فوربز: نفت به کدام سو می‌رود؟ / احتمال کاهش بیشتر بهای طلای سیاه طی ماه‌های آینده

فوربز در مطلبی به پیش‌بینی بهای نفت طی ماه‌های آینده پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ فوربز در مطلبی نوشت: بهای هر بشکه نفت خام روز دوشنبه برای اولین بار از ماه آوریل به زیر 40 دلار سقوط کرد. اما این کاهش 4 درصدی که پس از هفته‌ها کاهش ملایم بها صورت گرفت، غیرمنتظره نبود.

واقعیت این است که بهای نفت در طول تابستان کمی بالاتر از عرف بازار قیمت‌گذاری شده بود و اکنون با توجه به اینکه بازار همچنان با عرضه مازاد نفت مواجه است، می‌توان گفت بهای نفت با کاهش اخیر خود تا حدی متعارف شده است.

اما آنچه باعث شد برخی تحلیلگران و کارشناسان نفتی به اشتباه تصور کنند دوران اشباع بازار نفت به پایان آمده است، بروز اختلالات مقطعی در تولید نفت نیجریه، کانادا، لیبی و ونزوئلا بود که برای چندین هفته مانع از سرازیر شدن صدها هزار بشکه نفت مازاد به بازار شد. 

چنین مسئله‌ای اگر در گذشته – مثلاً در سال 2013 – اتفاق می‌افتاد، باعث نگرانی جدی کارشناسان از کمبود احتمالی نفت می‌شد. اما در سال 2016، کاهش‌های این چنینی در تولید نفتِ برخی کشورها به آسانی و به سرعت از سوی کشورهایی مانند عربستان سعودی، ایران، روسیه و آمریکا جبران می‌شود. 

با این حال، اکنون که این اختلالات برطرف شده‌اند، بهای نفت در بازار بار دیگر به سطح متعارف خود بازگشته است. اما هنوز عوامل زیر می‌توانند بهای نفت را بیش از این تحت تاثیر قرار دهند.

تولیدکنندگان نفت شیل: 
شرکت‌های تولیدکننده نفت شیل آمریکا که با حضور خود در بازار، بهای این کالا را اوایل سال جاری به 30 دلار در هر بشکه رساندند، اکنون با وجود اینکه بهای هر بشکه نفت همچنان زیر 50 دلار است، مجدداً توان مالی لازم برای بازگشت به بازار نفت را به دست آورده‌اند. این شرکت‌های نفتی با دریافت وامهای بانکی و بهره‌گیری از روشهای ارزان‌تر و آسان‌تر استخراج نفت، طی 5 هفته اخیر تعدادی از دکل‌های حفاری خود را مجدداً روشن کرده‌اند. 

بنابراین، افزایش تولید نفت از سوی این شرکتها طی هفته‌ها و ماه‌های آینده بهای نفت را بیش از این کاهش خواهد داد یا دستکم مانع از افزایش آن خواهد شد. اما احتمالاً بهای نفت به اندازه‌ای سقوط نخواهد کرد که باعث شود تولیدکنندگان نفت شیل مجدداً برای جلوگیری از زیان، تولید خود را متوقف کنند.  

ایران:
صادرات نفتی ایران طی ماه‌های اخیر همواره روند صعودی داشته است. این کشور همچنین تخفیف قابل‌توجهی به مشتریان نفتی خود عرضه می‌کند که این مسئله توام با افزایش تولید آن در ماه‌های گذشته در کاهش اخیر بهای نفت نیز تاثیرگذار بود. اما این کشور اگر به سقفی که برای تولید نفت خود در نظر گرفته است، پایبند باشد، با توجه به اینکه فاصله چندانی با آن ندارد، به سهم خود نمی‌تواند بیش از این باعث کاهش بهای نفت شود. با این وجود، غیرقابل پیش‌بینی بودن رفتار ایران در بازار نفت، پیش‌بینی تولید نفت آن در آینده را دشوار می‌کند.

عربستان سعودی:
عربستان سعودی به تازگی سقف تولید نفت خود را افزایش داده و بهای آن را نیز برای مشتریان آسیایی کاهش داده است. معمولاً در فصل تابستان، تولیدکنندگان نفت خاورمیانه به دلیل گرمای بیش از حد هوا بخش قابل توجهی از تولید نفتی خود را در داخل برای تولید برق مصرف می‌کنند و در این میان، مصرف داخلی نفت عربستان به دلیل گرمای بیشتر هوا و اتکای بیشتر صنعت تولید برق آن به نفت، بیشتر از کشورهای همسایه است.

با این حال، عربستان برای فائق آمدن بر مصرف داخلی زیاد خود در فصل تابستان، تولید خود را طی ماه‌های اخیر افزایش داده و همین مسئله، باعث تشدید نگرانی‌ها نسبت به کاهش بیشتر بهای نفت در آینده نزدیک شده است.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار