المانیتور: چه بلایی بر سر سیاست خارجی ترکیه آمده است؟

وبسایت المانیتور در گزارشی به بررسی اشتباهات حزب عدالت و توسعه ترکیه در منطقه پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت المانیتور در گزارشی نوشت: سیاست خارجی حزب عدالت و توسعه ترکیه در کشتارگاه قرار گرفته است. کارشناسان مخالف دولت معتقدند وضع حاضر به این دلیل ایجاد شده است که ترکیه بر اثر حمایت از تروریسم، از سیاست خارجی گذشته خود فاصله گرفته است.

المانیتور از سه نفر از سفرای بازنشسته که در حزب عدالت و توسعه ترکیه خدمت کرده اند و به عنوان مفسران سیاست خارجی شناخته شده اند، خواست به پرسش های مربوط به سیاست خارجی ترکیه پاسخ دهند. از این مفسران پرسش شد چرا آنکارا احساس انزوا می کند و نمی تواند حوادث منطقه ای را که اثرات منفی بر منافع این کشور دارد، کنترل کند؟

یکی از این سفرای بازنشسته گفت: چارچوب سیاست خارجی "مصطفی کمال آتاتورک،" بنیانگذار جمهوری ترکیه با شعار "صلح در کشور، صلح در جهان" پایه ریزی شده بود. این شعارها بر اساس موقعیت ژئوپولتیک ترکیه و تجارب تلخ این کشور تعیین شد. یکی از اصول اساسی این سیاست ها حرکت به سمت دیدگاه های غربی بود. اصلی که در دوران حزب عدالت و توسعه تغییر کرد.

این سفیر همچنین گفت: حزب عدالت و توسعه همچنین تلاش می کند سیاست هایی که فراتر از توان ترکیه است را عملی کند. سیاست خارجی ترکیه در گذشته بسیار محتاطانه و دفاعی پیش می رفت. در گذشته ترکیه سعی داشت روابط خوبی با همسایگانش برقرار کند؛ اما امروز همه قدرتهای منطقه ای را از خود رانده است. 

به گفته وی، یکی دیگر از اشتباهات ترکیه، دنبال کردن سیاست های خارجی "احمد داوود اوغلو،" نخست وزیر ترکیه در سالهای 2009 تا 2014 بود.

حزب عدالت و توسعه یک رویکرد کینه جویانه نسبت به سیاست خارجی دارد و  کسانی را که حاضر به اطاعت نیستند طرد کرده و همانند دشمنان با آنها رفتار می کند. روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی، مصر و سوریه را میتوان در این خصوص مثال زد. حزب عدالت و توسعه فراموش کرده است که در سیاست خارجی هیچ دوست یا دشمنی پایدار نخواهد ماند و تنها منافع، ابدی هستند.

یک سفیر دیگر در این خصوص گفت: اشتباه حزب عدالت و توسعه ترکیه این بود که از سیاست خارجی گذشته خود فاصله گرفت. همه در سوریه اشتباهات بزرگی مرتکب شدند. اشتباه آنکارا نیز این بود که همچنان اشتباهات خود در سوریه را تکرار کرد. مشکلات اخیر ترکیه بیش از همه به خاطر حضور "رجب طیب اردوغان،" رئیس جمهور فعلی این کشور است. اردوغان سعی داشت دیدگاه های شخصی خود را به دیگران تحمیل کند. به همین دلیل است که ترکیه امروز با روسیه و غرب، دچار مشکل شده است. تا زمانی که اردوغان در جایگاه قدرت باقی بماند، ترکیه همچنان با این موقعیت بین المللیِ دشوار روبرو خواهد بود.

سفیر سوم نیز معتقد است بزرگترین اشتباه آنکارا دخالت در اختلافات پیچیده منطقه ای است. وی همچنین خاطرنشان کرد اشتباهات استراتژیک با اقدامات تاکتیکی قابل حل نیستند.

انتهای پیام/




 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۰۵ اسفند ۱۳۹۴
بزرگترین اشتباه ترکیه در دوران اردوغان همپیمانی با رژیم صهیونیستی است
آخرین اخبار