از اهدای سی تی اسکن اهدایی با برچسب کهنه تا ماجرای جنجالی در بهاباد

وقتی سی تی اسکن دست دوم اهدایی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اعتراض شدید رئیس شورای شهر بهاباد روبه رو می‌شود و رئیس دانشگاه مجمع سلامت شهرستان را ترک می‌کند.

دو روز پیش بود که با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و معاونان وی، دستگاه سی تی اسکن بیمارستان حکیم بهابادی این شهرستان افتتاح شد.

با این حال دست دوم بودن این دستگاه و شاید هم برچسب کهنه بیمارستان مرتاض این دستگاه به مذاق بهابادی‌ها خوش نیامد و در نشست مجمع سلامت این شهرستان، اقبال رئیس شورای شهر بهاباد این اقدام را توهین به بهابادی‌ها دانست و انتقاد‌های تندی از رئیس دانشگاه عنوان کرد. اما این اظهارات نیمه کاره قطع شد چرا که رئیس دانشگاه به همکاران خود اشاره کرد و همگی جلسه را ترک کردند و از بهاباد برگشتند. 

این اقدام البته به سرعت در فضای مجازی منتشر شد و سطح گلایه‌ها را افزایش داد. دانشگاه علوم پزشکی در پاسخ اطلاعیه‌ای را صادر کرد و ضمن دفاع از کیفیت دستگاه سی تی اسکن اهدایی اظهار داشت ترک جلسه در پی اظهارات غیرتخصصی و موهن رئیس شورا و در جهت دفاع از حقوق مردم صورت گرفته است.

اطلاعیه‌ای که باز هم به مذاق بهابادی‌ها خوش نیامد و شورای اسلامی شهر بهاباد با اشاره به تعهدات شرکت چادرملو بابت برداشت آب این شهرستان در اطلاعیه‌ای عنوان کرد رئیس دانشگاه باید بابت ترک جلسه عذرخواهی کند و سی تی اسکن‌های بروز جایگزین سی تی اسکن قدیمی شود. 

متن اطلاعیه‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و شورای اسلامی شهر بهاباد بدین شرح است:
 

جوابیه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در پی اظهارات رییس شورای شهر بهاباد
 
پیرو انتقادات رییس شورای شهر بهاباد در مجمع سلامت این شهرستان در خصوص عدم کیفیت و کارآیی دستگاه سی تی اسکن اهدایی و سابقه کارکرد ۴۰ ساله دستگاه به نقل از ایشان، نکات زیر جهت تنویر افکار عمومی قابل توجه است:

 نمونه دستگاه نصب شده در بیمارستان حکیم بهابادی، در مراکز درمانی دولتی مرکز استان از جمله مرکز پرتو درمانی شهید رمضانزاده جهت درمان بیماران سرطانی که نیاز به دقت بالایی هم دارد در حال استفاده است.
ن

مونه دیگر این دستگاه در شهرستان بافق، جهت ارائه خدمت به مراجعه کنندگان در حال استفاده است. 

 استاندارد بودن دستگاه و تست کیفیت سنجی و دقت تصاویر آن، توسط کارشناسان خبره و متخصصین رادیولوژی و فوق تخصص ریه، بررسی و تایید شده و پس از این اقدام، نصب دستگاه صورت گرفته است. 

این دستگاه می‌تواند نیاز‌های تصاویر سی تی اسکن مورد نیاز مردم شهرستان بهاباد و مناطق اطراف را کاملا برطرف نماید.

بنابر مواردی که عنوان شد، اظهارات غیر تخصصی و غیر کارشناسانه همراه با الفاظ توهین آمیز مصداق بارز تشویش اذهان عمومی بوده که منجر به بی اعتمادی نسبت به کادر زحمتکش بیمارستان بهابادی و ایجاد دلسردی مردم و عدم رضایت از خدمات رو به پیشرفت درمانی دولت مردمی در مناطق محروم و کمتر برخوردار می‌باشد؛ لذا هیئت رییسه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد به جهت دفاع از حقوق مردم و دفاع از بهبود خدمات درمانی در بیمارستان بهاباد، مجمع را ترک کردند.

مردم عزیز شهرستان مطمئن باشند دانشگاه در صدد است تا با توجه به نیاز‌های مردمی، خدمات مطلوبی را در این شهرستان ارائه کند و اجازه نخواهد داد افراد غیرمتخصص موجب هدررفت بیت المال در آن شهرستان شوند.
 
جوابیه شورای اسلامی شهر بهاباد در پی اطلاعیه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد 
بسم الله الرحمن الرحیم 

با سلام خدمت مردم شریف و سپاس و قدردانی از رسانه‌های کشوری و استانی که با مردم بهاباد اظهار همدردی و همراهی نمودند و حدیث مظلومیت مردم بهاباد را در سطح وسیعی روایت کردند.

ضمن تشکر از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان یزد که در مورد جلسه‌ی شورای سلامت و حواشی آن در بهاباد جوابیه‌ای صادر نمود، باستحضار همه عزیزان میرسانیم:

 این شورا ابتدا مردم و سپس مسئولین استانی مخصوصاً استاندار محترم را به شهادت می‌طلبیم و از آقای دکتر هاشمی باجگانی که هم سخنان ما را شنیدند و هم جوابیه دانشگاه را تنظیم کردند می‌خواهیم آنچه را مرضی خداوند و صلاح مردم بهاباد است مدنظر قرار داده و به موارد ذیل التفات فرمایند:

 ۱- با توجه به موارد مطرح شده در جوابیه دانشگاه، آیا بهتر نبود ریاست دانشگاه بجای ترک توهین‌آمیز جلسه، در همین جلسه پاسخ‌های خود را مطرح کنند و این هزینه زیاد را برای نظام و دولت نتراشند و از سویی دیگر احساسات مردم مخصوصا مردم بهاباد را جریحه‌دار ننمایند؟!

 ۲-بدیهی‌ست ترک جلسه توهین به مردم و حاضرینِ در جلسه و بی‌توجهی و دهن‌کجی به شعار‌های دولت مردمی بوده است و ایشان باید ضمن "عذرخواهی " از ساحت مردم و دولت، به هر صورت ممکن این اشتباه غیرقابل گذشت را جبران نمایند.

۳- در جوابیه دانشگاه از صحبت‌های رئیس شورای اسلامی شهر بهاباد به عنوان "سخنانی توهین آمیز" یاد شده است!

امروزه با وجود انواع دوربین‌ها و وجود فضای مجازی و پخش بی کم و کاست فیلم جلسه دیگر امکان تحریف حقایق و فرار به جلو وجود ندارد. اگر اظهار گله و شکایت و انتقاد مردم خدمت مسئولین نامش توهین است، خوب است از فرهنگستان زبان فارسی استعلامی بشود؟!

۴-در بیانیه دانشگاه آمده است: "این انتقادات باعث دلسردی کادر درمانی می‌شود"!

اولا در فیلم منتشر شده از صحبت‌های ریاست شورای اسلامی شهر بهاباد تأکید و تصریح شده است که "ما از کادر بهداشت و درمان که درحال تلاش شبانه‌روزی و جهادگونه هستند و با تعصب درحال کار هستند تشکر مخصوص می‌کنیم". 

علاوه بر این، همکاران شبکه بهداشت و بیمارستان شهرستان شاهدند شورای شهر در هر مناسبتی و به هر بهانه‌ای در محل خدمت آنها حضور پیدا کرده و از این عزیزان تقدیر و تشکر نموده است.

گذشته از این موارد، در صحبت‌های ریاست شورای اسلامی شهر بهاباد به هیچ عنوان از کادر درمان انتقادی نشد بلکه از عمل دانشگاه در افتتاح دستگاه دست دوم انتقاد شد؛ هرچند ما از معارف الهی و فرهنگ ایرانی یاد گرفته ایم انتقاد دلسوزانه باعث پیشرفت می‌شود نه دلسردی!

۵) اینکه گفته شده هیأت رئیسه جهت دفاع از حقوق مردم و دفاع از بهبود خدمات درمانی بیمارستان، جلسه را ترک کرده است! آنچنان توجیه نچسبی است که با طرح آن نه تنها اَبرو را درست نکردید بلکه چشم را هم کور نمودید! متأسفانه برای اولین بار شاهد بودیم که مسئولین می‌توانند در پاسخ به انتقادات دلسوزانه و منطقی، بجای پاسخگویی مستدل، بدون توجه به شخصیت و جایگاه انسانی و اداری حاضرین، جلسه را ترک نمایند!

۶) درمورد اینکه در متن جوابیه گفته شده دستگاه "سی‌تی‌اسکن ۲ اسلایس" در جا‌های دیگر مثل بیمارستان بافق استفاده می‌شود یادآوری می‌کنیم اولاً زمانی که این دستگاه به بافق داده شده مربوط به سال‌ها قبل است که سی تی اسکن ۲ اسلایس در اکثر بیمارستان‌های کشور به عنوان دستگاه‌های روز استفاده می‌شده است.

 دوم اینکه دستگاه دست دومِ و سال‌ها کارکرده‌ی یک بیمارستان دیگر به آنجا داده نشده است که موجب جریحه‌دار شدن عزت مردم آن شهرستان شود. سوم اینکه شهرستان نامبرده، در نوبت دستگاه‌های هیأت امنایی است که انشاالله بزودی تحویل‌شان خواهد شد.

از سویی دیگر تعجب آنجاست که آقایان، دستگاه نو ۱۶ و ۳۲ اسلایس ده‌ها بیمارستان از جمله بیمارستان شهرستان هرات را مثال نمی‌زنند و بجای آن مرکز رمضانی را مثال می‌زنند که حدود ۱۵ سال قبل تحویل‌شان شده است و در کنار آن بیمارستان، ده‌ها بیمارستان و مرکز دولتی و خصوصی است و مردم قدرت انتخاب دارند؛ لذا استدعا داریم سی تی اسکن بیمارستان ما را با بیمارستان هرات مقایسه فرمایید.

مهمتر از این موضوع، آنچه برای مردم بهاباد بسیار بسیار سنگین و غیر قابل هضم است مستعمل بودن آن دستگاه است که برای بهابادی که بر روی دریای ثروت قرار دارد و مردمش با آبرومندی و عزت زندگی کرده‌اند، افتتاح دستگاه دست دوم توهین بزرگی است.

۷) موضوع دیگری که در جوابیه دانشگاه به آن اشاره نشده است موضوع خرید یک دستگاه سی‌تی‌اسکن نو توسط چادرملو در تیر ماه ۹۹ و درج خبر آن در سایت آن مجتمع و تبلیغات بنری آن در سطح شهر بهاباد است که با توجه به اینکه این معدن سالیانه چندهزار میلیارد تومان آب از سفره بهاباد منتقل می‌کند از دانشگاه علوم پزشکی استان تقاضا کردیم این موضوع را هم روشن کنند و این دو حالت را بررسی کنند که اگر چادرملو سی‌تی‌اسکن نخریده یا پولش را نداده و چنین اعلامی کرده است، دانشگاه و فرمانداری باید مدعی شوند و اگر این معدن پول داده و یا این دستگاه نو را به نام بهاباد خریده است این دستگاه کجا رفته و هم‌اینک کجاست؟

۸) همانگونه که در جلسه اعلام شد به نظر می‌رسد شهرستان بهاباد در بعضی از شاخص‌های سلامت از میانگین کشوری پایین‌تر است. از مسئولین دانشگاه تقاضا داریم این موضوع را هم به طور مستدل روشن نمایند و علل علمی آن از جمله نقش کمبود تجهیزات پزشکی و نیروی تخصصی در سطح شهرستان را بررسی و جبران نمایند. به عنوان مثال در مرگ و میر کودکان زیر پنج سال که شاخص بهاباد در این جلسه حدود ۲۲ در هزار اعلام شد میانگین کشور و استان چند است و بهاباد در کجای جدول استان و کشور قرار دارد؟

۹) موضوع ساخت بیمارستان بهاباد هم از مواردی است که در این جلسه جزء درخواست‌های مسئول شورا بود. 

با توجه به صورتجلسه مهرماه ۱۴۰۱ که در دفتر مدیر عامل ایمیدرو توسط استاندار محترم و نماینده مجلس و معاون استاندار و مدیر عامل ایمیدرو و مدیر عامل چادرملو و مسئولین بهاباد تشکیل و صورتجلسه امضا گردیده ساخت بیمارستان بهاباد بعهده چادرملو گذاشته شده و با عنایت به جلسه تیر ماه سال گذشته که در حضور استاندار محترم با شرکت نماینده محترم، مسئولین دانشگاه و مسئولین بهاباد برگزار گردید لطفاً توضیح داده شود که مصوبات این جلسه که توسط استاندار محترم مهلت سه ماهه تا پایان شهریور سال گذشته داده شد، به چه مرحله‌ای نتیجه رسیده است؟

۱۰) ضمن تشکر فراوان از دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت در جذب متخصصین برای بیمارستان حکیم بهاباد، لطفاً این موضوع بررسی شود که چرا بیشترِ این متخصصین علیرغم تعهدی که داده‌اند در بهاباد مستقر نیستند؟ چه زمانی قرار است مردم بهاباد بصورت شبانه‌روزی از نعمت پزشکان متخصصی که ویژه بهاباد استخدام شده اند بهره‌مند شوند؟

۱۱) ضمن تشکر از شفاف‌سازی بخشی از هزینه‌ها، با توجه به اعلام استانداری یزد، در سفر اول ریاست محترم جمهور به یزد مبلغ یکصد میلیارد تومان برای بیمارستان بهاباد گذاشته شده بود، لازم است برای مردم روشن شود که آیا این مبلغ تخصیص داده شده است یا خیر و اگر تخصیص داده شده است دانشگاه برای آن چه برنامه‌ای دارد؟ البته هدف ما دخالت در کار دانشگاه نیست، چون اعتقاد داریم هر دستگاهی اولویت هزینه‌های خودش را بهتر می‌داند، اما وقتی حتی هزینه طراحی بیمارستان جدید بجای تأمین هزینه از طرف دانشگاه علوم پزشکی از جیب مردم بهاباد پرداخت شده است برای ما سوال است که چرا دانشگاه حاضر نیست با توجه به آن اعتبار هنگفتِ گفته شده حتی در حد ۲۰۰ میلیون تومان بخشی از هزینه طرح که برای شروع بیمارستان جدید حیاتی است را پرداخت نماید؟ و مشاور مدت‌ها به همین دلیل کار را متوقف می‌کند؟

۱۲) بنظر می‌رسد اعلام هزینه ۲۰ میلیارد تومان در جوابیه آن دانشگاه برای تأمین زیرساخت‌های سی تی اسکن دقیق نباشد و اگر واقعا این ۲۰ میلیارد تومان خرج زیر ساخت‌های سی‌تی‌اسکن شده آیا بهتر نبود پنج شش میلیارد تومان هم صرف خرید یک دستگاه سی‌تی‌اسکن نو حداقل ۱۶ اسلایس می‌شد و با بریدن روبان افتتاح سی‌تی‌اسکن دست دوم و بازنشسته‌ی بیمارستان مرتاض، موجبات جریحه دارن شدن احساسات مردم و سرافکندگی دولت فراهم نمی‌شد؟

۱۳) در مورد کار‌های عمرانی انجام شده که دانشگاه بعنوان عملکرد خود عنوان کرده است مواردی وجود دارد که چنانچه لازم شد در زمان خودش روشن خواهیم نمود که چه مقدار از آن خیّری بوده و به دست با کفایت مردم و شرکت‌های محلی آورده شده و چه مقدار از آن توسط دانشگاه هزینه شده است. ساختمان‌های نیمه تمامی که در بیمارستان توسط دانشگاه نیمه کاره رها شده بماند. 

ارائه گزارش عملکرد به این صورت، شاید برای افرادی که در جریان امور نیستند جلوه‌ای داشته باشد ولی دست‌کم این احتمال را بدهید که شورا در جریان امور می‌باشد.

 از استاندار محترم به‌عنوان نماینده عالی دولتی که شعار اصلیش "مردم" است استدعا داریم به سادگی از کنار حرکت توهین آمیز ترک جلسه شورای سلامت در فرمانداری بهاباد نگذرند و نگذارند احساسات مردم غیور بهاباد که خودتان بهتر آنها را می‌شناسید و بار‌ها در جلسات مختلف مراتب غیرت، ولایی بودن و شجاعت آنها را ستوده‌اید بیش از این جریحه‌دار شود و یقین بدانید مردمی که علیرغم جمعیت نسبتا کم برای عزت و عظمت ایران اسلامی ۱۵۷ شهید تقدیم انقلاب کرده‌اند قرار نیست بگذارند توسط عده‌ای که با خون همین مردم بر صندلی قدرت تکیه داده‌اند مورد بی مهری و کم محلی و توهین قرار گیرند. از دوره‌ای که مردم مناطق دوردست و محروم، شهروند درجه دو محسوب می‌شدند ۴۶ سال گذشته است و امیدواریم با تدبیر جنابعالی این حرکت که به معنی واقعی کلمه لکه ننگی بر دامن پاک دولت است زدوده شود تا همه مسئولین بدانند شأنی جز خدمت و نوکری مردم ندارند و اگر کسی نمی‌تواند خودش را با این شعار انقلاب، امام و مقام عظمای ولایت وفق دهد جایش پست مسئولیت در این نظام نیست و می‌تواند در جای دیگری به مردم خدمت کند.

در پایان بر دستان تک تک کادر بهداشت و درمان علی‌الخصوص مجموعه فداکار بهداشت و درمان بهاباد و بویژه متخصصین و کادر غیر بومی که رنج دوری از وطن را بر خود هموار نموده‌اند بوسه می‌زنیم و مجدداً بر بند ۲ این بیانیه تأکید می‌کنیم و استدعا داریم مسئولین مربوطه در اسرع وقت ضمن "عذرخواهی" از حرکت غیرمنطقی و بی‌سابقه اخیر در ترک جلسه، نسبت به جایگزینی یک دستگاه سی‌تی‌اسکن نو و ۳۲ اسلایس اقدام نمایند و بر دفتر خدمت بی‌منت و صادقانه نظام جمهوری اسلامی به مردم بهاباد برگ زرین دیگری بیفزایند. بدیهی است شورای شهر بهاباد آماده هر گونه همکاری با دانشگاه علوم پزشکی در زمینه رفع نیاز‌های بهداشتی و درمانی شهرستان و مخصوصا سی تی ۳۲ اسلایس است. و من الله توفیق

منبع:خبرگزاری صدا و سیما

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فلاحی
۱۹:۴۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
سلام
با درود و احترام به شورای فهیم شهرستان بهاباد در خصوص دستگاه سی تی اسکن دو اسلایس ذکر شده لازم است ذکر شود دستگاه فوق که در سال ۸۹ یا ۹۰ در بیمارستان مرتاض نصب شده بود در آن زمان هم بروز نبوده و پایین ترین رده دستگاه سیتی GE در ایران بود .