شهرکرد؛ پس از 85 سال:

مشاهده گونه نادر گیاهی در تالاب بین المللی گندمان

گونه نادر گیاهی «آلاله سفید» پس از 85 سال، در تالاب بین المللی گندمان در استان چهارمحال و بختیاری مشاهده شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست چهارمحال و بختیاری، از مشاهده گونه نادر و در خطر انقراض «آلاله سفید» با نام علمی Parnassia palustris در تالاب بین المللی گندمان خبر داد.

شهرام احمدی گفت: گیاه تالابی آلاله سفید، آخرین بار 85 سال پیش در کشور مشاهده و گزارش شده بود.

وی، با بیان اهمیت اکولوژیکی این گونه، افزود: مشاهده این گونه گیاهی در عرض‌های جغرافیایی پایین، از نظر محققان قابل توجه است.

احمدی، با اشاره به اقدامات صورت گرفته در احیای تالاب گندمان، اضافه کرد: این گونه گیاهی توسط محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان، در تالاب گندمان، مشاهده، شناسایی و ثبت شد و هم اکنون در دست بررسی قرار دارد.

تالاب بین المللی گندمان با 980 هکتار وسعت و 2 هزار و 219 متر ارتفاع از سطح دریا، در نزدیکی تالاب بین المللی چغاخور و فاصله 60 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

این تالاب از 10 تالاب برتر پرنده نگری ایران و مهمترین زیستگاه های جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخمگذاری پرندگان مهاجر به شمار می رود که در دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی «لندن ـ 1352» به ثبت رسیده است.

منابع تأمین کننده آب تالاب گندمان، علاوه بر باران و برف، چشمه های حاشیه تالاب (همچون گل کوچک، گل بزرگ، مرادان و نصیرآباد) و رودخانه آقبلاغ است.

پوشش گیاهی این تالاب را گونه های حاشیه ای و نم پسند نظیر درخت بید، مرغ، جگن، زنبق، لویی، آلاله آبی، هزار نی، بارهنگ آبی، نخل مرداب و عدسک آبی
تشکیل می دهد.

پرندگانی مانند لک لک، حواصیل، بالکان، مرغابی سانان و یلوه هم در تالاب گندمان دیده می شوند.

این تالاب همچنین دارای ماهی گورخری، سفید کولی، ماهی پوزه دار و سیاه ماهی است.

انتهای پیام/ ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.