اتصال چند منطقه از شهر قزوین به شبکه فیبر نوری

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: چند منطقه از شهر قزوین مانند خیام، ملاصدرا، فلسطین قابلیت اتصال به شبکه فیبر نوری را دارند و اقبالیه، مهرگان و آبیک هم از هفته آینده این قابلیت را خواهند داشت.

طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کار‌ها یکی از مهم‌ترین و بزرگترین طرح‌های ارتباطی کشور است. کشور‌های توسعه یافته سالهاست که به سمت سرمایه گذاری و توسعه تکنولوژی FTTH رفته‌اند، لذا این مهم در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفته است.

فیبر نوری به صورت کلی مزایایی مانند ایجاد زیرساختی برای آینده، بهبود کیفیت دسترسی به اینترنت، اشتغال‌زایی، افزایش سهم اقتصاد دیجیتال، بهبود شرایط زیست‌محیطی، کاهش ترافیک در شبکه ارتباطات سیار و غیر از آن را دارد.

امینی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: بحث دسترسی به اینترنت پرسرعت از چندین سال گذشته احساس شد. بر اساس نیازی که اتفاق افتاد تعداد زیادی از دانش آموزان و دانشجویان که درگیر این مساله بودند باید از این بستر بیشتر استفاده می‌کردند. بیشتر کشور‌های پیشرفته دنیا هم از این فیبر نوری استفاده می‌کنند. ایالات متحده بیش از ۹۰ درصد و ژاپن و سنگاپور از جمله کشور‌هایی هستند که از این امکانات استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: ۸۰ درصد خانوار‌های شهری در مرحله اول به این بستر متصل می‌شوند. شبکه مسی که در حال حاضر استفاده می‌شود بسیار فرسوده است. بر اساس ماده ۵ مصوب وزارت ارتباطات این ۸۰ درصد باید انجام شود که از سال ۱۴۰۱ اولین اقدامات توسط اپراتور شاتل در استان قزوین اقدام کرد. این نهضت عظیم باید سه ساله انجام شود. با اجرای این طرح هزینه سرشکن برای مشتری کمتر می‌شود که بخشی از آن با اعتبار دولتی انجام می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: در شهرستان قزوین که ابلاغ آن از ۱۴۰۱ بود و ابلاغ بقیه شهرستان‌ها هم از ۱۴۰۲ شروع شد. تا این لحظه در شهر قزوین ۳۳ هزار پورت از ۱۵۰ هزار خانوار در نظر گرفته شده انجام شده است. این میزان برابر با ۳۰ کیلومتر است. بقیه شهرستان‌ها هم به ایرانسل واگذار شده است.

وی گفت: با ۲۸ شهرداری استان توافقات لازم انجام شده است. درصد پوشش ارتباطات سیار در ابتدای دولت که تحویل گرفته شد حدود ۶۰ درصد بود که امروز به ۹۳ درصد رسیده است و همه روستا‌های باقیمانده همان مناطق سخت و صعب العبور است. استان قزوین جزو استان‌های پیشرو در طرح فیبر نوری در کشور است. مناطق خیام، پونک، فلسطین، ملاصدرا و چند منطقه دیگر در شهر قزوین همین امروز قابلیت اتصال به شبکه را دارند. از هفته آینده اقبالیه، مهرگان و آبیک هم به شبکه متصل می‌شوند.

امینی گفت: در adsl هم حدود ۸ مگابیت تا ۱۶ مگابیت سرعت اتصال به اینترنت است. فیبر نوری این سرعت را حداقل به ۶۰ برابر می‌رساند. حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به عنوان پشتیبانی از ایجاد شبکه فیبر نوری پیش بینی شده است. این شبکه حدود ۴۰ تا ۵۰ سال دوام خواهد داشت. مردم می‌توانند از طریق سامانه درخواست خود را ثبت کنند و از اپراتور موردنظر درخواست دهند. از ماهیانه ۲۶۴ هزارتومان با سرعت ده برابر تعرفه‌ها شروع می‌شود. این تعرفه‌ها را سازمان تنظیم مقررات تعیین می‌کند. هزینه داخلی فیبر نوری در ساختمان بر عهده مشترک است. هزینه ایجاد بستر تا درب منزل توسط دولت انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: استفاده از فناوری‌های نوین برای دیجیتالی کردن امور را اقتصاد دیجیتالی تعریف می‌کنند. ما به عنوان متولی اقتصاد دیجیتال بخصوص در حوزه کسب وکار و سکو‌ها و پلتفرم‌های ایجاد شده رونق را بیشتر خواهند کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.