در گفتگو با شبکه ای بی سی استرالیا؛

ظریف: تهران دوست ندارد از سوی آمریکا و تل آویو تهدید شود/ فعالیت موشکی ایران دفاعی است

وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با شبکه ای بی سی استرالیا گفت: ما دوست نداریم عده ای ایران را به استفاده از نیروی نظامی تهدید کنند اما کسی اهمیت نمی دهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف - وزیر امور خارجه ایران - در گفتگو با شبکه ای بی سی استرالیا گفت: ما دوست نداریم عده ای ایران را به استفاده از نیروی نظامی تهدید کنند اما کسی اهمیت نمی دهد.

خبرنگار ای بی سی استرالیا در مصاحبه اختصاصی با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران از وی پرسید: به نظر شما چه چیزی در روابط ایران و استرالیا وجود دارد که استرالیا آن را درک نمی کند، زیرا با وجود اینکه ما خواستار روابط گرمتری با ایران هستیم، هنوز درباره اوضاع حقوق بشر و آزمایش موشکی ایران نگرانیم. ما درباره ایران هنوز مطمئن نیستیم!

ظریف پاسخ داد: به نظر من اشتراک منافع، بیشتر کشورهای جهان را به یکدیگر مرتبط می کند. ما امروز در محیطی جهانی شده زندگی می کنیم و منافع و علائق و فرصتهای مشترک و همچنین چالشهای مشترکی داریم. تروریسم و افراط گرایی چالشی برای همه ماست. استرالیا دوره هایی از خشونت تندروها را تجربه کرده است. خوشبختانه در منطقه ما، ایران کم و بیش از این مسئله مصون بوده است اما منطقه ما شاهد هرج و مرج ناشی از افراط گرایی است. بنابراین مشترکات زیادی است که ما را به یکدیگر پیوند می دهد.

ظریف افزود: البته اختلافاتی هم وجود دارد. زمانی که رژیم صدام، ایران را با تسلیحات شیمیایی بمباران می کرد ما از نحوه ای که غرب با ایران رفتار و برخورد می کرد، راضی نبودیم. همان صدام زمانی که به کویت حمله کرد، به دشمن جهان تبدیل شد اما چرا زمانی که به ایران حمله کرد و با تسلیحات شیمیایی مردم ما را هدف قرار داد، همه از او حمایت کردند. بنابراین ما چنین رفتاری را دوست نداریم. ما دوست نداریم عده ای ایران را به استفاده از نیروی نظامی تهدید کنند اما کسی اهمیت ندهد. 


خبرنگار پرسید: منظورتان چه کسانی است که ایران را تهدید می کنند؟

ظریف گفت: منظورم اسرائیل و آمریکا است. آنها حتی تهدید کرده اند که از بمبهای سنگرشکن ضد  تاسیسات صلح آمیز هسته ای ایران استفاده کنند که این کار مواد رادیواکتیو را در هوا منتشر خواهد کرد و باعث فاجعه زیست محیطی خواهد شد. من ندیده ام کسی در استرالیا این تهدیدات را محکوم کند یا بگوید که این حرفها و موضع گیریها تحریک آمیز است اما وقتی ما برای دفاع از خود موشکی داشته باشیم، مردم آن را تحریک آمیز تلقی می کنند. ما چنین رویکردی را دوست نداریم. ما همچنین برخی جنبه های برخورد استرالیا را با ایرانیهایی که فریب قاچاقچیان انسان را خورده و به استرالیا آمده اند، دوست نداریم. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۵ ۲۹ اسفند ۱۳۹۴
درود به شرفت که با تعصب منطقی طرفو قانع میکنی. نه با تعصب به دور از منطق....
به همه کشور ها باید رفت تا چهره ایرانو بازسازی کرد.
آخرین اخبار