اویل پرایس: هند در خطر از دست دادن امتیاز میدان گازی ایران در خلیج فارس

سازمان دولتی شرکت نفت و گاز طبیعی هند ممکن است بهره برداری از یک میدان عظیم گازی را در رقابت با عربستان سعودی از دست دهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وبسایت اویل پرایس در گزارشی نوشت: شرکت نفت و گاز طبیعی هند در حال حاضر امتیازات لازم را برای استفاده از ذخایر گازی کشف شده در خلیج فارس در اختیار ندارد.

این شرکت نخستین بار در سال 2008 میدان گازی فرزاد بی را در خلیج فارس کشف کرد؛ اما از آن زمان موفق نشده با ایران توافقی نهایی در این زمینه امضا کند. بازدید نخست وزیر هند، نارندرا مودی از ایران احتمال پیشرفت مثبت این توافق را افزایش داده است. 

بخشی از این میدان گازی، با نام فرزاد بی، در آب های تحت کنترل رقیب اصلی ایران، عربستان سعودی، قرار گرفته است. عربستان نیز در همین راستا عملیات حفاری خود را آغاز کرده و بهره برداری از این میدان را با نام "حصبه" گسترش داده است. 

نکته قابل توجه، متصل بودن میدان های حصبه و فرزاد به یکدیگر است. در حال حاضر 12.5 هزار میلیارد متر مکعب از حجم این میدان در قلمرو ایران قرار گرفته و سعودی ها 3 هزار میلیارد متر مکعب آن را در اختیار دارند. به دلیل متصل بودن این میدان ها، هریک از این دو کشور که بتواند با سرعت بیشتری به بهره برداری از آن ها بپردازد سود بیشتری خواهد برد.

کارشناسان باور دارند موانع قراردادی ایجاد شده برای شرکت نفت و گاز طبیعی هند می تواند به عربستان اجازه دهد در مقابل ایران با امتیاز بیشتری به استفاده از این میدان گازی بپردازد. در حال حاضر عربستان سعودی حفاری را در این میدان آغاز کرده است.

بازدید دو روزه مودی از ایران نشانه هایی از امید برای این توافق به همراه داشته است. در صورتی که دولت ایران حاضر شود حق گسترش میدان را در اختیار شرکت نفت و گاز طبیعی هند قرار دهد، این کشور ممکن است بتواند قبل از سعودی ها به استخراج گاز بپردازد.

شرکت نفت و گاز طبیعی هند تاکنون 100 میلیون دلار در این طرح گازی سرمایه گذاری کرده است.

بر اساس قرارداد قبلی، ایران مبلغ مشخصی را برای کشف و استخراج گاز به شرکت نفت و گاز طبیعی هند پرداخت می کند؛ اما حقوق کلی میدان در اختیار این کشور باقی خواهد ماند. بر اساس قرارداد جدید، بخشی از گاز تولید شده در اختیار شرکت هندی قرار خواهد داشت و به همین خاطر ایران بهای بیشتری را طلب کرده است.

هنگامی که مشکلات و موانع ایجاد شده در زمینه بهای گاز رفع شود، قراردادی در ارتباط با حق گسترش شرکت نفت و گاز طبیعی هند امضا خواهد شد. پیش بینی شده است این روند بیش از یک سال زمان ببرد.

بیم از تشدید تحریم های ایران، هند را از سرمایه گذاری 7 میلیارد دلاری در این میدان باز داشته است؛ اما با بهبود روابط بین المللی، هند امیدوار است وارد طرح گسترش این میدان شود.

مشخص نیست این طرح در نهایت با چه نتیجه ای داشته باشد؛ اما می توان گفت در حال حاضر سعودی ها برتری خود را حفظ کرده اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار