در کنفرانس خبری مشترک با همتای سعودی خود؛

فابیوس: امنیت خاورمیانه برای ما بسیار اهمیت دارد/توافق با ایران گسترش و توسعه موشکی را توجیه نمی‌کند

وزیر امور خارجه فرانسه در کنفرانس خبری مشترک با عادل الجبیر، امنیت خاورمیانه را برای این کشور بسیار مهم توصیف کرد.

فابیوس: امنیت خاورمیانه برای ما بسیار اهمیت دارد/توافق با ایران گسترش و توسعه موشکی را توجیه نمی‌کند
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسکای نیوز؛ "لوران فابیوس،" وزیر امور خارجه فرانسه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "عادل الجبیر،" همتای سعودی خود- گفت: "فرانسه برای امنیت خاورمیانه، اهمیت بسیار قائل است. روابط ما با عربستان، بر اعتماد متبادل مبتنی است."

وی گفت: ما در این دیدار درباره مبارزه با تروریسم و تندروی و ائتلاف اسلامی گفتگو کردیم. توافق هسته‌ای ایران،گسترش و توسعه موشکی را توجیه نمی‌کند. 

لوران فابیوس در مورد بحران سوریه و مذاکرات آن گفت: "امیدواریم تمامی طرف‌های معارض در مذاکرات ژنو حضور یابند."

فابیوس مدعی شد: "بشار اسد، امور را بسیار بد اداره می‌کند؛ دولت سوریه و روسیه باید حمله به غیرنظامیان را متوقف کنند. امیدواریم، سوریه به کشور آزادی تبدیل شود که هر فردی در آن، ایمن باشد."

فابیوس گفت:« درباره یک رشته از موضوعات سیاسی و منطقه‌ای بحث و تبادل نظر کردیم. همچنین در خصوص روابط سیاسی و اقتصادی بین دو کشور به گفتگو پرداختیم. نشستهای اقتصادی زیادی در گذشته داشتیم که این امکان را به وجود آورده است طرحهای مشترک اجرا کنیم. ما نشست فراگیری داریم که ماه مارس آینده برگزار خواهد شد و این فرصتی است که برای این نشست، مقدمه چینی کنیم. علاوه بر این درباره ابعاد اقتصادی و سیاسی منطقه‌ای گفتگو کردیم زیرا ما در دوره بی ثباتی زندگی می کنیم. فرانسه ، نیروی صلح و ثبات است و به ثبات این منطقه به شدت پایبند است. ما نهایت تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا تنش را در روابط بین کشورهای مختلف در این منطقه از بین ببریم. ما همچنین درباره سوریه و اوضاع لیبی گفتگو کردیم. به این مناسبت مایلم اعلام تشکیل دولت وفاق ملی را در لیبی تبریک بگویم زیرا اوضاع در لیبی ایجاب می کند با ثبات شود و دولت وحدت ملی برخوردار از حمایت وجود داشته باشد . این یک مسئله مهمی است. این به دولت کمک می کند تا نهادهای دولت را بازگرداند و امنیت و ثبات را تثبیت کند و جلوی گسترش داعش را بگیرد. همچنانکه پیش از این گفتم درباره اوضاع در سوریه بحث کردیم و ما با دوستان سعودی در چارچوب کمیته وین و شورای امنیت سازمان ملل متحد تلاشهای مشترک داریم زیرا فرانسه عضو دائم این شوراست. در این خصوص دیدگاههای خود را رد و بدل کردیم. این مسئله [ سوریه] اهمیت زیادی داریم. درباره اوضاع یمن و پایبندی فرانسه به اجرای قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل گفتگو کردیم. همچنین درباره مسئله مبارزه با تروریسم به گفتگو پرداختیم. این شرّی است که در سراسر منطقه و جهان گسترش می یابد.

وی گفت: مسئله ایران از دیگر موضوعات گفتگوهای ما بود زیرا دوشنبه این هفته توافق هسته ای که ژوئیه سال گذشته به دست آمده بود اجرائی شد. همچنانکه می دانید رئیس جمهور ایران هفته آینده به فرانسه سفر می کند. اینجا مایلم تکرار کنم ما به عدم گسترش سلاح‌های هسته‌ای به شدت پایبند هستیم. علاوه بر اینکه هر کشوری در منطقه باید به کشورهای دیگر احترام بگذارد و نهایت تلاشهای خود را به کار گیرد تا از منازعات حمایت نکند اما تلاش من برای کاهش تنش و تحقق امنیت و ثبات است. فرانسه در این خصوص از هیچ تلاشی فروگذاری نخواهد کرد. موضوعی را ملاحظه کردم که برای شما غافلگیر کننده نخواهد بود. ملاحظه کردم که روابط ما به شدت مایه اعتماد است و به پادشاه عربستان پیام دوستی رئیس جمهور فرانسه را ابلاغ کردم . من پایبندی رئیس جمهور فرانسه را به روابط مشترک به اطلاع پادشاه رساندم. پادشاه عربستان نیز همین پیام را به رئیس جمهور و ملت فرانسه داد. ما این فرصت را اکنون داریم که بارها با هم دیدار کنیم. ما روابط مستحکمی بین خودمان داریم. من همچنین میزان پایبندی عربستان و وزیر خارجه آن را در قبال این مسائل ملاحظه کردم. درباره مسئله اسرائیل - فلسطین نیز گفتگو کردیم زیرا یک مسئله مهمی است. عربستان و فرانسه به یک اندازه درباره وسایل تضمین کننده یافتن حل وفصل دائم برای این منازعه که هم اکنون مانند گذشته مورد توجه نیست، بحث و تبادل نظر می کنند اما این یک منازعه عمیق و بسیار خطرناکی است. همچنانکه می دانید موضع فرانسه آن است که امکان  امنیت دائم بدون عدالت وجود ندارد به همین سبب باید به یک حل و فصل عادلانه برای فلسطینیان به دست آید و امنیت اسرائیل را تأمین کند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار