بررسی علل کاهش مجدد بهای جهانی نفت/ دشمنی ایران و عربستان؟

وبسایت استرالین در مطلبی به بیان دلایل کاهش اخیر بهای نفت در بازار پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت خبری «استرالین دات کام» در مطلبی با اشاره به کاهش مجدد بهای نفت در بازار نوشت: کمتر از 2 ماه بعد از آنکه افزایش نسبی بهای نفت باعث افزایش خوش‌بینی‌ها نسبت به رونق دوباره این بازار شده بود، بهای این کالای استراتژیک ناگهان مجدداً به سطحی سقوط کرد که آخرین بار 4 ماه پیش مشاهده شده بود. 

بهای نفت خام برنت اکنون نسبت به نقطه اوج اخیر خود در اوایل ژوئن حدود 20 درصد کاهش یافته و به مرز 42 دلار در هر بشکه رسیده است. این کاهش شدید بها پس از آن صورت گرفت که عربستان سعودی در یک جنگ نفتی جدید برای افزایش سهم خود در بازار نفت، بهای طلای سیاه را برای مشتریان آسیایی خود کاهش داد.

زمانیکه اوپک با هدایت عربستان در سال 2014 شروع به افزایش سقف تولید خود کرد تا رفته رفته بهای این کالا از رقم حیرت‌انگیز 115 دلار در هر بشکه فاصله بگیرد، هدف اولیه آن ضربه زدن به صنعت نفت شیل آمریکا بود. اما تاثیر افزایش سقف تولید اوپک بر تولید نفت آمریکا به بزرگی آنچه که پیش‌بینی شده بود، نبود.

در واقع، اوپک با سیاست جدید خود سقف تولید نفت شیل آمریکا را حدود 1 میلیون بشکه در روز کاهش داد؛ اما از سوی دیگر، کاهش شدید بهای نفت در برابر هزینه‌های سنگین تولید، باعث شد که نگاه‌ بازار مجدداً به سمت نفت کم‌هزینه شیل معطوف شود تا جاییکه طی 2 ماه گذشته تعدادی از تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا دوباره دکل‌های حفاری خود را روشن کردند. به همین دلیل، عربستان هدف خود را از کاهش بها و افزایش تولید تغییر داد.

بهای نفت در ماه ژانویه از رقم پایین 30 دلار در هر بشکه در اوایل ماه ژوئن به دلیل وقفه‌ای که در تولید نفت نیجریه، لیبی و  کانادا ایجاد شد، به حدود 52 دلار در هر بشکه رسید. اما با بازگشت این کشورها به بازار نفت و افزایش سقف تولید عراق، ایران و عربستان، بهای این کالا مجدداً در مسیر کاهش قرار گرفت. 

اما آنچه که این بار عربستان را ترغیب به افزایش تولید و کاهش بهای نفت کرد، بازگشت مجدد رقیب منطقه‌ای قدرتمند خود یعنی ایران به بازار نفت پس از سالها تحریم بود. ایران از زمان برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی، پیوسته در حال به دست آوردن سهم سابق خود در بازار نفت است و هدف خود را تولید 4 میلیون بشکه نفت در روز قرار داده است. 

البته با توجه به رابطه معکوس ارزش دلار و بهای نفت، افزایش اخیر ارزش دلار را نیز می‌توان در کاهش بهای نفت موثر دانست؛ اما عامل اصلی کاهش اخیر بهای نفت، همان دشمنی دیرین عربستان با ایران است که اکنون در کنار افزایش تولید نفت شیل آمریکا، بازار نفت را مجدداً در آستانه اشباع قرار داده است. در واقع، این سیاست نفتی عربستان باعث شده است که با وجود افزایش نسبی تقاضا در ماه‌های اخیر، بازار نفت همچنان با خطر عرضه مازاد مواجه باشد.

در حال حاضر، پیش‌بینی می‌شود که در نیمه دوم سال میلادی آینده، بازگشت ثبات به بازار نفت، بهای طلای سیاه را به 60 تا 70 دلار در هر بشکه افزایش دهد؛ اما آنچه که در تحقق این پیش‌بینی‌ها حائز اهمیت است، رفتار بازیگران خاورمیانه‌ای و بویژه عربستان است. چنانچه تولید نفت اوپک در سطح فعلی باقی بماند و عربستان بیشتر از آنکه نگران بهای نفت باشد، به فکر افزایش سهم خود در بازار باشد، این رویا کماکان دست‌نیافتنی خواهد بود. 

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار