ابتلای 65 درصد افراد بالای 30 سال به میکروب سل/ قرارگیری راهنمای بالینی سل در برنامه‌های آموزشی ضروری است

دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات گفت: در حال حاضر یک سوم جمعیت بشر آلوده به میکروب سل هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا مسجدی دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات در همایش بزرگداشت روز ملی سل که صبح امروز در محل وزارت بهداشت برگزار شد بیماری سل را بیماری قرون و اعصار دانست و گفت: در حال حاضر یک سوم جمعیت بشر آلوده به میکروب سل هستند و تقریبا در 65 درصد افراد بالای 30 سال میکروب سل وجود دارد.

وی با بیان اینکه در صورت قوی بودن سیستم ایمنی بدن 90 تا 95 درصد میکروب‌های سل مهار می‌شوند، افزود: در صورتی سیستم ایمنی فرد دارای میکروب سل ضعیف باشد در 5 تا 10 درصد موارد این میکروب بر علیه سیستم ایمنی مقاوم شده و تبدیل به بیماری سل می‌شود.

مسجدی 85 درصد تظاهرات سل را در ریه و دستگاه تنفسی خواند و بیان کرد: با توجه به اینکه ریه محل اصلی سل و انتشار آن است تشخیص سل ریوی هم از جهت شکستن زنجیره انتقال بیماری و هم از لحاظ درمان بسیار حائز اهمیت است.

وی از مرگ یک میلیارد نفر بر اثر سل تا قبل از سال 1950 خبر داد و تصریح کرد: سل در بسیاری از کشورهای دنیا عامل مهم مرگ و میر بوده و علی‌رغم تمام تلاش‌های پیشگیرانه همچنان مهمترین عامل مرگ در بین بیماری‌های عفونی است.

دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات با اشاره به موج گسترش HIV در کشور اظهار داشت: ابتلا به HIV همراه با بیماری سل امروزه در تمام کشور‌ها موضوع مهمی بوده و باعث شده که سل جایگاه مهمی برای پزشکان داشته باشد، زیرا حدود 12 درصد افراد مبتلا به سل، HIV مثبت هستند.

وی کشف بیش از 70 درصد بیماران اسمیر(خلط) مثبت و درمان 85 درصد این بیماران را از جمله مهمترین اهداف سازمان جهانی بهداشت در دهه های 80 و 90 عنوان کرد و افزود: خوشبختانه کشور ما به این اعداد رسیده اما امروز پیدایش سل مقاوم به درمان مهمترین بحران بیماری سل است که هزینه‌های بسیار بالایی دارد و راه انتقال و شیوع آن مانند سل معمولی می باشد.

به گفته مسجدی سرفه بیش از 2 هفته خطرناک بوده و احتمال ابتلا به سل وجود دارد.

وی با اخطار وضعیت شیوع سیگار و قلیان در بین نوجوانان، دختران و بانوان ابراز کرد: یکی از عوامل مهم شیوع سل دخانیات بوده و با توجه به روند افزایشی مصرف آن‌ها در کشور ما نیاز به توجه ویژه دارد.

دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات گفت: بر اساس اهداف توسعه پایدار باید تا سال 2030، 90 درصد مرگ و میر ناشی از سل ، 80 درصد ابتلا به موارد جدید کاهش داده و شرایطی فراهم کنیم که هیچ خانواده‌ای به دلیل درمان سل دچار بحران اقتصادی نشود.

مسجدی بیماری سل را جز بیماری‌های رایگان برشمرد و اظهار کرد: علی‌رغم رایگان بودن درمان‌های بیماری سل امروز با توجه به شیوع سل مقاوم و هزینه‌های بالای آن برخی خانواده‌های بیماران دچار مشکل شده و این موضوع نیاز به توجه ویژه دارد.

دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات با بیان اینکه برای اولین بار از بیمارستان مسیح دانشوری نوعی میکروب سل مقاوم به تمامی آنتی بیوتیک‌ها گزارش شده است اظهار داشت: این مسئله بسیار جدی بوده و باید با اقدامات پیشگیرانه از افزایش آن جلوگیری کرد.

وی قرارگرفتن راهنمای بالینی (گایدلاین) سل در پلی‌کروم آموزشی ضروری دانست و یادآور شد: تأمین نیروی انسانی اختصاص بودجه مناسب، ایجاد شبکه آزمایشگاهی مجهز و توزیع مناسب دارو از جمله مهمترین اقداماتی هستند که در سطح ستادی باید برای مقابله با سل مورد توجه قرار گیرند.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار