نیوزویک: بیراهۀ جامعه جهانی برای حل بحران لیبی، داعش را پیروز میدان کرده است

به نوشته نیوزویک، توجه به اهداف و منافع گروه‌های مخالف در لیبی، راه‌حل بحران این کشور است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیوزویک در گزارشی نوشت: باراک اوباما در مصاحبه‌ای که به تازگی با «جفری گلدبرگ،» نویسنده مجله  آتلانتیک، داشت شکست در لیبی را پذیرفت و از انفعال انگلیس و فرانسه  پس از حمله به این کشور برای سرنگونی «معمر قذافی» انتقاد کرد. او همین مسئله را دلیل شکست تلاش‌ها برای تشکیل یک دولت واحد در لیبی دانست.

بر کسی پوشیده نیست که از زمان تشکیل دولت لیبی و حتی در زمان‌های گذشته، پیوندهای قبیله‌ای، منطقه‌ای و استراتژیک موجود در این کشور همواره زندگی تحت هدایت حکومتی واحد و همگون را ناممکن کرده است. این مسئله حتی در زمان‌هایی که هدایت لیبی تحت کنترل قدرتی خارجی بوده است نیز صدق می‌کند.

به طور مثال، شرایط در لیبی  در زمان سلطه امپراتوری عثمانی، استعمار ایتالیا، حکومت قیومیت متفقین (انگلیس و فرانسه)، پادشاهی «ادریس سنوسی» و در نهایت معمر قذافی به همین شکل بوده است.

در تمام این دوران‌ها، کشور درگیر ناآرامی بوده است. قذافی توانست برای مدتی با مشتی آهنین این اختلافات را تحت کنترل درآورد؛ اما درست زمانی زمینه سقوط او فراهم شد که این اختلافات بار دیگر به اوج رسید و سرانجام موج بیداری اسلامی در سال 2011 وارد این کشور شد.

بنابر این گزارش، در واقع به باور اوباما، نبود یک ساختار رسمی و واحد در این کشور به دلیل کوتاهی سران فرانسه و انگلیس، باعث این هرج و مرج و ناآرامی شده است. در حالی که علت اصلی، توجه نکردن به منافع متضاد گروه‌های حاضر در این کشور است.

اوباما تنها کسی نیست که دچار این کج‌فهمی شده؛ جامعه بین‌الملل نیز دچار همین مشکل است. در واقع سازمان ملل نیز با پیشنهاد تشکیل دولت وحدت ملی و دخالت در سازماندهی آن با برگزاری جلسات در تونس، مخالفت دو دولت حاضر در این کشور را برانگیخت.

نتیجه درک نادرست کشورها و نهادهایی که قصد کمک به لیبی را دارند، تشکیل سه دولت با منافع متضاد است که زمینه را برای نفوذ داعش فراهم کرده است.

در انتهای این گزارش آمده است: در صورتی که کج‌فهمی‌ها درباره شرایط لیبی اصلاح نشود، هیچ تلاشی برای حل بحران این کشور به سرانجام نخواهد رسید. نتیجه آن نیز مانند اکنون، نفوذ گروه‌های تروریستی مانند داعش است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار