هافینگتن پست: انتخاب دبیرکل جدید سازمان ملل به بن‌بست رسیده است

با وجود برگزاری 5 رای‌گیری مخفی، اعضای شورای امنیت هنوز بر سر انتخاب جانشین بان کی‌مون به اجماع نرسیده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از هافینگتن پست، پنجمین و آخرین رای‌گیری مخفی برای انتخاب دبیرکل بعدی سازمان ملل بار دیگر «آنتونیو گوترس» از پرتغال را در صدر نامزدهای تصدی این پست قرار داد. 

با این حال، با وجود اینکه در این رای‌گیری، نخست‌وزیر اسبق پرتغال تنها نامزدی بود که نصاب لازم برای کسب 9 رای موافق را از مجموع 15 رای اعضای شورای امنیت به دست آورد، دو رای مخالف نیز در کنار یک رای ممتنع به نام او ثبت شد که طبق گمانه‌زنی دیپلمات‌ها یکی از دو رای مخالف مربوط به روسیه است که از حق وتو برخوردار است.

در رای‌گیری بعدی که قرار است 5 اکتبر (14 مهر) برگزار شود، آرای 5 عضو دائم شورای امنیت شامل آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه و چین که از حق وتو برخوردار هستند از آرای 10 عضو منتخب این شورا قابل تشخیص خواهند بود؛ اما رای وتو اعضای دائم به نامزدها کماکان مخفی نگاه داشته خواهد شد. 

شورای امنیت طبق روال مرسوم رای‌گیری‌های مخفی را تا زمانی که به یک اجماع کلی برای تعیین جانشین «بان کی‌مون» دبیرکل کنونی سازمان ملل دست یابد، ادامه خواهد داد. اما به گفته منابع نزدیک به شورای امنیت، فرایند انتخاب دبیرکل جدید سازمان ملل به بن‌بست رسیده است؛ چراکه هر یک از 9 نامزد دبیرکلی سازمان ملل در طول 5 رای‌گیری اخیر دستکم یک رای منفی از جانب یکی از اعضای دائم شورای امنیت کسب کرده‌اند. 

استدلال روسیه برای مخالفت با برخی نامزدها این است که اروپای شرقی تاکنون سهمی در دبیرکلی سازمان ملل نداشته است و بنابراین، این بار نوبت دیپلماتی از این منطقه است که سمت دبیرکلی این سازمان را برعهده بگیرد. اما «ایرینا بوکووا،» رئیس بلغارستانی یونسکو، که تنها نامزد اهل اروپای شرقی به شمار می‌رود،‌ در حال حاضر در بین 9 نامزد دبیرکلی سازمان ملل در جایگاه ششم قرار دارد. 

گوترس به عنوان بخت اول نشستن برروی کرسی دبیرکلی سازمان ملل از منطقه موردنظر روسیه نیست؛ اما فعالیت‌های کاری زیادی در این منطقه داشته و از ژوئن 2005 تا دسامبر 2015 میلادی نیز کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهجویان بود.

با وجود آنکه سازمان ملل در حیات 70 ساله خود هیچ زنی را به عنوان دبیرکل خود ندیده است، در این دوره نیز به نظر چنین اتفاقی نخواهد افتاد. حتی بان کی‌مون نیز که در انتهای سال جاری میلادی پس از دو دوره 5 ساله به کار خود در این نهاد بزرگ بین‌المللی پایان خواهد داد، چندی پیش ابراز امیدواری کرد که یک زن به جانشینی او انتخاب شود؛ اما با توجه به نحوه توزیع آرا میان نامزدها، دستکم تا 5 سال دیگر زنان سهمی در دبیرکلی سازمان ملل نخواهند داشت.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار