واحد‌های پرورش اسب شهرضا عاری از بیماری مشمشه

کارشناس واحد بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی شبکه دامپزشکی شهرستان شهرضا گفت: تست سرمی مشمشه در ۶ مرکز پرورش و نگهداری اسب در شهرستان شهرضا انجام شد.

کارشناس واحد بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی شبکه دامپزشکی شهرستان شهرضا گفت: با هدف پیشگیری و مقابله با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، از ابتدای فروردین ماه سال ۱۴۰۳ تاکنون ۶ مرکز پرورش و نگهداری اسب این شهرستان تحت اجرای برنامه رصد و پایش بیماری مشمشه قرار گرفتند.

محمد حسین باغبان افزود: حدود ۲۰۰ رأس اسب در این واحد‌ها خونگیری و نمونه‌های سرمی آنها جدا شده و برای بررسی و تشخیص بیماری به آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان ارسال شده است.


او گفت: بیماری مشمشه یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک خطرناک و کشنده بین انسان و دام محسوب می‌شود که اغلب جمعیت تک سمی‌ها (اسب، الاغ، قاطر) را درگیر می‌کند.


کارشناس واحد بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی شبکه دامپزشکی شهرستان شهرضا بیان کرد: تاکنون هیچ گونه واکسن موثری برای این بیماری تولید نشده است.


او عنوان کرد: در حال حاضر مهمترین راه پیشگیری، کنترل و ریشه‌کنی بیماری انجام تست‌های تشخیصی، شناسایی و حذف دام‌های آلوده است که این کار به صورت دوره‌ای و مطابق دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور توسط کارشناسان این شبکه انجام می‌شود.


باغبان از فعالان حوزه پرورش اسب و اسب‌داران خواست با رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای و همکاری لازم در انجام به موقع آزمایش مشمشه ضمن سرمایه‌گذاری در صنعت اسب در حفظ و ارتقای بهداشت جامعه اهتمام داشته باشند.


بیماری نادر و کشنده مشمشه بیشتر در تک‌سمیان به ویژه اسب مشاهده می‌شود و تهدیدی جدی برای پرورش‌دهندگان این حیوان است که در صورت انتقال به انسان با درگیر ساختن دستگاه تنفس می‌تواند موجب مرگ شود.


رعایت شرایط قرنطینه‌ای، ضدعفونی نواحی آلوده و جلوگیری از هر گونه تردد غیر مجاز دام از مهمترین روش‌های مهار این بیماری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار