تولید ۳۰۰ میلیون اصله نهال در کشور

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده سالانه ۲۵۰ اصله درخت باید کاشته شود، که در سال نخست اجرای این طرح حدود ۳۰۰ میلیون اصله نهال تولید شد.

عباسعلی نوبخت در سفر به چهارمحال و بختیاری و در بازدید از طرح ۴۰ هکتاری کاشت درخت بادام دیم در روستای چهارطاق بخش ناغان، اظهار داشت: از این تعداد نهال تولید شده ۶۲ میلیون اصله از سوی معاونت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی و ۲۳۷ میلیون اصله نیز با همت مردم، بخش خصوصی و دولتی تولید شده است.

وی با اشاره به استقبال مردم، صاحبان صنایع، نهاد‌ها و سازمان‌ها و مراکز دولتی مختلف براساس تفاهم‌نامه‌هایی که از قبل منعقد شده بود در خصوص تولید و کاشت این نهال‌ها، افزود: آن دسته از نهال‌هایی که قابلیت انتقال به عرصه را داشتند منتقل شد.

نوبخت اضافه کرد: شواهد نشان می‌دهد می‌توان امنیت زیستی کشور را با حفظ، احیا، توسعه و غنی سازی کمی و کیفی پوشش گیاهی کشور را تامین کرد و با همین رویکرد به عنوان بخشی از فعالیت‌های بیولوژیک آبخیزداری می‌توان آب به آبخوان‌ها و حوضه‌های آبخیز تزریق کرد.

وی با اشاره به میانگین ۲۵۰ میلی‌متر بارش سالانه کشور و ۴۰۰ میلیارد مترمکعب آبی که وارد می‌شود، بیان داشت: براساس آمار‌ها ۲۸۰ تا ۳۰۰ میلیارد مترمکعب از این آب تبخیر می‌شود که با انجام عملیات آبخیزداری می‌توان بخش قابل توجهی از این آب را جذب و به زمین تزریق کرد.


بیشتر بخوانید


نوبخت با بیان اینکه برای حکمرانی سرزمینی به پنج عنصر خاک، آب، هوا، پوشش گیاهی و جانوری نیاز است، گفت: حکمرانی آب باید در راستای حکمرانی سرزمینی باشد.

وی با اشاره به ذخیره سالانه یک هزار مترمکعب در جنگل‌های زاگرس، گفت: با انجام طرح‌های آبخیزداری میتوان سالانه ۶ میلیارد مترمکعب آب بدون هرگونه تبخیری ذخیره می‌شود.

اصغر احمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز در خصوص طرح ۴۰ هکتاری بذرکاری روستای چهارطاق بخش ناغان شهرستان کیار، گفت: این طرح در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با همت بهره‌برداران کار گودبرداری، کاشت بذر، مراقبت و نگه‌داری انجام شد.

وی افزود: ۱۰ میلیارد ریال از سوی بهره‌برداران برای اجرای طرح بذرکاری در سطح ۴۰ هکتار هزینه شده است.

احمدی هدف از اجرای این طرح را حفظ خاک، ذخیره رواناب‌ها، توسعه سطح پوشش گیاهی، افزایش ترسیب کربن، کمک به معیشت روستاییان عنوان کرد.

وی یادآور شد: مدیریت طرح ۴۰ هکتاری بذرکاری روستای چهارطاق به بهره‌برداران همان منطقه احاله شده است.

احمدی تصریح کرد: مساحت چهارمحال و بختیاری یک میلیون و ۶۴۰ هزار هکتار است که تا کنون مطالعات تفصیلی و اجرایی آبخیزداری در سطح ۸۳۰ هزار هکتار معادل ۵۱ درصد مساحت استان انجام شده است.

وی ادامه داد: ۸۲ درصد از مساحت چهارمحال و بختیاری را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهد که ۲۰ درصد آن را جنگل و ۶۲ درصد آن را مراتع تشکیل می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.