در نشست لبه دانش مطرح شد؛

بازی‌های رایانه‌ای مبین روابط گفتمانی است

یک کارشناس رسانه گفت:حول بازی های رایانه ای یک گفتمان شکل می گیرد و در واقع یک نظام فکری در حال پیاده سازی است از این رو بازی‌های رایانه‌ای مبین روابط گفتمانی میان سازندگان آن و گیمرها است.

به نقل از دانشگاه ادیان و مذاهب قم،نخستین نشست از سلسله نشست های تخصصی با عنوان لبه دانش،با موضوع بازی‌های رایانه‌ای ، رسانه و دین، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا نواب،ریاست دانشکده، دکتر سیدرضا سجادی نژاد،معاون آموزشی و پژوهشی،اساتید و اعضای هیئت علمی و دانشجویان در سالن علامه کاشف الغطاء دانشکده علوم اجتماعی،رسانه و ارتباطات برگزار شد.

دکتر وحید مهدوی مهر ،دکترای الهیات تطبیقی در ابتدای این نشست تخصصی با بیان این موضوع که آیا بازی های رایانه ای،واقعا بازی هستند یا خیر ؟گفت :این دیدگاه موافقان و مخالفان بسیاری دارد.و برخی بر این باورند که بازی های رایانه ای، چیزی فراتر از یک بازی است.

وی در ادامه جهان سازی،شخصیت سازی و انتخاب و اختیار را سه مسئله اساسی در حوزه بازی های رایانه ای عنوان کرد و افزود:در موضوع جهانی سازی،بازی های رایانه ای اطلاعاتی پیرامون جغرافیا،برهه های تاریخی و… ارائه می‌دهند و گیمرها در طول بازی ساعت ها زندگی مجازی را تجربه می کنند.

این پژوهشگر ادامه داد:در موضوع شخصیت سازی ،کاراکترهایی که در طول بازی با آن ها مواجه هستند ،فرهنگ ها و باورهای خاصی را تبلیغ می کنند.

دکتر مهدوی مهر افزود:در مقوله انتخاب و اختیار ،گیمرها در معرض انتخاب قرار دارند، تصمیم می گیرند ،و نتیجه تصمیم خود را می بینند در واقع می توانند سرنوشت بازی را عوض کنند. از این رو گیمرها در بازی های رایانه ای ناخودآگاه با یک سری نظام های اخلاقی و فلسفی روبرو هستند و به لحاظ عاطفی و شناختی درگیر می شوند.

این استاد دانشگاه  در ادامه با اشاره به پیامدهای منفی بازی های رایانه ای عنوان کرد:به طور کلی حول بازی های رایانه ای یک گفتمان شکل می گیرد و در واقع یک نظام فکری و ایدئولوژِِی در حال انتقال و پیاده سازی است از این رو بازی‌های رایانه‌ای حامل نشانه هایی‌ هستند که مبین روابط گفتمانی و ایدئولوژیکی میان سازندگان آن و گیمرها است.

وی در پایان با بیان اینکه حوزه گیم امروزه نه تنها صنعت تجاری درآمد زا در دنیا است بلکه به عنوان  ابزاری برای تهاجم فرهنگی در نظر گرفته می شود، گفت:ژاپن،اروپا،آمریکا و به تازگی کره و چین در این صنعت پیشتاز هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار