسال درخواست برای اجاره مسکن، متوجه شدند این نمایه تا ۲۷ درصد پاسخ‌های کمتری دریافت کرده است. همین پژوهش در اسپانیا نتایج مشابهی داشت. در همین حال، یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۰ نشان داد که تبعیض در زمان پیدا کردن مسکن در آلمان، بر یک سوم افرادی که مهاجر بوده‌اند تاثیر گذاشته است. 

برنارد فرانکه، سرپرست یک گروه ضد تبعیض نژادی در آلمان می‌گوید همین که نام شما خارجی به نظر برسد کافیست تا برای بازدید از خانه دعوت نشوید. به گفته او «حتی تبلیغات نژادپرستانه آشکار هنوز بخشی از زندگی روزمره است». 

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار