در پانزدهمین نشست مشورتی شورای همکاری خلیج فارس:

پادشاه عربستان دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی را برای امنیت جهان تهدید دانست

پادشاه عربستان سعودی در سخنرانی‌اش در ریاض تلاش برای ساخت و دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی را نه تنها برای صلح و امنیت منطقه بلکه برای صلح و امنیت جهان تهدید دانست.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ سلمان بن عبدالعزیز در پانزدهمین اجلاس مشورتی شورای همکاری خلیج فارس در ریاض  گفت: حضور افتخاری رئیس جمهور فرانسه در این نشست نشان دهنده نزدیکی روابط کشورهای شورای همکاری با فرانسه است. ما از نقش سازنده فرانسه در ثبات منطقه و مواضع مثبت آن در خصوص تحولات منطقه قدردانی می‌کنیم و خواهان تقویت روابط‌مان در همه سطوح هستیم.

وی گفت: در این نشست لازم است از عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه فقید عربستان یاد و از تلاش ها او در  شورای همکاری قدردانی کنیم. او برای تحقق خواست ملت های ما در رسیدن به رشد و توسعه و تبدیل این شورا به عاملی مستحکم و چتری محکم برای حمایت از امنیت و ثبات کشورهای ما تلاش می کرد.

سلمان بن عبدالعزیز در ادامه سخنانش که دچار وقفه شد و برای مدتی از قرائت متن سخنرانی‌اش باز ماند گفت: اکنون این نشست در حالی برگزاری می شود که منطقه با چالش های زیادی مواجه است. از این رو، ایجاب می کند  ما تلاش های خود را برای حفظ دستاوردهای ملت ها و دولت های خود دو چندان کنیم و با طمع ورزی های خارجی که منطقه عربی ما با آن مواجه است مقابله کنیم،آنهایی که  برای توسعه نفوذ و بسط تسلط خود در جهت متزلزل کردن امنیت منطقه و ثبات آن، و نیز ایجاد فتنه های طایفه ای و فراهم کردن زمینه مناسب برای تندروی و تروریسم تلاش می کنند.

پادشاه عربستان سعودی- که در خواندن متن سخنرانی خود بارها دچار مکث شد و جملات را پس‌و پیش می‌کرد- با اشاره به حمله به یمن افزود: کشورهای ائتلاف در این شرایط برای بازگرداندن مشروعیت به کشور یمن  تلاش کردند و این زمانی بود که کودتاگران با تلاش های شورای همکاری و جامعه بین الملل مخالفت کردند. هدف از تلاش ائتلاف جلوگیری از افتادن ملت یمن در هرج و مرج و جنگ بود. ما پس از اینکه طوفان قاطعیت اهداف خود را محقق ساخت به دنبال این هستیم تا همه طرف های یمنی بر اساس طرح شورای همکاری و نتایج گفتگوهای یمنی و در چارچوب قطعنامه دو هزار و دویست و شانزده سازمان ملل متحد وارد گفتگو شوند و برای برقراری امنیت و ثبات در یمن تلاش کنند. ما بر علاقه مندی خود برای برگزاری کنفرانس ریاض با حضور همه طرف های یمنی راغب در حفظ امنیت و ثبات این کشور تاکید می کنیم. 

وی افزود: با توجه به علاقه مندی ما بر ارائه کمک های انسانی و امداد و حمایت از ملت یمن «تاسیس مرکز اقدامات انسانی و امدادی» را برای کمک به ملت یمن اعلام می کنیم. مقر این مرکز در ریاض قرار دارد. ما برای حمایت از یمن به تلاش های خود در جهت ارائه امکانات مختلف ادامه خواهیم داد.

سلمان بن عبدالعزیز در خصوص موضوع هسته ای و بدون نام بردن از جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: تلاش برای ساخت و دستیابی به سلاح های کشتار جمعی از جمله سلاح های هسته ای تهدیدی بسیار خطرناک نه فقط بر صلح و امنیت منطقه بلکه برای صلح و امنیت جهانی به شمار می رود. از این رو، از جامعه بین الملل به ویژه گروه پنج بعلاوه یک می خواهیم که متوجه مسئولیت بزرگ خود در این خصوص باشند و قواعد سختی در جهت حفظ امنیت و ثبات منطقه قرار دهند، به گونه ای که مانعی در برابر دستیابی کشورها به تسلیحات شود زیرا مانع از توسعه و رشد ملت های آن خواهد شد.

وی درباره مسئله فلسطین نیز گفت: مسئله فلسطین همچنان مسئله محوری ملت های عربی و اسلامی است. زمان آن رسیده است جامعه بین الملل با صادر کردن قطعنامه ای در جهت حمایت از طرح صلح عربی به نقش خود عمل کند.

وی در خصوص سوریه نیز تاکید کرد: درباره بحران سوریه که سبب افزایش رنج های ملت سوریه و افزایش تروریسم شده است ما بر این نظریم که بیانیه ژنو- یک بابی برای برقراری صلح و ثبات در سوریه به شمار می رود و تاکید می کنیم که دولت کنونی سوریه نباید نقشی در آینده سوریه داشته باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار