در نگاه یک مطرح شد؛

نعمت زاده: فیش های حقوقی مدیران و معاونین ارشد وزارت صنعت در حد متعارف بوده است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به تشریح عملکرد وزارت خانه متبوع خود پرداخت.

نعمت زاده: فیش های حقوقی مدیران و معاونین ارشد وزارت صنعت در حد متعارف بوده استبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "نعمت زاده" وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به تشریح عملکرد وزارت خانه متبوع خود پرداخت.  

فیش های حقوقی مدیران و معاونین ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت در حد متعارف بوده است 

وی در ابتدای این برنامه در خصوص شایعاتی مبنی بر تغییر سکانداری این وزارتخانه اظهار داشت: ما خودمان از این موضوع بی خبر هستیم ضمن اینکه هیچ اصراری برای ادامه مسئولیت نداریم و این را خدمت می دانیم و این برای همه خدمتگذاران افتخاری است تا بتوانند ان چه که در طول زندگی شان کسب کرده اند را برای همکاری در طبق اخلاص بگذرانند.  

نعمت زاده در خصوص موضوع فیش های حقوق نجومی و این که وزارت صنعت در این رابطه چه اقداماتی انجام داده است نیز بیان داشت: ما بنا به درخواست معاون اول رئیس جمهور فیش دریافتی تمام مدیران و معاونین ارشد وزارت خانه و سازمان های تابعه را تهیه و برای وی ارسال کردیم ضمن اینکه زمانی که بنده فیش های حقوقی را مطالعه کردم متوجه شدم همه این فیش ها در حد متعارف بوده است البته اطلاعات  برخی شرکت های خصوصی سازی شده که دولت در آن هیچ سهمی ندارد نیز به معاون اول رئیس جمهور منعکس کردیم.  

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: چند شرکت در خارج از ایران است که وابسته به یکی از سازمان های توسعه ماست که فیش های دریافتی آنها را نیز منعکس کردیم و تا آنجا که بنده مطلع هستم هیچ مورد خاصی وجود ندارد ولی در گزارش معاون اول رئیس جمهور که این گزارش را خدمت رئیس جمهور مطرح کردند در میان نام چند وزارتخانه اسم وزارتخانه صنعت نیز برای بررسی های بیشتر عنوان شده که ما بررسی های بیشتر را مورد استقبال قرار می دهیم.

در دوران تحریم صنعت بیشترین آسیب را دید  

وی در بخش دیگری از این گفت و گو در خصوص وضعیت صنعت و معدن نیز اظهار داشت: در طول چند سال گذشته به خاطر تحریم های ظالمانه و محدودیت هایی که در ارتباط با بازارهای خارجی داشتیم ضمن تامین مواد اولیه بتوانیم برخی ملزومات و تکنولوژی را تامین کنیم بیشترین آسیب را در حوزه صنعت دیدیم و سرمایه گذاری در طی برنامه پنجم بسیار بسیار ناچیز بود که نتایج آن را امروز می بینیم که سبب شده رشد مورد نظر در حوزه صنعت و معدن اتفاق نیفتد و لازمه آن این است که فضا را برای رشد صنعت تسهیل کنیم این اتفاق در طول چند ماه پس از اجرای برجام در حال رخ دادن است.  

نعمت زاده اعلام کرد: هم اکنون بانک مرکزی ما با 35 بانک مرکزی جهانی توانسته توافق نامه امضا کند و حدود 215 بانک خارجی نیز با بانک های عامل داخلی ما به توافقات کارگزاری رسیده اند که این اتفاق پس از یک وقفه ده ساله موضوع قابل توجهی است. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان ساخت: در کنار این مسئله برخی واحدهای ما که عمدتا کوچک و متوسط هستند هم اکنون به خاطر شرایط ناگوار اقتصادی نتوانسته اند خودشان را با شرایط تطبیق دهند و دچار مشکل شدند در حالی که واحدهای بزرگ ما عمدتا فعال هستند و با ظرفیت بالایی کار می کنند.  

وی هم چنین در خصوص اینکه آیا وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد توانست که تا پایان سال به اهدافی که در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای این وزارتخانه تعریف شده است دست یابد یا نه نیز اظهار داشت: این وزارت خانه تعدادی پیشنهاد به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارائه داده بود که تعدادی از این پیشنهادات پذیرفته شده و به ما تکلیف شد که به آنها عمل کنیم ولی به شرطی که دستگاه های مربوطه بالاخص نظام بانکی ما را در این راه همکاری کنند. 

نعمت زاده یادآور شد: یکی از پروژه ها فعال کردن واحدهای کوچک نیمه فعال است که مقام معظم رهبری در ابتدای سال به این موضوع تاکید داشتند که در این راستا ما به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی پیشنهاد داده بودیم که ده هزار واحد صنعتی را بتوانیم حمایت کرده و تسهیلات در اختیار آنها قرار دهیم که نهایتا از این تعداد 7هزار و 500 واحد مورد تایید قرار گرفت و به ما ابلاغ شد تا حمایت های لازم را از آنها به عمل اوریم.  

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در این راستا ما استان ها و کارگروه های استانی را برای تسهیل و رفع موانع تولید زیر نظر استانداران فعال کردیم و براساس اطلاعات موجود هم اکنون 6 هزار و 657 فقره به نظام بانکی معرفی شدند ولی سیستم بانکی ما هنوز حرکتش را شروع نکرده است خواهشم از نظام بانکی این است که مکانیزم پرداخت تسهیلات خود را هر چه سریعتر فعال کند.  

قبل از اجرای طرح رونق تولید 7 هزار واحد صنعتی متوقف بوده است

وی با بیان اینکه قبل از اجرای طرح رونق تولید 7 هزار واحد صنعتی ما متوقف بوده اظهار داشت: بررسی های ما نشان می دهد که حداقل 70 درصد واحدهای صنعتی مشکل گردش نقدینگی دارند که برمبنای این مسئله ما این واحدهای صنعتی را به نظام بانکی برای دریافت تسهیلات معرفی کردیم.  

تدارک کلینیک صنعتی در شهرک های صنعتی

نعمت زاده در خصوص سهم مشکلات مدیریتی در ناکارآمدی بخش صنعت نیز اظهار داشت: عمدتا واحدهای کوچک توان لازم مدیریتی را ندارند که براین اساس ما دوره های آموزشی را تحت عنوان کلینیک صنعتی در شهرک های صنعتی و با کمک شرکت های مهندس مشاور راه اندازی کردیم که نسبت به عارضه یابی واحدهای صنعتی و رفع مشکلات آنها اقدام می کنند ضمن اینکه دنبال این هستیم تا از دانشگاه ها برای ارائه آموزش و ارائه خدمات فنی برای واحدهای کوچک صنعتی کمک بگیریم.   

نعمت زاده با اشاره به برگزاری جلساتی با حضور تمام خودروسازان گفت: در این جلسات سیاست های صنعت را هر دو سه هفته یک بار مرور می کنیم مثلاً این که خودرو باید موتورش یورو 4 باشد.

وی با بیان این که از سوی رئیس سازمان محیط زیست مورد قدردانی به جهت جدیتمان در سازمان صنایع قرار گرفته ایم گفت: سیاست هایمان برای حفظ محیط زیست ضروری است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این که باید قطعه سازان مورد حمایت جدی قرار بگیرند افزود: باید سیاست کلان و راهبردی در حوزه صنعت مورد توجه قرار بگیرد.

نعمت زاده با اشاره به برنامه استراتژیک و راهبردی صنعت اظهار داشت: در این برنامه اولویت ها و راهبردهایمان مشخص شده است لذا اگر مثلاً برای سال آینده اصلاحات لازم باشد آن را اعمال خواهیم کرد.

وی با اشاره به این مقام معظم رهبری در دانش بنیان کردن صنعت تاکید بسزایی دارند بیان کرد: پس از فرمایشات مقام معظم رهبری برنامه راهبردی مان را تکمیل کردیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که استراتژی صنعت خودرو بر چه مبنایی است گفت: در برنامه راهبردی برای رشته های تخصصی نیز برنامه های ویژه ای در نظر گرفته شده است لذا باید هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی برنامه ریزی های لازم را داشته باشیم.

نعمت زاده با تاکید بر این که فناوری باید در صنعت خودروسازی ارتقا یابد بیان کرد: امیدواریم سال آینده پلت فرم جدید خودرو ارائه داده شود لذا هر دو خودروساز کشورمان در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.

در چشم انداز 1404 حداقل 2 پلت فرم قابل ارائه به جهان باید تولید شود

وی با اشاره به چشم انداز 1404 طبق این چشم انداز حداقل 2 پلت فرم قابل ارائه به جهان باید تولید کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این که ما به دنبال سیاست های مورد تاکید مقام معظم رهبری و چشم انداز 1404 هستیم و از آن ها حمایت می کنیم گفت: سرمایه گذار می تواند با این سیاست ها تطبیق بدهد.

نعمت زاده بااشاره به این که خودروسازان از ما کمک نگرفته اند بلکه آن ها بابت مالیات، عوارض به دولت پرداخت داشته اند مثلاً 26 درصد ارزش یک خودرو بابت مالیات، عوارض، سود بازرگانی و عوارض شخص ثالث است.

وی با اشاره به این که 26 درصد خودرو تولید شده به نفع دولت است ادامه داد: گروهی منصوب شده اند تا برنامه استراتژیک صنایع پیشرفته را طراحی کنند لذا تدوین سیاست ها و راهبردها با کمک صاحب نظران صنعت انجام می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این که آمار واردات و صادرات کالا از سوی گمرک اعلام می شود افزود: در سه ماهه اول سال جاری 9 میلیارد و یکصد هزار میلیون دلار واردات به کشور داشتیم به طوری که این میزان 13 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است و نسبت به سال گذشته کوچکتر شده است.

نعمت زاده با اشاره به این که صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5 درصد کاهش داشته است گفت: در سال جاری ارزش میعانات گازی 35 درصد کاهش داشت.

وی با اشاره به افزایش 28 درصدی صادرات فرش و صنایع دستی به آمریکا خاطر نشان کرد: فرش های اعلا دیگر نیز به این کشور صادر خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به افزایش 80 درصدی وزن و 68 درصدی قیمت در حوزه معدن گفت: از طریق فاینانس داخلی و خارجی کمک های لازم را انجام خواهیم داد لذا انشالله به جای مواد خام محصول نهایی صادر خواهیم کرد..

نعمت زاده با اشاره به این که کاهش واردات عمدتاً در کالاهای مصرفی بوده است گفت: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برخورد جدی با قاچاق کالا خواهد داشت لذا با تاکید دولت و رهبر تا آخر سال شاهد عملکرد خوب در راستای مبارزه با قاچاق کالا خواهیم بود.

وی با اشاره به قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا گفت: این قانون چندین آیین نامه دارد که چندتای آن مربوط به حوزه این وزارتخانه می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به طراحی سامانه جامع تجارت گفت: عملیات اجرایی این سامانه آغاز شده است و از سوی دیگر سامانه جامع گمرک تهیه شده است که امیدواریم این سامانه به سامانه دیگر سازمان ها متصل شود تا بتوانیم راه قاچاق کالا را ببندیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار