صف طولانی منتقدان:

مخالفت جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها با توافق هسته‌ای ایران و گروه 5 + 1

منتقدان اوباما را به اعطای امتیاز‌های فراوان به کشورمان متهم می‌کنند.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، منتقدان توافق هسته‌ای ایران و 6 قدرت جهانی بلافاصله پس از سخنرانی دیشب اوباما وی را به باد انتقاد گرفتند. آنها پیش از حصول این توافق نیز درباره عقب‌نشینی در برابر کشورمان هشدار داده بودند. "جان بینر" -- رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان -- پس از سخنرانی اوباما با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد کنگره باید مفاد توافق با ایران را بررسی کند. وی اوباما و کاخ سفید را به کوتاه آمدن در برابر تقاضا‌های تیم مذاکره‌کننده ایرانی متهم کرد.


"بینر" تصریح کرد: "نگرانی آنی من این است که دولت اعلام کرده در کوتاه‌مدت تحریم‌ها را لغو خواهد کرد. باید به کنگره اجازه داده شود جزئیات هر توافقی را پیش از لغو تحریم‌ها به طور کامل بررسی کند."


اوباما دیشب اعلام کرد تحریم‌های ایران پس از تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لغو خواهد شد. "مارک کرک،" سناتور جمهوری‌خواه و یکی از متولیان طرح تشدید تحریم‌های کشورمان به سرعت به اظهارات اوباما واکنش نشان داد. وی با اشاره به اقدام "نوئل چمبرلین" -- نخست‌وزیر انگلیس در اوایل دهه 30 قرن بیستم -- و حصول توافق وی با "هیتلر" مدعی شد: "نوئل چمبرلین با آدولف هیتلر به توافق بهتری رسید."


"جب بوش،" برادر رئیس‌جمهور اسبق آمریکا و نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات سال 2016 نیز توافق هسته‌ای ایران و گروه 5 + 1 را "دارای اشکال" نامید. وی مدعی شد: "این توافق به کشوری که رهبرانش مرگ آمریکا و نابودی اسرائیل را می‌خواهند امتیازات فراوانی می‌دهد. ... هیچ چیز در این توافق -- بنا بر آنچه دولت می‌گوید -- لغو تحریم‌های آمریکا و تحریم‌های بین‌المللی را توجیه نمی‌کند."


"ریک پری،" فرماندار اسبق ایالت تگزاس از حزب جمهوری‌خواه در حساب توییتر خود نوشت آمریکایی‌ها حق دارند از توافقی که سرشار از امتیازات اعطا‌شده از سوی دولت اوباما‌ست نگران باشند. "مارکو روبیو،" سناتور جمهوری‌خواه هم هشدار داد این‌که ایران می‌تواند از 19 هزار سانتریفیوژ، 6 هزار سانتریفیوژ را حفظ کند نشان می‌دهد این توافق یک اشتباه بزرگ است.


"باب کورکر،" رئیس کمیته روابط خارجی سنا هم از قانونگذاران در کنگره خواست نسبت به ایران هوشیار باشند و بر درخواستش در خصوص بررسی توافق هسته‌ای در کنگره تأکید کرد.


مخالفت با توافق ایران و گروه 5 + 1 فقط به جمهوری‌خواهان محدود نشد. "رابرت منندز،" سناتور ایالت "نیو جرسی" از حزب دموکرات هم دخالت کنگره را در این ماجرا خواستار شد. وی مدعی شد: "اگر دیپلمات‌ها می‌توانند برای این معضل 2 سال مذاکره کنند، کنگره هم از حق اختصاص زمانی برای بررسی توافقی که رابطه ما را با ایران به شکلی اساسی تغییر می‌دهد و تحریم‌های کنگره را هم لغو می‌کند، برخوردار است."


البته "هری رید،" رئیس اقلیت دموکرات‌های سنا نسبت به همکارش کمی خوشبین‌تر بود. وی در این خصوص گفت: "در روزها و هفته‌های آینده همه ما باید نفس عمیقی بکشیم، جزئیات را بررسی کنیم و به این فرایند بسیار مهم زمان اجرا بدهیم."

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۶:۲۵ ۱۵ فروردين ۱۳۹۴
از خداشونه که توافق بشه.دارن خودشونو بزرگ میکنن و حرف بی فایده همین طوری پشت سرهم میزنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۱۴ فروردين ۱۳۹۴
چقدر ملت آمریکا ، مردم بد بختی هستند ف که این سیاستمدارهای بی خرد و بلاتکلیف را برای اداره کشور خود انتخاب کرده اند .
آن از رئیس جمهور شان که سرنوشت یک ملت بزرگ را به سرنوشت گروهک مسخره و جنایتکاری مثل داعش و ال سعود و شیوخ قطر و امارات و پادشاه دست نشانده اردن و اردوغان بی غیرت گره زده است .
این هم از ریئس کنگره ، که حقوق بگیر صهیونیست هاست ، به جای تامین منافع ملت بیکار و گرسنه آمریکا منافع صهیونیست ها را تامین می کند .
خدائی این بی خردها و فرومایه ها لیاقت اداره دنیا را دارند؟
آخرین اخبار