رویترز: ایران آزمایشات موشکی را ناقض توافق هسته‌ای نمی‌داند

رویترز در گزارشی نوشت ایران آزمایشات موشکی را پیگیری می‌کند زیرا در توافق هسته‌ای هیچ اشاره‌ای به ممنوعیت آن نشده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ رویترز در گزارشی به قلم "مت سایگِل" نوشت: ایران به تازگی موشک‌های بالستیک دیگری را با موفقیت آزمایش کرد که موجب واکنش کشورهای غربی شد. آمریکا ضمن محکوم کردن آزمایشات موشکی ایران خواستار رسیدگی به آن در شورای امنیت سازمان ملل شد؛ اما وزارت خارجه ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد آزمایش موشک‌های بالستیک صرفا جهت دفاع از این کشور است و هیچکدام از مفاد توافق هسته‌ای را که تابستان گذشته حاصل شد، نقض نمی‌کند.

"محمد جواد ظریف،" وزیر امور خارجه ایران، در استرالیا اظهار داشت: موشک‌های بالستیک ایران هرگز در مقاصد خصمانه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. این آزمایشات موشکی ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت و یا مغایر با هیچ قانونی نیستند. 

15 عضو شورای امنیت سازمان ملل روز گذشته تشکیل جلسه دادند تا درباره آزمایشات موشکی ایران گفتگو کنند. آمریکا از اعضای شورا خواست نسبت به این آزمایشات بی‌توجه نباشند و اقدامی در جهت تنبیه ایران انجام دهد. همچنین نماینده آمریکا، روسیه را به دلیل حمایت از ایران و اینکه گفته بود آزمایشات موشکی این کشور مغایر با قطعنامه‌های صادر شده نیست، مورد مواخذه قرار داد.

"جولی بیشاپ،" وزیر امور خارجه استرالیا، پس از دیدار با ظریف در کانبرا گفت: با وزیر خارجه ایران صحبت‌های خصوصی درمورد آزمایشات هسته‌ای انجام دادم. موضع استرالیا حمایت از تحقیقات سازمان ملل درمورد آزمایشات ایران است. از پیگیری روندی قانونی برای رسیدگی به این موضوع حمایت می‌کنیم و پاسخ مناسب را در همین چارچوب می‌پذیریم.

وزرای خارجه ایران و استرالیا علاوه بر آزمایشات موشکی، به موضوعات دیگری به ویژه تقویت همکاری‌های تجاری میان دو کشور نیز پرداختند. هر دو کشور برای مشارکت در پروژه‌های معادن، فناوری، خدمات و تجهیزات کشاورزی به توافق رسیدند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار