کرمان؛

چین در دوران تحریم همکاری خود را با ایران قطع نکرد

کشور چین همواره با جمهوری اسلامی ایران تعاملات مثبت اقتصادی داشته وحتی در دوران تحریم نیز همکاریهای اقتصادی خود را متوقف نساخت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، نشست تخصصی بررسی فرصتهای سرمایه گذاری اقتصادی در کشور ایران از سوی سازمان همکاری های اقتصادی با حضور دکتر لین رییس این سازمان، دکتر پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و مهندس رزم حسینی استاندار استان کرمان برگزار شد.

دراین نشست ابتدا رییس سازمان همکاریهای اقتصادی چین-اروپاواسیا گزارشی از نحوه ی تاسیس وراه اندازی این سازمان واهداف آن را ارایه کرد .

وی با اشاره به تصمیمات اخیر این کشور در گسترش فعالیت های اقتصادی در کشور های آسیایی گفت: این سازمان با سرمایه گذاری دو بانک اصلی این کشور شامل بانک چین وبانک صادرات و واردات ان با سرمایه گذاری 5 میلیارد دلار تاسیس گردیده است والبته با تاکید ریس جمهور چین قرار است این سرمایه گذاری مستمرا افزایش یابد

وی بیان داشت: نحوی سرمایه گذاری این سازمان در کشور های مورد نظر در پروژه های دارای توجیه اقتصادی بوده وبه صورت مستقیم از طریق شرکت های دولتی ویا به شکل غیر مستقیم از طریق شرکت های بزرگ بخش خصوصی انجام می گردد

وی در ادامه گفت: یکی از کشور های مورد نظر چین جهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی کشور ایران است وامادگی داریم در دو مرحله تعریف پروژه های سرمایه‌گذاری ونیز ارزیابی فنی واقتصادی نسبت به انتخاب نهایی پروژه های سرمایه گذاری اقدام کنیم .

وی حداکثر سقف مشارکت در پروژه های اقتصادی رابرای هر پروژه 150 میلیون دلار عنوان وبيان داشت: مایل هستیم در تعداد پروژه های بیشتری سرمایه گذاری کنیم.

در ادامه دکتر پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن سپاس از دعوت انجام شده و برگزاری این نشست تخصصی بیان داشت: با توجه به توافقات انجام شده بین دولت جمهوری اسلامی ایران با کشور چین در دیدار اخیر روسای جمهوری دو کشور ودر راستای تحقق عملی این توافقات فرصت مناسبی جهت همکاریهای اقتصادی بین دو کشور فراهم گردیده است .

وی گفت: با توجه به ظرفیت های گسترده در بخشهای مختلف اقتصادی ایران ونیز ماموریت های ان سازمان امکان اجرای طرح های اقتصادی در حوزه‌های متنوع در کشور ایران فراهم می باشد.

وی اضافه کرد: کشور چین یکی از کشورهای مهم اقتصادی دنیا است که همواره با جمهوری اسلامی ایران تعاملات مثبت اقتصادی داشته وحتی در دوران تحریم نیز همکاریهای اقتصادی خود را متوقف نساخت

ریس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای در ادامه به تشریح اقدامات اخیر کشور ایران در خصوص اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: در راستای اجرای عملی این سیاست ها یکی از اقدامات صورت گرفته تعیین سه استان توسعه ای بعنوان استانهای پایلوت میباشد ودر این خصوص سه استان کرمان، لرستان وآذربایجان به عنوان استان های مورد نظر انتخاب شدند تا فرایند توسعه با تسهیل ویژه امور در انها اجرایی گردد. با توجه به این تصمیم استان کرمان در این نشست فهرست کامل طرح های مختلف سرمایه گذاری خود را ارایه تا به بتوانیم به عنوان مدل سرمایه گذاری برای کل کشور تصمیم گیری نماییم.

در ادامه این نشست مهندس رزم حسینی استاندار استان کرمان به تشریح فرصتهای سرمایه گذاری در این استان پرداخت.

وی با اشاره به وسعت وتنوع اقلیمی این استان گفت: استان کرمان یکی از منحصر ترین استانهای کشور بوده و همزمان با دارا بودن بزرگترین معادن کشور بزرگترین ظرفیت‌های کشاورزی ونیز گردشگری را به خود اختصاص داده است.

وی بیان داشت: با توجه به اقدامات اخیر در این استان فهرست کامل پروژه های اقتصادی دارای توجیه در بخشهای مختلف تهیه گردیده وآماده ارایه میباشد.

استاندار کرمان در ادامه اظهار داشت: این پروژه‌ها در بخشهای مختلف معدن، کشاورزی ، زیر ساخت (اب،برق،ریل ....) ونیز پتروشیمی میباشند

در پایان پس از بحث وتبادل نظر مقرر گردید همزمان با ارایه اطلاعات مورد درخواست حداکثر تا 3 ماه دیگر همایش فعالان اقتصادی دو کشور با حضور مسولین سازمان همکاریهای اقتصادی چین-اروپاواسیا وبا حمایت وهمراهی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به میزبانی استانداری استان کرمان در این استان برگزار گردد تا این اقدام آغازی بر همکاریهای گسترده اقتصادی دو کشور باشد

این اجلاس دو روزه که با حضور نمایندگان کشور های مختلف درکشور چین برگزار می‌شود امروز به کار خود خاتمه می دهد.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: چین ، دوران تحریم ، ایرا ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار