زنجان؛

توزیع 16 هزار تن بذر غلات و 23 هزار تن انواع کود در استان

سرپرست مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان از توزیع 16 هزار تن بذر غلات و 23 هزار تن انواع کود در استان خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛سرپرست مدیریت زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، حسین عامری از توزیع 16 هزار تن بذر غلات طی سال زراعی جدید در استان زنجان خبر داد و گفت: 15 هزار تن از این میزان مربوط به بذر گندم و یک هزار تن مابقی مربوط به بذر محصول جو است.
وی با اشاره به تامین کود مورد نیاز کشاورزان استان طی فصل زراعی جدید افزود: امسال توزیع 23 هزار تن انواع کود در استان زنجان در دستور کار قرار گرفته که 12 هزار تن کود فسفاته، 10 هزار تن کود اوره و یک هزار تن کود پتاسه را شامل می شود.
عامری با بیان اینکه سهمیه کودی تعیین شده برای استان زنجان بر اساس توصیه موسسه خاک و آب کشور و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان بوده است، عنوان کرد: امسال همچنین بیش از 10 تن بذر کلزا در بین کشاورزان استان توزیع شده است.
این مسئول با تاکید بر اهمیت و نقش تغذیه گیاهی در ارتقای کمیت و کیفیت محصولات تولیدی خاطرنشان کرد: به کشاورزان در مناطق مختلف استان زنجان توصیه می شود از بذور گواهی شده استفاده کرده و به منظور حصول عملکرد لازم حتما توصیه های کودی موسسه خاک و آب و مرکز تحقیقات را مد نظر قرار دهند.
وی با اشاره به اینکه مصرف انواع کود طی 10 سال گذشته در روند تولید محصولات کشاورزی استان زنجان کاهش یک سومی داشته است، بر لزوم مصرف درست و اصولی انواع کود توسط کشاورزان استان تاکید کرد و گفت: در مصرف انواع کود باید نیاز محصول ملاک عمل باشد چرا که مصرف کم یا زیاد آن هر دو عاملی برای افت عملکرد و کیفیت محصول خواهد بود.
عامری اضافه کرد: مصرف انواع کود در بخش کشاورزی استان زنجان از 85 هزار تن در سال 85 به 30 هزار تن در سال 94 کاهش پیدا کرده است که این موضوع قطعا از نظر فقیر شدن خاک و تغذیه گیاهی در کمیت و کیفیت محصول تولیدی تاثیرگذار خواهد بود.
وی در پایانخاطر نشان کرد: استان زنجان از نظر تحقق برنامه مصوب تولید بذر غلات جزو سه استان نخست کشور محسوب می شود و امسال نیز شاهد تحقق 100 درصدی این برنامه در استان بوده ایم.
 
انتهای پیام/ن
برچسب ها: توزیع ، بذر غلات ، کود ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.