آغاز دور دوم انتخابات رياست جمهوري مالي

مردم مالي روز يکشنبه و در دور دوم انتخابات رياست جمهوري اين کشور به پاي صندوق هاي رأي رفتند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري رويترز، اين در حالي است که پيش بيني مي شود نخست وزير سابق اين کشور در انتخابات به پيروزي برسد و اين به معناي آغازي تازه براي مالي پس از کودتا و شورش هاي سال گذشته محسوب مي شود.

پيروز انتخابات رياست جمهوري مالي مسئوليت بيش از چهار ميليارد دلار کمک هاي خارجي را براي بازسازي اين کشور غرب آفريقا بر عهده خواهد داشت.

اين در حالي است که فرانسه در ماه ژانويه به منظور شکست شورشيان مرتبط با گروه القاعده  در شمال مالي هزاران نظامي به اين کشور اعزام کرد.

رئيس جمهور جديد مالي همچنين بايد  با فساد ريشه دار در اين کشور مبارزه و به منظور ايجاد صلحي با دوام با گروه طوارق در شمال اين کشور پس از  چند دهه قيام هاي دوره اي تلاش کند.
حدود 21 هزار مرکز اخذ رأي در ساعت هشت صبح به وقت گرينويچ به روي رأي دهندگان باز شدند، از مناطق جنوبي جنگلي اين کشور - که حدود 90 درصد از جمعيت 16 ميليوني مالي در آن زندگي مي کنند - گرفته تا شهرهاي بياباني تيمبوکتو و گائو که اسلام گرايان در اين مناطق قوانين اسلامي را به اجرا گذاشته اند.

ابراهيم بوبکر کيتا پس از آن که در دور نخست انتخابات در 28 ماه ژوئيه حدود 40 درصد از آراء را به خود اختصاص داد در انتخابات رياست جمهوري مالي پيشتاز است. او متعهد شده است نظم و قانون را کشور باز گرداند .

22 نامزد از 25 نامزدي که در دور نخست انتخابات شکست خورده بودند حمايت خود را از کيتاي 68 ساله اعلام کردند.

سوماليا سيسه 63 ساله و رقيب کيتا که رياست اتحاديه پولي غرب آفريقا را بر عهده دارد در دور نخست انتخابات 19 درصد آرا را به خود اختصاص داد و متعهد شد بخش هاي آموزشي را بهبود بخشد، اشتغال ايجاد کند و اصلاحاتي در ارتش انجام دهد.

پيش بيني مي شود نتايج رسمي انتخابات اواسط هفته آينده اعلام شود.

برچسب ها: انتخابات ، مالی ، دور دوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار