آغاز مبارزه با زنگ زرد گندم در آذربایجان غربی

مانور سراسری مبارزه با زنگ زرد گندم و مبارزه بر علیه بیماری‌های برگی در آذربایجان غربی آغاز شد.

در راستای مبارزه با بیماری‌های برگی غلات مخصوصا زنگ زرد، مانور سراسری مبارزه با آفات غلات با حضور کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی در سطح استان آذربایجان غربی برگزار شد و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان  در حاشیه مانور سراسری مبارزه با بیماری‌های برگی غلات (رنگ زرد) در ارومیه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به بیماری‌ها و امراض و مبارزات انجام شده در سطح گندم زار‌های استان اظهار کرد: در زمینه گندم زار‌ها و غلات بیش از ۲۱۴ هزار هکتار مبارزه با علف‌های هرز انجام شده و در زمینه سن مضر غلات هم در سطح ۱۳۰ هزار هکتار و مبارزه با ملخ نیز در بیش از هزار هکتار مبارزه محقق شده است.

خسرو شهبازی  ادامه داد: امسال مانور مبارزه با بیماری زنگ زرد انجام شد چرا که این نوع قارچ زودتر از سایر بیماری‌ها و در شرایط سرد زودتر از سایر قارچ‌ها فعالیتش را شروع می‌کند و این شرایط در مزارع استان وجود دارد و این بیماری در بخشی از مزارع مشاهده شده است.

وی با اشاره به اهمیت مبارزه با آفات و امراض گفت: امسال در استان ۱۰۵ هزار هکتار زیر کشت اراضی آبی و ۳۰۳ هزار هکتار زیر کشت گندم دیم قرار گرفته است.

این مقام مسئول کشاورزی خاطر نشان کرد: تاکنون بیش از ۲ هزار هکتار با بیماری‌های برگی غلات مبارزه شده است و انتظار داریم کشاورزان از ارقام مقاوم در مزارع استفاده کرده و از مواد غذایی مناسب خاک اعم از کود‌های پتاسه و ازته استفاده کنند تا آسیب‌ها کم شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: مدیریت مزرعه و مبارزه با علف‌های هرز می‌تواند آسیب‌ها را کاهش دهد ولی، چون ارقام کشت شده است باید مبارزه شیمیایی را انجام دهیم، توزیع این قارچ با باد به سرعت منتقل می‌شود و نباید اجازه رشد و انتقال این قارچ داده شود چرا که اگر به صورت لکه کوبی عمل نشود به سرعت به استان‌ها همجوار نیز منتقل می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.