استاندار گیلان:

نگاه به چای گیلان باید صادرات محور باشد

استاندار گیلان در سفر به فومن بر لزوم حمایت از چایکاران و نگاه ویژه به صادرات چای تاکید کرد.

دکتر اسدالله عباسی امروز در بازدید از باغ‌های چای و یکی از کارخانه‌های چایسازی شهرستان فومن گفت: مسؤولیت حفظ و نگهداری از زمین‌های چای به عهده سازمان چای است و ضرورت دارد سطح زیر کشت حفظ و از کاهش مساحت اراضی چای استان جلوگیری شود.

وی با انتقاد از برخی اقدامات نادرست با بیان اینکه دلیلی ندارد چای با کیفیت استان ما صادر و برای مردم، چای بی کیفیت خارجی وارد شود افزود: تعرفه‌ای که به ازای واردات در نظر گرفته می‌شود باید صرف خرید چای سنواتی و معدوم کردن شود.

دکتر اسدالله عباسی با اشاره به اینکه چایکاران به برداشت چای با کیفیت توجه کنند، ادامه داد: کارخانجات نیز برگ‌های سبز چای با کیفیت را بیشتر از مبلغ تعیین شده خریداری کنند تا چایکاران با دلگرمی کار‌ها را پیش ببرند.

استاندار گیلان بر لزوم حمایت از چایکاران و فراهم کردن شرایط توسعه فعالیت این صنف تاکید کرد و گفت: با توجه به شعار سال ضرورت دارد با تمرکز بر حوزه کشاورزی به ویژه چای، میزان برداشت را افزایش دهیم و نگاه به چای گیلان باید صادرات محور باشد.

وی با بیان اینکه تولید و مردمی کردن اقتصاد برای دولت حائز اهمیت است افزود: حمایت از چایکاران برای تامین نهاده‌ها و ارائه تسهیلات برای تهیه امکانات و ماشین آلات مورد نیاز برای آماده سازی باغ‌های چای و توجه به تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران در بخش تولید مورد تاکید است.

دکتر اسدالله عباسی با اشاره اینکه استفاده از الگوی کشت مناسب و ایده آل در صنعت چای باید مورد توجه قرار گیرد گفت: افزایش سطح کشت منجر به افزایش تولید و در نتیجه درآمد و سودهی بیشتر می‌شود.

همچنین با حضور استاندار گیلان نخستین برداشت برگ سبز چای با کمباین مخصوص در استان گیلان در فومن آغاز شد.

این کمباین قادر است روزانه ۱۵ تن با یک نیروی کار برداشت کند واین درحالی است که برداشت کننده‌های دستی با ۳ نیروی روزانه ۲ تن برداشت می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.