افزایش فشارهای آمریکا برای مداخله نظامی در لیبی

آمریکا به فشارهای خود به ایتالیا برای مداخله نظامی در لیبی به بهانه مبارزه با داعش ادامه می دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ آمریکایی ها در روزهای اخیر تلاش می کنند، ایتالیا را برای فرماندهی حمله نظامی به لیبی متقاعد کنند.

در حالی که متئو رنتسی، نخست وزیر ایتالیا راه حلی متعادل و بلند مدت را برای حل مشکلات لیبی خواستار شده است،  جان فیلیپس، سفیر امریکا در رم اعلام کرد ایتالیا قرار است 5 هزار نیروی نظامی به لیبی اعزام کند. این در حالی است که 81  درصد ایتالیایی ها با مداخله نظامی کشورشان در لیبی مخالف هستند.

در ادامه این تحولات ، فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه و متئو رنتسی نخست وزیر ایتالیا در 18اسفندماه در ونیز اعلام کردند بی صبرانه منتظر تشکیل دولت وحدت ملی لیبی هستند.
نخست وزیر ایتالیا در این کنفرانس خبری مشترک در حاشیه سی و سومین نشست فرانسه - ایتالیا گفت:‌ « لیبیایی ها باید بدانند که زمانی که در اختیار دارند نا محدود نیست .»

لیبی کشور نفت خیز در قاره افریقا  بعد از سقوط رژیم معمر قذافی در سال 2011 با هرج و مرج رو به رو و بین دو دولت رقیب تقسیم شده است.بی ثباتی زمینه را برای قدرت گرفتن گروه تکفیری صهیونیستی داعش و افزایش نفوذ این گروه فراهم کرده است.

وزیر امورخارجه ایتالیا نیز اخیرا اعلام کرد که گروه ( تکفیری -صهیونیستی ) داعش 5000  نیرو در لیبی دارد. پائولو جنتیلونی در برابر سنای ایتالیا گفت: «‌ما شاهد آن هستیم که داعش در حال مستحکم کردن مواضع خود در لیبی است.»

اما در ورای این اظهارات باید دلایل اصلی تمرکز ایتالیا ، فرانسه وآمریکا برای مداخله نظامی در لیبی به بهانه گسترش نفوذ گروه تکفیری -صهیونیستی داعش را جستجو کرد.   

میشل شوسودوسکی، مدیر مرکز پژوهش های جهانی سازی در مونترال کانادا و محقق روزنامه Mondialisation در مقاله ای به بررسی تاثیر ذخایر نفتی این کشور در جنگ لیبی
پرداخت و نوشت : لیبی بعنوان انبار نفت آفریقا همواره مرکز تاخت و تاز غرب به خصوص ایتالیا بوده است و غرب برای غارت نفت لیبی وارد یک بازی خطرناک شده است.

همچنین در ادامه سلسله اعترافات سران غربی در توطئه برای غارت منابع و ثروت کشورهای منطقه "سیلویو برلوسکونی" نخست وزیر سابق ایتالیا پیشتر اعلام کرده بود  آنچه که در لیبی اتفاق افتاد صرفا حوادثی بود که در پی تصمیم حکومت فرانسه برای دخالت در این کشور به وقوع پیوست!

وی بدون اشاره به درآمدهای نفتی کلان خود از لیبی و دوستی نزدیکش با قذافی ،فرانسه را متهم کرد.

خبرگزاری ایتالیا موسوم به "آکی" نیز با تایید این خبر به نقل از برلوسکونی نوشت: اتفاقات لیبی در پی دخالت های فرانسه در این کشور رخ داد و سران فرانسوی توانستند این دخالت را در چهارچوب انقلاب مردمی به جامعه بین الملل معرفی کنند!


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار