استفاده از فناوری چینی در ساخت تراشه‌ سریع‌ترین ابررایانه جهان

چین برای نخستین بار توانست سریع‌ترین ابررایانه جهان را با فناوری بومی بسازد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بلومبرگ، برای نخستین بار از تراشه‌های نیمه‌رسانای چینی در سریع‌ترین ابررایانه جهان استفاده شده‌است. این امر موفقیت بزرگی برای کشور چین به منظور کاهش وابستگی به فناوری‌های وارداتی به این کشور تلقی می‌شود.

این ابررایانه که با نام "Sunway TaihuLight" شناخته می‌شود، در مرکز دولتی ابررایانه ها در شهر ووشی استان جیانگسوی چین قرار دارد. یک سازمان پژوهشی به نام "تاپ 500" که سالانه 2 بار رده‌بندی ابررایانه‌ها را ثبت می‌کند، گزارش داده است این ابررایانه از نسل پیشین خود 2 برابر سریع‌تر است. این ابررایانه به پردازنده SW26010  ساخت مرکز طراحی IC شانگهای مجهز است.

"جک دانگارا" – استاد دانشگاه تنسی آمریکا – گفت: "ساخت این تراشه بر اساس معماری کنونی نیست، آن‌ها (چینی‌ها) خودشان تراشه را از نو ساخته‌اند. این ابررایانه از تراشه‌های کاملا چینی بهره‌مند است."

ساخت این ابررایانه نشان‌دهنده عزم چین برای ساخت تراشه‌های بومی و کاهش وابستگی این کشور به واردات این صنعت است. لازم به ذکر است که سطح واردات فناوری چین به اندازه واردات نفت برای این کشور هزینه در بر دارد. چین به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان سعی دارد وابستگی به شرکت‌های آمریکایی در زمینه فناوری‌های نظامی و زیرساخت‌های امنیتی را کاهش دهد. ابررایانه‌ها در بازار تراشه‌ها سهم زیادی ندارند. با این‌حال، کسب مقام پرسرعت‌ترین تراشه جهان برای چین می‌تواند توجه بازار را به سمت این کشور جلب کند و نظر بازار را درباره فناوری چینی تغییر دهد.

دانگارا در ادامه افزود: "این نخستین باری است که چینی‌ها در زمینه فناوری از آمریکا پیشی گرفته‌اند و این امر برای آن‌ها موفقیت بزرگی به حساب می‌آید." در لیست سال 2001 سازمان تاپ500، نامی از چین درمیان نیامده‌است. حال در سال 2016 این کشور 167 مورد از ابررایانه‌های جهان را ساخته‌است. در حالی که این رقم برای آمریکا 165 است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار