از پرورش ماهی سی بس تا کشت محصولات جالیزی در فارس

مدیر جهاد کشاورزی فراشبند از پرورش ماهی دریایی سی بس برای نخستین بار در این شهرستان خبر داد.

سید حسن موسوی مدیرجهاد کشاورزی فراشبند با اشاره به پرورش ماهی دریایی سی بس در استخر ذخیره آب یک واحد دامداری صنعتی در این شهرستان اظهار کرد: ماهی سی بس از گونه‌های مهم ماهی پرورشی است که قابلیت سازگاری با هر ۲ محیط آب شور و شیرین را دارد.

 او تصریح کرد: این ماهی به دلیل رشد سریع، تکثیر آسان، تحمل شوری بالا و توانایی در پذیرش غذای فرموله یکی از بهترین انواع ماهی پرورشی محسوب می‌شود و در مدت ۵ ماه به ۵۰۰ تا ۶۰۰ گرم می‌رسد.

موسوی افزود: در مرحله نخست ۴ هزار قطعه بچه ماهی سی بس جهت پرورش در استخر رها سازی شد.

استخر پرورش ماهی

تخریب ۴۷ قطعه باغ شهری و ساخت و ساز‌های غیرمجاز در مرودشت

سرپرست اداره امور اراضی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از تخریب ۴۷ قطعه باغ شهری و ساخت و ساز‌های غیرمجاز در اراضی کشاورزی روستای رشمیجان بخش مرکزی شهرستان مرودشت خبر داد.

 اسماعیل مظفری، سرپرست اداره امور اراضی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت اظهار کرد: به منظور اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی، تعداد ۴۷ مورد باغ شهری به مساحت تقریبی ۸۵ هزار متر مربع در قالب تفکیک اراضی، قطعه بندی، دیوارکشی، فنس کشی و ساخت و ساز‌های غیرمجاز در روستای رشمیجان بخش مرکزی شهرستان مرودشت، قلع و قمع شد.

او گفت: زمانی می‌شود از تخریب جلوگیری کرد که افکار عمومی ارزش خاک را درک کرده و حفظ زمین‌های کشاورزی را بر ویلاسازی ترجیح دهند، در غیر این صورت مطابق قانون، هر گونه ساخت و ساز بدون مجوز، مساوی با تخریب و قلع و قمع آن است.

مظفری با بیان اینکه مردم قبل از هرگونه ساخت و ساز و تغییر کاربری اراضی کشاورزی از اداره امور اراضی استعلام بگیرند، افزود: دخل و تصرف و کاربری غیراصولی اراضی کشاورزی موجب کاهش تولید محصولات، آسیب به نسل آینده و وابستگی به خارج از کشور خواهد شد.

او بیان کرد: مردم، هرگونه تغییر کاربری در اراضی کشاورزی را می‌توانند از طریق تلفن ۱۳۱ اطلاع دهند تا از سودجویی ‏برخی افراد و تخریب اراضی ارزشمند کشاورزی که ضامن امنیت غذایی جامعه است جلوگیری شود. ‏

تخریب ساخت و سازهاي غیرمجاز

کشت محصولات جالیزی در فسا

مدیر جهاد کشاورزی فسا گفت: ۴۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان به کشت انواع محصولات جالیزی اختصاص داده شد.

 محمدصادق فانی مدیر جهاد کشاورزی فسا بل بیان اینکه ۴۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان به کشت انواع محصولات جالیزی اختصاص داده شده است، اظهار کرد: از این سطح حدود ۳۵۰ هکتار به کشت خربزه و نزدیک به به ۱۰۰ هکتار به کشت هندوانه اختصاص می‌یابد که نسبت به پارسال حدود ۱۵ درصد کاهش یافته است.

او با بیان اینکه کشت محصولات جالیزی در این شهرستان تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد، تصریح کرد: از جمله ارقام مورد کشت در این شهرستان شامل انواع ارقام داناب، راک، امامی، خاتونی، جانا و پویا خربزه و محصول هندوانه ارقام یونیژن، هد، B۳۲، کانیون، زربذر ایرانیان و ناسکو است.

فانی با بیان اینکه کشت محصولات جالیزی در این شهرستان به ۲ روش زیر پلاستیک و فضای باز انجام می‌شود، افزود: کشت زیر پلاستیک به دلیل حفظ رطوبت، کنترل علف‌های هرز و زود رسی محصول، با توجه به هزینه بالاتری که نسبت به سایر روش‌های کشت دارد از سوی کشاورزان بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول ضمن اشاره به اجرای سیاست‌های سازمان در جهت تغییر الگوی کشت و صرفه جویی در مصرف آب، بیان کرد: برای صرفه جویی در مصرف آب و کنترل بهتر آفات و علف‌های هرز مزارع، کشت‌ها به صورت نشائی انجام می‌شود.

او ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی امسال از این سطح (۴۵۰ هکتار)، به میزان ۱۳ هزار تن محصول تولید شود که علاوه بر تأمین نیاز استان به سایر مناطق و استان‌های دیگر صادر شود.

کشت محصولات جالیزی

مبارزه و واکسیناسیون علیه بیماری طاعون نشخوار کنندگان در فراشبند

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فراشبند از مبارزه فراگیر علیه بیماری طاعون نشخوار کنندگان با همکاری اداره دامپزشکی در این شهرستان خبر داد.

 سید حسن موسوی سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان فراشبند با اشاره به مبارزه فراگیر علیه بیماری طاعون نشخوار کنندگان با همکاری اداره دامپزشکی در این شهرستان اظهار کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی حاد، واگیردار در نشخوارکنندگان اهلی و وحشی است که سبب بروز خسارت‌های اقتصادی می‌شود.

او تصریح کرد: واکسیناسیون همه نشخوارکنندگان کوچک علیه بیماری طاعون تا پایان خرداد ماه ادامه دارد.

موسوی افزود: با توجه به اهمیت بالای این طرح و اجرای برنامه پایش بعد از واکسیناسیون و ارزیابی سطح ایمنی گله‌ها در زمستان امسال، خواستار همکاری بهره بردارن در این طرح، و همچنین انجام واکسیناسیون علیه بیماری آنترو توکسمی (پرخوری) بخصوص در گوسفند و بز به دلیل رویش علوفه تازه در فصل بهار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار