روند صعودی بهای طلا به نفت هم سرایت کرد

بهای جهانی طلا به بالاترین سطح در دو هفته اخیر رسید و با کاهش ارزش دلار، بهای نفت نیز بهبود یافت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ در معاملات امروز بازارهای جهانی، بهای نفت برنت با  41 سنت افزایش نسبت به روز گذشته بشکه‌ای 50 دلار و 5 سنت معامله شد و نفت وست ‌تگزاس آمریکا هم افزایش 48 سنتی را تجربه کرد و بشکه‌ای 49 دلار و 10 سنت به فروش رسید.

کارشناسان معتقدند افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی به دلیل کاهش ارزش دلار است که تقاضای طلای سیاه را در بازارهای جهانی برای کشورهای واردکننده افزایش داده است.

برخی کارشناسان می‌گویند بالا بودن میزان ذخایر مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها شده است.

"ای ان زی " (ANZ ) بانک اعلام کرد کاهش ارزش دلار باعث بالا رفتن قیمت‌ها در بازار جهانی شد. از سوی دیگر تاجران می‌گویند حملات متناوب به زیرساخت‌های نفتی در نیجریه باعث شده میزان تولید این ماده خام در این کشور به کمترین میزان 20 سال گذشته برسد که کاهش عرضه، قیمت نفت را بالا کشیده است.

به گزارش رویترز، به دنبال انتشار آمارهای بسیار ضعیف نرخ اشتغال در آمریکا ارزش دلار 1.5 درصد کاهش یافت و همین مسئله بهای نفت را بالا کشیده است.

همچنین برخی معتقدند، بعد از اجلاس  اوپک، ‌اتحاد و انسجام کشورهای عضو بیشتر شده و هماهنگی بیشتری نسبت به گذشته دارند. 

از سوی دیگر، طلا در معاملات صبح روز دوشنبه به بالاترین سطح در دو هفته گذشته صعود کرد و به بزرگترین افزایش قیمت یک روزه ای که پس از انتشار آمار ضعیف اشتغال آمریکا در روز جمعه داشت، افزود.


هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 0.2 درصد افزایش یافت و در سطح 1246.10 دلار ایستاد.

بهای هر اونس طلا برای تحویل در ماه اوت در بازار آمریکا 0.1 درصد رشد کرد و به 1244.50 دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز جمعه 30.30 دلار یا 2.5 درصد افزایش یافت و در 1242.90 دلار بسته شد و بزرگترین افزایش یک روزه در 11 هفته گذشته را رقم زد و پس از چهار هفته کاهش متوالی، حدود 2.2 درصد رشد هفتگی ثبت کرد.


طلا در چند هفته اخیر از زمانی که گزارش نشست آوریل بانک مرکزی آمریکا منتشر شد و نشان داد مقامات این بانک آماده هستند در صورت اطمینان از سلامت اقتصاد این کشور نرخ‌های بهره را در ماه جاری یا آینده افزایش دهند، تحت فشار فروش قرار گرفت. سخنرانی دو هفته قبل رئیس بانک مرکزی آمریکا هم این احتمال را تقویت کرد؛ اما وزارت کار آمریکا روز جمعه اعلام کرد اقتصاد این کشور ماه گذشته 38 هزار شغل ایجاد کرده است که ضعیف‌ترین رشد ماهانه در شش سال گذشته و بسیار پایین‌تر از رقم 158 هزار شغل مورد پیش بینی اقتصاددانان بود. این آمار باعث شد معامله گران و سرمایه گذاران احتمال افزایش نرخهای بهره در ماه جاری یا ماه آینده را منتفی بدانند. دلار بلافاصله پس از انتشار این گزارش ریزش پیدا کرد و از بهای طلا حمایت کرد.

طلا به افزایش نرخها حساس است زیرا بالا رفتن نرخهای بهره به جذابیت سرمایه گذاری طلا که دارایی بدون بازده است لطمه می‌زند و رقابت این فلز با دارایی‌های رقیب مانند سهام و اوراق قرضه را دشوار می‌کند و در مقابل از ارزش دلار پشتیبانی خواهد کرد.

ذخایر "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است، روز جمعه 0.71 درصد افزایش یافت و به 881.44 تن رسید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار