ادعای اوباما: آمریکا با دیپلماسی مسئله هسته‌ای ایران را حل کرد

رئیس جمهور آمریکا مدعی شد واشنگتن با دیپلماسی و ایجاد ائتلاف بین المللی، مسئله هسته‌ای ایران را حل کرد.


به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از آسوشیتدپرس، "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد واشنگتن با دیپلماسی و ایجاد ائتلاف بین المللی، مسئله هسته‌ای ایران را حل کرد.

باراک اوباما در جمع کارکنان وزارت خارجه آمریکا گفت کسانی هستند که تعهد ما را به دیپلماسی هدف انتقاد قرار می دهند، اینکه ما این همه انرژی برای دیپلماسی صرف می کنیم تا مناقشات و جنگ‌ها را حل کنیم. واقعیت این است که مناقشات و جنگ‌ها به خودی خود پایان نمی یابد، یا دچار تحول نمی شود یا توافقنامه‌ها برای حل این مسائل خود به خود پیدا نمی شود بلکه برای این منظور به دیپلماسی نیاز است. گاهی لازم است با دشمنان و کسانی که ارزشهای آنها کاملا با ما تناقض دارد، پشت میز مذاکره نشست اما همان طور که جان کری وزیر خارجه کشورمان گفته است ما همیشه باید دیپلماسی را امتحان کنیم. جان اف کندی هم گفته بود هرگز نباید از روی ترس مذاکره کرد و هرگز نباید از مذاکره ترس داشت.

وی گفت: ما نتیجه را هم دیده‌ایم. با کمک جان کری و تلاشهای بسیاری از شما چنین نتایجی حاصل شده است. ما شاهد انتقال دموکراتیک تاریخی در افغانستان بودیم. تسلیحات شیمیایی از سوریه برچیده شد. توافق هسته‌ای ایران حاصل شد. آمریکایی‌های زندانی در ایران به کشورمان بازگشتند. توافق آب و هوایی پاریس حاصل شد. حملات و درگیری‌ها در جنگ داخلی سوریه متوقف شد. اینها نتیجه دیپلماسی قوی است. بنابراین من از طرف خودم و ملت آمریکا از زحمت‌های جان و رهبری او قدردانی می کنم. کارکنان وزارت خارجه آمریکا برای دولت‌ها و ملتهای دیگر ، چهره و صدای آمریکا هستند. بنابراین کارکنان وزارت خارجه فقط منافع آمریکا را در کشورهای دیگر دنبال نمی کنند ، بلکه آنها نماینده ارزشهای ما، گوناگونی آمریکا و بهترین نماینده آمریکا هستند. البته کارمندان وزارت خارجه در دفاع از منافع و ارزشهای آمریکا در کشورهای دیگر جانفشانی‌های زیادی کرده اند که از جمله آنها کشته شدن سفیر آمریکا در لیبی و برخی از کارکنان ما در پاکستان و ترکیه و دیگر کشورها بوده است. ما در همین جا خدمات آنها را گرامی می داریم. در واقع برای دیپلماتها خطرات جدی وجود دارد.

اوباما افزود یکی از اولویتهای ما دوام بخشیدن به رهبری آمریکا در جهان بوده است. من معتقدم دیدگاه جامع درباره قدرت آمریکا که همه عناصر قدرت ملی ما از جمله دیپلماسی را در بر می گیرد، چیزی است که منشا تغییر جدی در جهان پیچیده امروز است.

به ادعای وی در واقع بر همین اساس بود که آمریکا توانست ائتلافی جهانی برای حل مسئله ایران تشکیل دهد و این ائتلاف امکان تحریم‌های قوی به علاوه دیپلماسی را فراهم کرد بعلاوه بر اساس توافق هسته‌ای ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد.





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار