سینما در هفته‌ای که گذشت؛

بدرقه داوود رشیدی به خانه ابدی/ دلیل انصراف ده‌نمکی از ساخت نفوذی‌ها

با حضور تعدادی از مسئولان رسانه ملی،سینما و اهالی این هنر پیکر استاد داود رشیدی در خانه ابدی آرام گرفت. ‎

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  این هفته، فضای سینما آرام و تقریبا بی حاشیه بود.
 
خداحافظی اهالی تئاتر و سینما با چهره ماندگار
داوود رشیدی صبح روز جمعه پنجم شهریور ماه در اثر ایست قلبی دنیای فانی را وداع گفت و پیکر وی صبح روز یکشنبه از مقابل تالار وحدت تشییع شد.  
 
در این مراسم دکتر علی عسکری رئیس صدا و سیما، حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد، حسین فریدون به نمایندگی از نهاد ریاست جمهوری و هنرمندانی چون جمشید مشایخی، علی نصیریان، امین تارخ، داریوش فرهنگ، رضا كيانيان، سيروس الوند، عبدالرضا اكبری، سياوش طهمورث، پرویز پورحسينی، قطب‌الدین صادقی، مانی حقیقی، عبدالله اسکندری، ویشکا آسایش، لیلی رشیدی، لیلا حاتمی، مرضیه برومند، بیژن بنفشه خواه، رسول نجفیان و ... حضور داشتند. 

پس از سخنان هنرمندان و مسئولان سینمایی، پیکر استاد داود رشیدی برای خاکسپاری، روانه خانه هنرمندان شد.
 
اظهارات ده‌نمکی در رونمایی از « پرونده ناتمام »
نشست رونمایی از فیلم مستند «پرونده ناتمام» ساخته جواد موگویی با حضور حمید روحانی مدیرعامل بنیاد تاریخ‌پژوهی انقلاب اسلامی، مسعود ده‌نمکی کارگردان، حمید ترقی عضو حزب مؤتلفه اسلامی و حسن عباسی کارشناس روز 8 شهریور در تالار سوره برگزار شد.  
 
پس از نمایش فیلم، مسعود ده‌نمکی به کار سخت تاریخ‌پژوهی در حوزه تاریخ معاصر اشاره کرد و گفت: ارائه تصویری از تاریخ معاصر انقلاب اسلامی در دهه 60 کار بسیار سختی است. همان‌طور که دیدیم بسیاری از افرادی که در پرونده شهیدان باهنر و رجایی فعالیت می‌کردند، هیچ‌یک امروز در میان ما نیستند؛ یا شهید شدند یا به نوعی آنها را به شهادت رساندند. من خودم فیلمنامه‌ای با نام «نفوذی‌ها» را آماده می‌کردم؛ اما چون جانم را دوست داشتم، آن را رها کردم.
 
حسن عباسی کارشناس سینما، گفت: پرونده نفاق پروژه پیچیده‌ای است، برای اینکه دوستان سازنده اثر در این کار دچار زلت (سر خوردن) نشوند، باید استقامت پیشه کنند و نظرات بزرگان متخصص تاریخ شفاهی انقلاب را در مورد فیلم جویا شوند. سازمان منافقین فعالیت‌ گسترده‌ای در سال‌های ابتدایی انقلاب داشت و تاکنون 17 هزار شهید را برای انقلاب رقم زد و تخریب گسترده‌ای ایجاد کرد. امروز داعش و القاعده از الگوی سازمان منافقین استفاده می‌کنند.
 
جدیدترین برنامه اکران
غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش در خصوص جزئیات جلسه امروز مورخ هشتم شهریور ماه گفت: فیلم «فروشنده» از چهارشنبه دهم شهریور ماه در گروه آزاد، اکران می‎شود و قیمت بلیت این اثر سینمایی در جلسه امروز شورای صنفی نمایش طرح موضوع شد و قرار است هفته آینده این مساله مورد بررسی قرار گیرد و تصمیم نهایی برای آن گرفته شود. در چنین شرایطی تا تصمیم گیری نهایی، بلیت «فروشنده» با همان قیمت معمول در سینماهای کشور فروخته می شود.

«سایه‌های موازی» از چهارشنبه دهم شهریور ماه به جای «امکان مینا»، با سر گروهی پردیس زندگی اکران خواهد شد.

سخنگوی شورای صنفی نمایش تصریح کرد: با توجه به این که تعداد هفته و سقف «بارکد» پر شده است، روز سه شنبه نهم شهریور آخرین روز اکران آن است. 
 
معرفی برگزیدگان جشنواره فيلم سلامت
در اختتامیه این جشنواره از  برگزیدگان در بخش بهترین برنامه‌های تلویزیونی، گزارش‎‌های خبری، نماهنگ و تیزر جشنواره، بخش دانشجویی(انیمیشن نماهنگ و تیزر، مستند و فیلم کوتاه داستانی )، بخش فیلم مستند، فیلم کوتاه داستانی، تله فیلم، سریال های تلویزیونی، فيلم‌هاي سينمايي و نیز فیلم‌های عصریخبندان، آتش‌ بس2 تقدیر شد.

همچنین انجمن اهدای عضو از 4 فیلم «یکی می خواد باهات حرف بزنه» ساخته منوچهر هادی ، «آسمان هشتم» به کارگردانی حسن نجفی، «نیلا زنده است» ساخته جمال شیر محمدی، «زمانی برای بودن» علی شاهیده و «فرشته ای روی شانه راست من» آزاده بیزار گیتی تجلیل کرد.
 
نامزدهای جشن خانه سینما معرفی شدند
در آستانه 21 شهریور ماه روز سینما، نامزدهای جشن خانه سینما در بخش‌های بهترین جلوه‌های بصری، جلوه‌های ویژه میدانی، چهره‌پردازی، صداگذاری و میکس، صدابرداری، طراحی لباس، طراحی صحنه، موسیقی فیلم، تدوین، فیلمبرداری،ازیگر نقش مکمل مرد، نقش مکمل زن، نقش اول مرد، نقش اول زن، فیلمنامه اقتباسی، فیلمنامه، کارگردانی، و بهترین فیلم معرفی شدند.    
 
اعلام مکان برگزاری جشنواره‌ی فیلم مقاومت
با اعلام محمد صنعتی قائم مقام دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت،  پردیس سینمایی ملت مکان اصلی و مجموعه سینمایی فلسطین برای استفاده مخاطبان مردمی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت انتخاب شد.

پردیس سینمایی ملت طی روزهای 2 تا 9 مهرماه میزبان بزرگترین رویداد سینمایی با محوریت سینمای مقاومت می‌شود و ده‌ها برنامه شامل: نمایش فیلم‌های بخش‌های مختلف مسابقه، نشست‌ها و میزگردها، ورگ‌شاپ و فضاهای آموزشی، تشریفات میهمانان و خبرنگاران، محل استقرار گروه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی داخلی و خارجی، سخنرانی‌های استراتژیک و می‌شود.جشنواره مقاومت در این دوره شامل 23 بخش است که یکی از گسترده‌ترین جشنواره‌های سینمایی با ابعاد وسیع اجرایی در سطح ملی و بین‌المللی به شمار می‌آید.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به همت بنیاد فرهنگی رایت و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با شعار «تجلی گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی» از 2 تا 9 مهر ماه در تهران، مناطق مختلف کشور و در قالب هفته فیلم در چند کشور جهان برگزار می‌شود.
 
پردیس ملت میزبان جشنواره مردمی «چهل چراغ» شد
نخستین جشنواره فیلم و عکس «چهل چراغ»، با هدف ترویج فرهنگ عاشورایی و تبیین سیره زندگی و منش زندگی امام حسین (ع) برپا خواهد شد. پردیس سینما ملت میزبانی این جشنواره را پذیرفته است و قرار است مجموع آثار منتخب در این رویداد فرهنگی داوری شوند.
 
مجموع آثار منتخب در این دوره از جشنواره «چهل چراغ» در 13 بخش که شامل فیلم سینمایی، فیلم ویدئویی، فیلم داستانی، مستند بلند، مستند کوتاه، فیلمنامه بلند و کوتاه، انیمیشن، مجموعه عکس حرفه ای و تک عکس حرفه ای، عکس آماتور، پوستر و فیلم موبایلی می شوند؛ مورد بررسی قرار می گیرند.  
 
نخستین جشنواره مردمی فیلم و عکس «چهل چراغ» با موضوع زندگی امام حسین (ع) از تاریخ 21 تا 28 شهریور ماه و بین اعیاد  قربان و غدیر در تهران برگزار می شود.
 
تعیین تاریخ برگزاری دهمین جشن انجمن منتقدان سینمایی
دهمین دوره جشن بزرگ انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی به دبیری کیوان کثیریان که قرار بود سه شنبه نهم شهریور ماه برگزار شود، به دلیل درگذشت استاد داود رشیدی و همزمانی این مراسم با مراسم یادبود این هنرمند ارزنده، انجمن منتقدان به پاس احترام به بزرگ هنرمند عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون  تاریخ جشن را تغییر داد.

در دهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران تندیس بهترین‌های جشنواره فیلم فجر که توسط آکادمی منتقدان و نویسندگان سینمایی انتخاب شده‌اند، اهدا خواهد شد. 

در این جشن جوایز بهترین‌های چهارمین جشنواره نوشتار سینمایی هم اهدا شده و سه چهره منتقد و سینماگر مورد تجلیل قرار می گیرند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار